۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
دولت چقدر اوراق منتشر کرد؟

دولت از ابتدای سال تاکنون معادل حدود ۶۰ درصد از ظرفیت انتشار اوراق در بودجه را استفاده کرده است.

فردای اقتصاد: آمارهای خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون ۱۱۳ همت (هزار میلیارد تومان) اوراق دولتی منتشر شده که معادل حدود ۶۰ درصد از ظرفیت انتشار اوراق در بودجه است.

ظرفیت انتشار اوراق بدهی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۸۷ همت است و دولت از مرداد ماه شروع به استفاده از این منبع جهت تامین مالی هزینه‌های خود نموده است. طی این مدت ۸۳ همت اوراق مرابحه و ۳۰ همت اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است که معادل حدود ۶۰ درصد از ظرفیت انتشار اوراق در بودجه است و لذا دولت تا انتهای سال می‌تواند ۷۴ همت دیگر اوراق منتشر کند.

از ۸۳ همت اوراق مرابحه منتشر شده، تاکنون ۶۴.۲ همت از آنها در ۱۴ حراج هفتگی انجام شده، به فروش رسیده و ۱۸.۸ همت از آنها به فروش نرسیده که البته ۱۲ همت از آنها هفته قبل منتشر شد. در واقع هرچند طی هفته‌های گذشته میزان فروش اوراق دولتی کم بود، اما اخیرا شاهد افزایش نرخ‌های بهره پیشنهادی دولت در حراج‌ها هستیم که باعث شده میزان فروش اوراق دولتی کمی بهتر شود.

در همین رابطه بخوانید: چرا فروش اوراق دولتی بیشتر شد؟

دولت چقدر اوراق منتشر کرد؟

با این حال این قضیه هرچند باعث افزایش فروش اوراق شده اما همانند سال قبل می‌تواند هم هزینه تامین مالی دولت را افزایش دهد و هم بازارهای مختلف را دچار شوک نماید.

در همین رابطه بخوانید: مشکل انتشار اوراق دولتی در ایران

از طرف دیگر اسناد خزانه اسلامی هرچند به صورت یکجا منتشر می‌شوند، با این حال به تدریج از طریق دستگاه‌های اجرایی دارای سهمیه، به طلبکاران دولت واگذار می‌شود و لذا از محل انتشار این اوراق، وجوه نقد به حساب خزانه‌داری کشور واریز نمی‌گردد. طلبکاران دولت در صورت نیاز به تامین منابع مالی نقدی، اقدام به فروش این اسناد در بازار سرمایه می‌کنند.

دولت از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۲۰ همت بابت اصل و سود اوراق پرداخت کرده و از طرف دیگر همانطور که گفته شد ۶۴.۲ همت از طریق فروش اوراق دریافت کرده و لذا خالص تامین مالی دولت از این محل بیش از ۵۶ همت منفی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار