۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
زنگ تاریخ/ نگاه وارثان کینز به سوسیالیسم

نگاهی به جدال دو نوع مکتب اقتصادی (اقتصاد دستوری و اقتصاد آزاد)

تجربه نظام سوسیالیستی پس از جنگ جهانی دوم و با سلطه کشور شوروی، سرتاسر اروپای شرقی را فرا گرفت. حتی روشنفکران غربی که از همان ابتدا فریفته سوسیالیسم شده بودند به تدریج در گستره‌ای بزرگ‌تر با صفاتی چون عظیم و باشکوه از سوسیالیسم یاد می‌کردند. پل ساموئلسون، اقتصاددان کینزگرای مشهور و برنده نوبل اقتصاد در کتاب مبانی اقتصاد (که در آن زمان موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب در دانشگاه‌های بلوک غرب بود) پیش‌بینی کرد که اروپای شرقی با کمک برنامه‌ریزی سوسیالیستی به زودی از اقتصادهای غربی سبقت خواهد گرفت و رکورد استاندارد رفاهی در اقتصادهای آزاد را جابجا خواهد کرد.

اما گذشت کوتاه ‌زمانی کافی بود تا واقعیتی عریان رخ بنمایاند که فیلسوف-اقتصاددانانی چون میزس و هایک پیش‌بینی کرده بودند: تجربه سوسیالیستی در واقع سراسر شکست بود و چیزی جز اقتصادهای ورشکسته از شوروی و اروپای شرقی بر جای نماند. اقتصادهای سوسیالیستی از اواخر دهه ۸۰ میلادی پشت سر هم فرو پاشیدند و چیزی جز زمین‌های لم‌یزرع، کارخانه‌های متروکه، فقر و جوامع افسرده از خود بر جای نگذاشتند. پل ساموئلسون و «اقتصاد جدید» او شوخی ساده‌لوحانه‌ای بیش نبود.

منبع: هانس هرمان هوپ (سوسالیسم و سرمایه‌داری)

◻️برای آشنایی بیشتر با منازعه فکری کینز-هایک و ماجرای جدال دو نوع مکتب اقتصادی (اقتصاد دستوری و اقتصاد آزاد)، داستان «مناظره قرن» را در رسانه فردای اقتصاد دنبال کنید. اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار