۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
این کشورها مشتری خودروهای ایرانی شدند

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اظهارکرد: شاهد آن هستند که وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که زمینه برای صادرات به کشورهای هدف انجام شود و از این رو مقدمات صادرات به روسیه و بلاروس برای صادرات خودرو انجام شده و قراردادهای خوبی منعقد می‌شود. همچنین برای قطعه سازان مقدمات صادرات به آفریقا، کشورهای سی‌ای اس و آمریکای لاتین مقدماتی را ایجاد کرده‌ایم.

ایلنا: مهدی صفری اظهارکرد: وزارت امور خارجه با دیپلماسی خاص کشورها را با ایران در بخش اقتصاد همسو می‌کند به طور مثال آسیایی مرکزی علاقه‌ای برای کار با جمهوری اسلامی ایران نداشت اما الان این ارتباط درحال‌حاضر برقرار است و سیاست کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا و آسه آن با کشورمان را همسو کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سیاست ارزآوری برای کشور را در وزارت امور خارجه دنبال می‌کنیم، گفت: رهبری درباره توسعه تجارت و صادرات به ویژه صادرات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشتند و این موضوع را در وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دادیم اما ارزآوری فقط از محل صادرات نیست و از انتقال فناوری و صدور خدمات فنی و مهندسی انجام می‌شود و در همین سه ماه گذشته پروژه‌ها خوبی در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه و آفریقا جذب کرده‌ایم و وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در کنار صادرکنندگان است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در بخش دانش‌بنیان‌ها تلاش کردیم تا صدور خدمات فنی و مهندسی افزایش پیدا کند، گفت: تنها در منطقه آمریکای لاتین در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان بین ٣٠٠ تا ۴٠٠ میلیون دلار جذب کرده‌اند بنابراین کار صدور خدمات مهندسی از سنتی به دانش‌بنیان رسیده و یکی از محورهای سفرهای رئیس‌جمهوری و سفر هیات‌های تجاری خارجی بحث صدور خدمات فنی و مهندسی بوده و اصل کار بر روی صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است به طوریکه در یک کشور در بحث شبکه‌های انتقال گاز و مانیتور کردن آن شرکت دانش‌بنیان پروژه‌ای جذب کرده که فاز اول صد میلیون دلار و ارزش آن در فازهای بعدی ١.٢ میلیارد دلار است.

معاون وزیر امور خارجه از توافق با روسیه برای استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی خبر داد و گفت: در سفری به روسیه توافقی درباره استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی داشتیم که این توافقات با کشورهای سی‌ای اس و بانک ب ت ب در حال انجام است.

صفری تاکید کرد: بانک مرکزی با سوییفت خودش با ١٠ کشور از جمله روسیه سفید توانسته ارتباط مالی برقرار کند اما اینکه در داخل کشور این ارتباط برقرار نمی‌شود به تفاوت‌های ارزی در داخل کشور برمی‌گردد که مسئله جدایی است که در حال رفع آن هستیم از جمله در موضوع خشکبار که پیمان ارزی دارد که در این باره به نتیجه مناسب رسیدیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها