۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
سهم روشنفکران در وضعیت اقتصاد ایران

در دورهمی جدید «فردای اقتصاد» با حضور موسی غنی‌نژاد، ابراهیم صحافی، امیرحسین خالقی و علی میرزاخانی با میزبانی و اجرای مرتضی کاظمی نقش ایده‌های روشنفکری در توسعه یا ضدتوسعه ایران بررسی شد.

روشنفکران ایرانی اعم از  نویسندگان و شعرا یا اهالی هنر و سینما چه نقشی در جاماندگی اقتصاد ایران از قافله توسعه جهانی داشته‌اند؟ پاسخ به این پرسش مستلزم توجه به این نکته کلیدی است که روشنفکران ایرانی در ۸۰ سال گذشته اثرگذارترین گروه بر افکار عمومی و حتی می‌توان گفت حاکم بر افکار عمومی بودند.

با این فرض که ایده‌ها مهمترین موتور توسعه یا برعکس ضدتوسعه هستند اکثر صاحبنظران معتقدند که ایده‌های مطرح شده توسط روشنفکران ایرانی در ۸۰ سال گذشته نه تنها موتور توسعه نبوده بلکه باعث عقبگرد کشور در مسیر خلاف توسعه بوده است. این فرضیه، محور مباحث دورهمی جدید «فردای اقتصاد» با حضور موسی غنی‌نژاد، ابراهیم صحافی، امیرحسین خالقی و علی میرزاخانی با میزبانی و اجرای مرتضی کاظمی بوده است.

نسخه صوتی این نشست را اینجا بشنوید:

ویژه: موسی غنی‌نژاد؛ داستان زندگی سرسخت‌ترین حامی اقتصاد آزاد

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • محسن جوکار IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    چهار نفر مرتبط با علم اقتصاد که ازادی نسبی در اظهار نظر و ارائه ایده هاشون داشتند، و طی این سه دهه کم و بیش از ایده هاشون هم لا اقل در ظاهر استفاده شدند، دارند در مورد سهم مخرب اهالی قلم در اقتصاد اظهار فضل میکنند! کی بود کی بود ما نبودیم.
  • حامد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    شاید بتوان گفت ، اقتصاد مجموعه‌ روابط مادی و معنوی افراد جامعه برای رفع نیازمندی های متفاوت برمبنای عرضه و تقاضای طبیعی ست ، هرگونه دخالت تصنعی و جبری و نظری خلاف روند طبیعی آن ، هم مانع و هم اخلال ست‌ ، و این همان کاری ست که روشنفکران این دیار انجام داده اند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    خیانتی که در این بحث شما به مخاطبینتان انجام دادید این است که این آدمهارا که ازشون یاد کردید بسیار کوچک و در حد بیسواد محض ویا حتی بیشعور پایین آوردید.و همه را از دم یک شمشیر گذراندید.در حالیکه آنها روی هم رفته خیلی بیشتر از امروزیها برای پر کردن پیمانه سواد و آگاهیشان تلاش کرده بودندو برای خودشان ک
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    زیر سئوال بردن بزرگان نشانۀ بزرگی نیست نشانۀجهل است.آدمهارا در ظرف زمان خودشان باید تحلیل کردو به نوشته ها و گفته هایشان نمره داد. البته به نمره های شما هم در سالهای بعد نمره خواهند داد.الان حق به جانبید فردا انتقادات سخت در انتظارتان است.سوای نقدهای بزرگ کنونی که هست.
  • مجید IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    خیلی عالی ایکاش می‌شد این برنامه در رسانه‌های بزرگ‌تر مثل صدا سیما پخش بشه
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    همه اندیشمندان گذشته وحال این کشورچه چپ وچه راستو چه مستقیم شایستۀ احترامند ولی اندیشمند نما ها نه.اندیشمند نماها آنانی بودند وهستند که مزدوربودند و در قبال دریافت پول یا مقام ،اندیشۀ خاصی را تئوریزه کردنددر حالیکه حتی خودشان هم اعتقادی به آن اندیشه نداشتند.لعن و نفرین برآنها باد.
  • سیدحسین موسوی IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    باتشکر از برنامه خوب و پر معنا ولی چقدر حیف که این مدل بحث ها رو نمیشه از رسانه دولتی (نه ملی) پخش کرد که عامه مردم ببینند و تفکر کنند، چون رسانه شما مخاطب خاص داره و عامه مردم اصلا دنبال این بحث ها نیستند و یک مشکل بزرگ دیگر اینکه جامعه ایران کم حوصله شده و به دنبال مطالب سطحی و کوتاه هستند.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    تا زمانی که اقتصاد کشور صددرصد دست مردم و ملت نباشد و دولتی که وظایف خود را در هم نظارت و کنترل ونیز کمک به تولید باازکیفیت وقیمت مناسب تا صادرات وکمک مالی و اعتباری به
  • فرید شهابی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    خیلی عالی بود و موضوعی هست که از طرف رسانه ها کمتر بهش پرداخته شده
  • رادمرد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    متاسفانه به این سوال پاسخ داده نشد که چرا در بیش از 70 سال روشنفکری به اصطلاح شما تفکر رایچ شد و مخالف جدی پیدا نشد . به نظر می رسد دلیل اصلی آن نتایج فلاکت باری بود که در پی شروع اقتصاد اسمیتی جهان غرب را فراگرفت که از دل همان اقتصاد سوسیالیسم زاده شد
  • داود IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    با درود بسیار عالی بود اما روشنفکر ایرانی مربوط به ۱۳۰سال اخیر و بخصوص مشروطه میشه، مشروطه و مشروطه طلبی در ظاهر نعمتی بود اما در واقع دشمن ایران بود. اصل و اساس مشروطه با دروغ و در حمایت بازار شروع شد پس از اساس دروغ بود، برای سعادت ایران لازمه مشروطه و مشروطه طلبها نقد بشن.
  • غلامرضا سنایی PL ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    دوستان روشنفکری را محدود کردند به پیروان ایدئولوژی‌ها و کل روشنفکرها را محکوم کردند روشنفکر را می توان انسان آگاهی تعریف کرد کرد که دغدغه درد و رنج مردم و جامعه را دارد و آنرا مطرح می کند که لزوما پیرو ایدئولوژی خاصی نیست لحن نقد با تمسخر بعضی از آقایان هم سخیف است
  • مرتضی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    درود بسیار عالی بود
  • همایون اسدی US ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    این گزاره که سیر پویش فکری روشنفکری به یک باره از انقلاب مشروطه به بعد دچار انحراف و گسستگی شد، منطقی نیست. دوم: فراموش کردن خفقان سیاسی آن دوران که دلیل گرایش های فکری روز بود جفا پیشگی است. اینها در حاشیه بودند و فاقد قدرت سیاسی و اجتماعی تا در توسعه نقشی ایفا کنند.شنونده آنها بسیار محدود بود.‌
  • بهروز مظلومیان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    در ریشه یابی مسایل مهمی مثل این بحث باید به بستر های تاریخی توجه کرد. صرفا بیان نقل قولها و اسامی و تاختن به آنها سازنده نیست.
  • محمدرضا RO ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    سلام لطفا حجم فایل را مشخص کنید برای تصمیم بهتر مخاطب

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار