۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
واگرایی شاخص‌ها در بورس یکشنبه

معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که با وجود رشد ۰.۲۹ درصدی شاخص هم‌وزن، شاخص کل ۰.۱۲ درصد کاهش ارتفاع داد.

 امروز با شروع بازار، همچنان نمادهای کوچک مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند، به طوری که در پایان معاملات امروز شاخص کل هموزن با رشد ۰.۲۹ درصدی در ارتفاع ۷۰۳ هزار و ۹۵۱ واحدی قرار گرفت. اما شاخص کل برخلاف نیمه نخست بازار، در نهایت با ۲۳۱۷ واحد افت در سطح دو میلیون و ۲۶ هزار واحدی ایستاد. بعلاوه، حدود ۳۲۴ نماد سبز و ۴۴۷ نماد قرمز شدند و ارزش معاملات خرد برابر با ۴۳۰۰ میلیارد تومان بود.

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده که بازار سهام ایران با بیش از ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت، بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته در دنیا است. از نظر کارشناسان بلومبرگ، بزرگ‌ترین مشکل بازار سهام ایران کمبود سرمایه است. همچنین، براساس آمار بلومبرگ، بازار سهام ایران طی ۱۵ سال گذشته با وجود تحریم‌ها، ریسک‌های سیاسی و نوسانات ارزش ریال، بازدهی دلاری ۱۱ درصدی داشته است. 
 
ادامه جدال میان بانک‌ها و بانک مرکزی

امروز کوروش پرویزیان، رییس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، بیان کرد که بانک‌ها فقط به اشخاصی که پرونده درخواست تسهیلاتشان تکمیل شده باید وام پرداخت کنند، نه به اندازه سقفی که بانک مرکزی برایشان معین کرده است. بنابراین بانک‌ها باید به میزان پرونده‌هایی که تکمیل شده و فرآیندشان تکمیل نشده باید جریمه شوند. در پی این صحبت‌ها شایعه شد که جریمه بانک‌ها منتفی شده و همین شایعات باعث شد تا وضعیت نمادهای بانکی بهتر از روز گذشته باشد. از سوی دیگر، بانک‌ها شکایت خود را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند. معاون اول رئیس جمهور نیز دستور دادند تا وزیر اقتصاد این موضوع را رسیدگی کنند. 

سازمان مالیاتی هم اعلام کرده که برخی از این جریمه‌ها قطعی نشده و در صورتی که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اطلاعاتی را ارائه کنند، این جریمه‌ها اصلاح و کسر خواهند شد.

در نتیجه اخبار و معاملات امروز، شاخص صنعت بانکی با ۰.۱۳ درصد افت در ارتفاع هشت هزار و ۵۹۵ قرار گرفت.
 
بازگشایی فصبا

 امروز بالاخره پس از چندین ماه، نماد صبا فولاد خلیج فارس (فصبا) در فرابورس به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمتی و با پیش گشایش معامله شد. در پایان بازار در قیمت ۶۶۱۵ ریال و با ۳۶.۳۹ درصد افزایش معامله شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار