۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
احیای ناقص اشتغال در تابستان

آمار بازار کار تابستان ۱۴۰۲ اعلام شد

فردای اقتصاد: مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان امسال را ۷٫۹ درصد اعلام کرد که کمترین مقدار این آمار از سال ۱۳۸۴ است. هم‌زمان نرخ مشارکت اقتصادی (نسبتی از جمعیت که شاغل یا در جست‌وجوی کار است) هم نسبت به تابستان گذشته بیشتر شده و به ۴۱٫۶ درصد رسیده اما تا اوج تاریخی ۴۸ درصدی آن فاصله زیادی دارد.

نسبت به تابستان قبلی، نرخ اشتغال ناقص هم کاهش یافته است. یعنی نسبت بیشتری از شاغلان (۷۲٫۶ درصد از آن‌ها) اشتغال ۴۴ ساعت یا بیشتر در هفته دارند. در مجموع ۲۴.۷ میلیون نفر در تابستان شاغل بوده‌اند که حدود ۱۸ میلیون نفر از آن‌ها اشتغال تمام‌وقت داشته‌اند.

با این حال، عدد شاغلان به سختی به این عدد در تابستان ۱۳۹۸ رسیده در حالی که طی این مدت سه میلیون نفر جمعیت جدید به سن کار اضافه شده‌اند. این شاهدی است بر این که هنوز تبعات کرونا و سایر شوک‌های اقتصادی این سه سال بر کاهش مشارکت اقتصادی به طور کامل رفع نشده است. نمودار زیر این موضوع را به خوبی نمایش می‌دهد.

احیای ناقص اشتغال در تابستان

طبق نمودار بالا، روندی کلی از افزایش اشتغال (هر چند احتمالا با پایداری و کیفیت پایین) در جریان بوده که باعث می‌شود نسبت اشتغال (جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار) در تابستان ۱۳۹۸ تا ۴۰ درصد برسد. اما شوک کرونا باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل و خروج بسیاری از شاغلان از بازار کار شده که نسبت اشتغال را هم کاهش می‌دهد. اما از سال گذشته روند آرامی از افزایش اشتغال در جریان بوده است.

در تابستان گذشته نسبت اشتغال در مجموع ۳۸٫۳ درصد بوده است. برای مردان این نسبت حدود ۶۴ و برای زنان حدود ۱۲ بوده است. در واقع نسبت اشتغال هر دو گروه حدود دو واحد درصد کمتر از مقدار آن در سال ۱۳۹۸ است.

سهم کدام بخش اقتصادی از فرصت‌های شغلی بیشتر شد؟

آمار بازار کار در تابستان نشان می‌دهد سهم کشاورزی از اشتغال باز هم مانند روند سال‌های اخیر کاهش یافته است. به طوری که در مقایسه با سهم ۱۹ درصدی آن در تابستان ۱۳۹۸، حالا سهم این بخش به ۱۵٫۵ درصد کاهش یافته است. اما اشتغال در صنعت هم نسبت به تابستان گذشته و هم نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است. سهم اشتغال خدمات طی یک سال گذشته برای مردان اندکی کاهش داشته و هم‌زمان برای زنان افزایش داشته است. در مجموع ۵۰٫۵ درصد از جمعیت ۲۴٫۷ میلیون نفری شاغلان کشور در بخش خدمات مشغول‌اند.

در رابطه با آمار اشتغال در استان‌ها بخوانید: کدام استان‌ها در تابستان بازار کار داغ‌تری داشتند؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار