۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
عامل نوسانات قیمت بیت کوین

بیت کوین و شاخص دلار همواره همبستگی منفی داشته‌اند و این عامل به ریزش بیشتر قیمت بیت کوین کمک کرده است.

فردای اقتصاد: قیمت بیت کوین در طی هفته گذشته با نوسانات بالایی مواجه شد به طوری که مجددا قیمت‌ این رمزارز محدوده ۱۸ هزار دلار را لمس کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که به آپدیت جدید اتریوم نزدیک می‌شویم و هارد فورک انتقال از اثبات کار به اثبات سهام در حال وقوع است.

ریزش بیت کوین با آغاز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزور شدت گرفت و زمستان کریپتویی رخ داد. این موضوع ریزش‌های گسترده‌ای را در بازارهای پرریسک از جمله بازار سهام و رمزارز سبب شد. شاخص نزدک در حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد، ریزش  در بازار کریپتو شدیدتر بود و ریزش ۷۰ درصدی آن را به دنبال داشت.

افزایش تورم بی‌سابقه در ایالت متحده، فدرال رزرو را در اجرای سختگیرانه سیاست‌های انقباضی مصمم کرده است. این موضوع به روند صعودی شاخص دلار کمک کرده، به طوری که این شاخص به سقف ۲۰ ساله‌ خود نزدیک شده است. بیت کوین و شاخص دلار همواره همبستگی منفی داشته‌اند و این عامل به ریزش بیشتر قیمت بیت کوین کمک کرده است.

عامل نوسانات قیمت بیت کوین
مقایسه روند قیمت بیت کوین و شاخص دلار

در هفته گذشته بعد از سخنرانی پاول و تاکید مجدد وی به ادامه سیاست‌های انقباضی، شاخص دلار آمریکا در امتداد مسیر صعودی خود حرکت کرد که این موضوع به ریزش شاخص‌های نزدک، S&P500 و در نهایت کریپتوکارنسی منجر شد.

بحران انرژی در اروپا تهدید دیگری در بازارها

از طرف دیگر بحران انرژی در اروپا جدی به نظر می‌رسد و تهدیدهای روسیه در جهت عدم سوخت رسانی به این منطقه ادامه دار است. بعد از مشکلات خط لوله نورد استریم، روسیه در حال استفاده از اهرم انرژی در جهت کاهش فشارهای تحریم و برطرف کردن آنها است.

این موضوع سبب افزایش تورم، مشکل در تولید و کاهش ارزش پول این منطقه گشته است که می‌تواند بر روند افزایشی ارزش دلار تاثیر گذار باشد.

همچنین سود اوراق قرضه ده ساله در ایالت متحده به شکل بی‌سابقه‌ای به ۳.۲۵ درصد رسیده است. در شرایط کنونی که خطر رکود اقتصادی در حد بالایی قرار دارد و بازارهایی کریپتو و سهام با ریسک زیادی همراه هستند، سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزتر بوده و تمایل بیشتری بر دارایی‌های کم ریسک خواهند داشت.

افزایش نرخ بهره اروپا بیت کوین را به ۲۱ هزار دلار رساند

در چند روز گذشته نرخ بهره در اروپا ۰.۷۵ درصد رشد کرد. این افزایش نرخ بهره در اروپا را به ۱.۲۵ درصد رساند. این موضوع سبب کاهش شاخص دلار گشت. به دنبال این اتفاق، شاخص‌های سهام و بیت کوین بهبود یافته و اندکی رشد را تجربه کردند.

از لحاظ تکنیکالی شاخص دلار در منطقه مقاومتی قرار داشت. افزایش نرخ بهره اروپا، مانع از غلبه این شاخص بر مقاومت موجود شد. لازم به ذکر است بعد از رشدی که شاخص فوق تجربه کرده بود به اندکی اصلاح نیز نیاز داشت. اگر این شاخص مقاومت سطح ۱۱۰ واحد را بشکند، احتمال رشد آن تا محدوده ۱۲۰ واحد وجود دارد که خبر خوبی برای بازارهای مالی محسوب نمی‌شود.

هاردفورک اتریوم

مهمترین اتفاق این روزها در دنیای کریپتوکارنسی مربوط به آپدیت اتریوم بوده که بعد از مدت‌ها در حال اجرا است. فرآیند ادغام و یا مرج اتریوم شامل دو مرحله است که شامل هاردفورک بلاتریکس و پاریس است. ۵۰ درصد این به روز رسانی توسط هاردفورک بلاتریکس تا کنون انجام شده است و ما بقی آن بر شبکه اصلی و در هاردفورک پاریس در طی هفته پیش رو انجام خواهد گرفت. این موضوع هیجانات زیادی را در بازار کریپتوکارنسی به وجود آورده است. مرج اتریوم می‌تواند به صورت یک شمشیر دولبه باشد. اگر این به روز رسانی با موفقیت به پایان رسد خبر خوبی برای این بازار محسوب می‌شود و می‌تواند احساسات منفی حاکم و ترس موجود را التیام بخشد، اما اگر حتی مشکل کوچکی در این زمینه وجود داشته باشد دارایی‌های زیادی مورد تهدید قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار