۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
تحقق پائین درآمدهای مالیاتی

آمارها نشان می‌دهند که میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در مهرماه همچنان کمتر از سال ۱۴۰۱ است.

فردای اقتصاد:  آخرین آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهند که علی‌رغم روند صعودی تحقق درآمدهای مالیاتی در مهرماه و رسیدن آن به ۹۴ درصد، این میزان همچنان کمتر از سال گذشته است.

آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهند که در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۹ همت (هزار میلیارد تومان) درآمد مالیاتی کسب شده که حدود ۱۴۸ همت از آن مربوط به مالیات غیرمستقیم و ۲۶۰.۵ همت از آن مربوط به مالیات مستقیم بوده است. عدد بدست آمده در این دوره نسبت به مقدار مصوب در بودجه تحقق ۹۴ درصدی را نشان می‌دهد که هرچند بالاترین مقدار در سال جاری می‌باشد، اما همچنان حدود ۲۸ همت کسری را نشان می‌دهد. این در حالی است که سال گذشته در این دوره تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۱۰۲ درصد بود. با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته، طبیعی بود که بخشی از این درآمدها طی سال محقق نشود و بایستی دید که آیا در ادامه سال روند صعودی تحقق درآمدهای مالیاتی باعث دریافت کامل مبالغ مالیات در نظر گرفته شده خواهد شد.

بررسی جزئیات درآمدهای مالیاتی در این دوره نشان می‌دهد که مالیات بر درآمد کارمندان و مشاغل با حدود ۸۰ همت دریافتی، تحقق ۱۲۰ درصدی داشته که حدود ۱۳ همت مازاد را نسبت به مقادیر مصوب نشان می‌دهد. از طرف دیگر مالیات بر ثروت با حدود ۱۶ همت دریافتی، تنها ۷۳ درصد تحقق را نشان می‌دهد که سهم عمده آن (۶.۶ همت) مربوبه مالیات بر نقل و انتقال سهام است. نکته جالب در این زمینه مربوط به دریافت ۳ میلیارد تومان مالیات از املاک خالی از سکنه است در حالی که ۲ همت برای آن در بودجه در نظر گرفته شده است. همچینی در حالی تنها ۱۷.۵ میلیارد تومان مالیات از املاک لوکس دریافت شده که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای آن در بودجه لحاظ شده است. در بخش مالیات بر اشخاص حقوقی نیز حدود ۱۶۵ همت مالیات دریافت شده که ۹۶ درصد تحقق را نشان می‌دهد و ۶ همت کسری در این زمینه وجود دارد.

عمده کسری درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات بوده به طوری که تنها ۸۴ درصد تحقق را نشان داده و حدود ۲۹ همت کسری را نشان می‌دهد و عمده آن نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش فرآورده های نفتی است. 

تحقق پائین درآمدهای مالیاتی

در همین رابطه بخوانید: وضعیت درآمدهای مالیاتی در نیمسال اول

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار