۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
منابع و مصارف ارزی کشور تا آبان ۱۴۰۲

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا بیستم آبان ماه حدود ۴۲ میلیارد دلار ارز تأمین شده است.

فردای اقتصاد: بر اساس صحبت‌های معاون ارزی بانک مرکزی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا بیستم آبان ماه حدود ۴۲ میلیارد دلار ارز تأمین شده است. همچنین برای اولین بار از ابتدای سال بودجه ارزی تدوین شود و علاوه بر این جهت تعادل در سبد ارزی، متناسب با ارزهای مصرفی،‌ ارزهای مورد نظر تهیه و تبدیل شود.

معاون ارزی بانک مرکزی در جلسه ارزی با محوریت «تجارت خارجی، تخصیص و تأمین ارز و ترخیص» اعلام کرد که میزان تخصیص ارز از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه به حدود ۵۲ میلیارد دلار رسیده که از این میزان ۴۲ میلیارد دلار آن تأمین شده است. این عدد نسبت به سال گذشته رشدی معادل ۳ درصد (بالغ بر یک میلیارد دلار) را نشان می‌دهد. از مجموع ۴۲ میلیارد دلار ارز تامین شده، سهم وزارت صمت  ۲۶.۶ میلیارد دلار، سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۰.۴ میلیارد دلار و سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ۲.۷ میلیارد دلار بوده است. منابع ارزی تامین ارز نیز شامل حدود ۱۲ میلیارد دلار در حوزه ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی، ۲۰ میلیارد دلار در نیما و حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز در حوزه «ارز اشخاص» بوده است.

منابع و مصارف ارزی کشور تا آبان ۱۴۰۲

تدوین بودجه ارزی

با همکاری دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی برای اولین بار از ابتدای سال بودجه ارزی تدوین شد و این بودجه به صورت ماهانه نظارت و پایش می‌شود و به صورت نظام‌مند از طریق  سامانه جامع تجارت و به تفکیک موارد مشخص شده، بودجه‌های ارزی تخصیص و تأمین می‌شود. لذا در حال حاضر انضباط مناسبی در حوزه ارزی حاصل شده است که نتیجه آن آرامشی است که در بازار ارز نمود یافته است. برنامه آتی بانک مرکزی این است که مباحث تخصیص و تأمین ارز به صورت بهینه و با دقت بیشتر انجام شود و ارز به جای واسطه محور بودن، مستقیماً به ثبت سفارش‌ها اختصاص یابد.

همگن‌سازی ارزها

قرار است با اتکا به نقشه ارزی صادراتی کشور و متناسب با ارزهای مصرفی،‌ ارزهای مورد نظر تهیه و تبدیل می‌شود تا این گونه در یک ارز با مازاد عرضه یا مازاد تقاضا مواجه نشویم. همچنین این امر موجب تسهیل تخصیص ارز و کاهش مدت زمان دسترسی به ارز می‌شود. این اقدام در بخش خزانه داری بانک مرکزی آغاز شده و ظرف یک یا دو ماه آینده ارزی نخواهیم داشت که صفی برای خرید آن باشد. مدت زمان صف در تخصیص و تأمین ارز کوتاه خواهد شد و برنامه‌ریزی به صورتی خواهد بود که در کمتر از ده روز تخصیص و تامین انجام شود که البته کاهش چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha