۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
چرا وام بانکی کم شد؟

کاهش رشد تسهیلات پرداختی بانک‌ها احتمالا تا حدود زیادی متاثر از کاهش رشد نقدینگی است.

فردای اقتصاد: هرچند تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۶.۳ درصد افزایش داشته، با این حال این میزان رشد کمتر از یک دوم رشد ۵۷ درصدی تسهیلات پرداختی در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ است. به نظر می‌رسد که سیاست بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها نقش اساسی در این زمینه داشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ حدودا مبلغ ۱۷۸۷ همت (هزار میلیارد تومان) می‌باشد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳۷۲ همت (معادل ۲۶.۳ درصد) افزایش داشته است. با این حال این میزان رشد، هم در مقایسه با رشد پایان سال گذشته (۴۵.۳ درصد) و هم نسبت به ۵ ماهه اول سال قبل (۵۷.۲ درصد) بسیار کاهش یافته است. این اتفاقا تا حدود زیادی می‌تواند تحت تاثیر افزایش نسبت سپرده قانونی و کنترل ترازنامه بانک‌ها باشد.

در همین رابطه بخوانید:

تداوم کاهش رشد نقدینگی

پارادوکس چاپ پول با رشد نقدینگی کمتر

از طرف دیگر رشد مانده تسهیلات بانکی که تا اسفند ماه و به دنبال نوسانات بالا در نرخ ارز و منفی‌تر شدن نرخ بهره حقیقی، تا ۳۱.۸ درصد کاهش یافته بود، با کاهش انتظارات تورمی از ابتدای سال، به ۳۴.۶ درصد در مرداد ماه افزایش یافته است.

در همین رابطه بخوانید:: وام بانکی یا رانت بهره؟

چرا وام بانکی کم شد؟

با این حال کمتر بودن رشد مانده تسهیلات بانکی نسبت به تورم، همچنان می‌تواند یکی از عوامل دسترسی کمتر افراد و بنگاه‌ها به وام بانکی باشد.

در همین رابطه بخوانید: سه دلیل کمبود وام بانکی

نحوه تخصیص وام بانکی

از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۱۴۷۰ همت معادل ۸۲.۳ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۳۱۶.۷ همت معادل ۱۷.۷ درصد به مصرف‌­کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. لازم به ذکر است که ۶۲.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی در دوره مذکور صرف تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است و کماکان این مورد، بیشترین سهم را از تسهیلات پرداختی به خود اختصاص داده است، هر چند که سهم آن نسبت به ماه‌های گذشته تا حدودی کاهش یافته است.

در همین رابطه بخوانید: جیره‌بندی وام بانکی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار