۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
وضعیت درآمدهای مالیاتی در نیمسال اول

آمارها نشان می‌دهند که درآمدهای مالیاتی در نیمسال اول امسال حدود ۳۰ همت کسری داشته است.

فردای اقتصاد: عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور نشان می‌دهد که در نیمسال اول ۱۴۰۲، حدود ۳۴۴.۲ همت (هزار میلیارد تومان) درآمد کسب شده که نسبت به معادل شش‌ماهه مصوب، ۳۰ همت کمتر بوده و ۹۲ درصد تحقق را نشان می‌دهد. این در حالی است که سال گذشته در نیمسال اول، تحقق مالیات بیش از ۱۰۱ درصد بود.

کل درآمدهای مالیاتی تصویب شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ حدود ۹۰۷ همت بوده که شامل پنج بند است. با این حال قسمت «مالیات بر واردات» که مربوط به گمرک بوده و ۱۴۵.۵ همت برای آن در نظر گرفته شده، در آمارهای عملکرد سازمان امور مالیاتی ذکر نمی‌شود. لذا در ادامه به بررسی ۴ بند دیگر پرداخته می‌شود که مجموعا حدود ۷۴۹ درآمد برای آنها لحاظ شده است. بر این اساس بایستی در شش ماهه اول امسال حدود ۳۷۵ همت از این محل درآمد کسب می‌شد در حالی که ۳۴۴.۲ همت دریافت شده که ۹۲ درصد تحقق را نشان می‌دهد و لذا ۳۰ همت کسری از این محل وجود دارد. این در حالی است که سال گذشته در نیمسال اول از بیش ۲۳۰ همت درآمد مالیاتی کسب شد که فراتر از ۲۲۷ همت مصوب بوده و تحقق بیش از ۱۰۱ درصد را نشان می‌داد.

مالیات‌های مستقیم

درآمد مالیات‌های مستقیم در نیمسال اول ۲۲۵ همت بوده که حدود ۶۵ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص داده است.بر اساس قانون بودجه بایستی در شش ماه، درآمد مالیات‌های مستقیم حدود ۲۲۲ همت می‌بود و لذا از این محل حدود ۲.۵ همت مازاد دریافتی  وجود دارد. مالیات‌های مستقیم از سه بخش مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت تشکیل شده است. در این بین بیشترین میزان دریافتی مربوط به مالیات بر درآمد بوده که با ۶۶ همت، حدود ۹ همت بیش از میزان مصوب را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مالیات برثروت با ۱۴ همت تحقق حدود ۴.۵ همت کسری داشته و مالیات بر اشخاص حقوقی نیز با ۱۴۵ همت تحقق، حدود ۲ همت کسری داشته است.

مالیات بر کالاها و خدمات

درآمد مالیات بر کالاها و خدمات نیز در شش ماهه اول امسال ۱۱۹ همت بوده در حالی که بر اساس قانون بودجه، بایستی بیش از ۱۵۲همت درآمد کسب می‌شد و لذا از این محل نیز ۳۳ همت کسری وجود دارد. در این میان حدود ۱۰ همت از این کسری مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بوده و سایر موارد از قبیل «مالیات بر فروش  فرآورده های نفتی» و نیز «در آمد حاصل از وصول مالیات عملکرد شرکت‌های صادرکننده مواد خام و نیم خام» نیز عملکرد بسیار پایینی در زمینه وصول درآمدها داشته‌اند.

مالیات بر واردات

در مورد مالیات بر واردات که مربوط به گمرک است نیز بایستی در شش ماهه حدود ۷۳ همت درآمد کسب می‌شد. آخرین آمارهای گمرک برای ۴ ماهه اول سال نشان داد که حدود ۲۲ همت درآمد از این محل بدست آمده است. بر اساس میانگین آن دوره احتمالا در ۶ ماهه نیز حدود ۳۴ همت درآمد کسب شده است که تحقق حدود ۴۷ درصدی را نشان داده و حاکی از حدود ۳۹ همت کسری است. هرچند بایستی منتظر آمارهای رسمی از این زمینه بود اما تحقق مالیات بر واردات معمولا در سال‌های اخیر بسیار کمتر از انتظارات بوده است.

در همین رابطه بخوانید: تحقق مالیات بر واردات در ابهام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار