۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
هیجان جنگی بورس پایدار است؟

به گفته اسلامی بیدگلی، باید بازارگردانی به صورت حرفه‌ای صورت پذیرد. تعدد بازارگردان‌ها در  نمادهای معاملاتی می‌تواند به افزایش دامنه نوسان کمک کند، دامنه نوسان وسیع‌تر می‌تواند باعث کاهش حجم نوسانات یا کاهش روزهای نوسانی شود.

فردای اقتصاد: این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است، ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار را باید از متغیرهای متفاوتی بررسی کرد.

علی اسلامی بیدگلی در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: در شرایطی مشابه موقعیت کنونی فضای انتظارات نامتعارف شکل می‌گیرد طبیعتا سیاست‌گذار هم با اتخاذ تصمیمات هیجانی، در بلند مدت باعث زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از فرصت‌ها می‌تواند، هم در مواقعی همچون بروز یک ریسک سیستماتیکی که منجر به افت متغیرها و شاخص‌های بازار سرمایه شود صورت پذیرد و هم در شرایطی که و بروز یک ریسک سیستماتیک می‌تواند منجر به بهبود متغیرها و شاخص‌های بازار سرمایه ‌شود، مورد توجه قرار بگیرد.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۸ اگر تلاش می‌شد که ارزش پایه بازار سرمایه افزایش پیدا کند، روند ورود به بورس شرکت‌ها تسریع شود، میزان سخت‌گیری کاهش کند، افزایش سرمایه شرکت‌ها با سرعت بیشتری صورت پذیرد شاید جریان نقدی ورودی باعث ایجاد حباب در بازار نمی‌شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برای این روزهای بورس هم اگر از قبل برنامه‌ریزی شده بود که ابزارهای لازم ایجاد و توسعه پیدا کند، در هنگام بروز ریسک سیستماتیک می‌توانستیم کمک بیشتری به بازار کنیم.

شاید اگر ابزارها وجود داشت با ۲ یا ۳ روز کاهش قیمت سهام مواجه نبودیم. برخی از شرکت‌ها در چند روز اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد با کاهش قیمت همراه شدند.

به باور اسلامی بیدگلی، باید بازارگردانی به صورت حرفه‌ای صورت پذیرد. تعدد بازارگردان‌ها در  نمادهای معاملاتی می‌تواند به افزایش دامنه نوسان کمک کند، دامنه نوسان وسیع‌تر می‌تواند باعث کاهش حجم نوسانات یا کاهش روزهای نوسانی شود.

ابزارهای مشتقه باید توسعه پیدا کنند. بعد از سال‌ها بازار ابزار مشتقه با رونق همراه شد اما برخی از تصمیمات غلط قشری از سرمایه‌گذاران و تصمیم سیاست‌گذار (سازمان بورس) در ایجاد محدودیت برای برخی از بازیگران، زمینه کاهش رونق نسبی این ابزار را فراهم کرد.

ابزار مشتقه می‌تواند اثربخشی بیشتری از صندوق تثبیت یا صندوق توسعه بازار داشته باشد.

در برنامه امروز بورسان، علی اسلامی بیدگلی کارشناس ارشد بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام پرداخت. در ادامه محمد تبرائی کارشناس بازار سرمایه عملکرد بازار بدهی را بررسی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار