۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
ترکش‌های ریسک اینترنت برای بورس

شاخص کل بورس امروز با افت ۲۲۱ واحدی به ارتفاع ۷۰۱ هزار و ۹۱۲ رسید و ارزش معاملات نیز در پایان معاملات ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود.

در جریان معاملات امروز، در نیمه ابتدایی بازار شاخص کل هموزن در حال رشد و شاخص کل در حال افت بود اما از حدود ساعت ۱۰ صبح اینترنت با اختلال مواجه شد و طبق اعلام نت بلاکس شدت این اختلال باعث شد تا اینترنت به ۵۷ درصد سطح عادی کاهش یابد. ریسک سیستماتیک اینترنت، اثر خود را بر شاخص کل هموزن و ارزش معاملات گذاشت به طوری که شاخص کل هموزن رشد خود را از دست داد و با افت ۲۲۱ واحدی به ارتفاع ۷۰۱ هزار و ۹۱۲ رسید و ارزش معاملات نیز در پایان معاملات ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود.

◽️نمادهای آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین تاثیر منفی و نمادهای گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در مجموع، ۶۲ درصد بازار قرمزپوش شد.

کارت قرمز برای بانک‌ها

◽️با اعلام خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی) در خصوص جریمه ۲۶ هزارمیلیارد تومانی بانک‌ها به دلیل عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن، اکثر نمادهای این گروه در محدوده قیمتی منفی مبادله شدند. این در حالی است که اخیرا به دلیل کاهش‌های اندک در نرخ بهره حقیقی، وضعیت عملیاتی بانک‌ها بهتر شده بود اما با چنین تصمیمی که ناشی از تسهیلات تکلیفی است، سودآوری بانک‌ها کاهش و احتمالا بانک‌ها در میان مدت با مشکل تامین مالی مواجه می‌شوند که در نهایت مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند. البته تعدادی از بانک‌ها مثل بانک سینا (وسینا) اقدام به شفاف‌سازی کردند و این جریمه برایشان باطل شد. در نتیجه این اخبار، شاخص صنعت بانکی در پایان معاملات امروز با افت ۱.۷۴ درصدی در ارتفاع ۸ هزار و ۶۰۷ قرار گرفت.

نفت و طلا؛ دو کالای پر بحث بازارهای جهانی

◽️دیروز قیمت نفت به دلیل افزایش ذخایر نفتی آمریکا قیمت نفت، افت شدیدی را تجربه کرد و به سطح ۷۷ دلار در هر بشکه رسید. اما در روز جاری، با حواشی کاهش عرضه نفت اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌هایی که نفت روسیه را با قیمتی بیشتر از ۶۰ دلار در هر بشکه صادر کردند، بار دیگر قیمت نفت برنت افزایش یافت و با رشد ۴ درصدی در ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

◽️افت تورم آمریکا و انتظارات از توقف سیاست های افزایش نرخ بهره در کنار آمارهای ادعای بیکاری آمریکا که بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده بود، باعث شد تا قیمت طلا با رشد همراه شود. همچنین، همین دلایل را می‌توان برای کاهشی شدن شاخص دلار نیز در نظر گرفت.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار