۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
رئیس‌جمهور جدید آرژانتین کیست؟

لشکر هوادارانش او را «دیوانه» و «مو مصنوعی» می‌نامند و این به خاطررفتار مجنونانه و موهای پریشانش است. با این حال خودش بیش‌تر تمایل دارد خود را «شیر» بنامد. او باور دارد که آموزش جنسی یک توطئه مارکسیستی برای از بین بردن نهاد خانواده است. او همچنین سگ‌هایش را «کودکان چهار پنجه» خود می‌داند. او خاویر مایلی، رئیس جمهور بعدی آرژانتین است.

فردای اقتصاد: چند سال پیش، خاویر مایلی کارشناس یک برنامه تلویزیونی بود و مخاطبانش عاشق وی بودند، زیرا علیه مخارج دولتی و طبقه سیاسی حاکم انتقادات فراوانی را مطرح می‌کرد. در آن زمان و تا همین چند ماه پیش، تقریباً هیچ یک از کارشناسان سیاسی باور نداشتند که او شانس واقعی برای تبدیل شدن به رئیس‌جمهور دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را داشته باشد. اما مایلی، یک اقتصاددان ۵۳ ساله، تشکیلات سیاسی آرژانتین را تکان داد و خود را وارد سیستمی کرد که مدت‌ها عملاً یک سیستم دو حزبی بوده است. او توانست انبوهی از حمایت‌ها را جمع‌آوری کرده و وعده اقدامات شدید برای مهار تورم فزاینده دهد، با تعهد به اینکه جنگی علیه خیزش سوسیالیسم در جامعه ایجاد خواهد کرد.

آنگونه که آسوشیتدپرس گزارش داده است، در قلب برنامه اقتصادی او برای آرژانتین، پیشنهاد جایگزینی واحد پول ملی پزو، با دلار آمریکا است. او بارها گفته است که تنها راه پایان دادن به بلای تورم که به ۱۴۰ درصد رسیده است، جلوگیری از ادامه چاپ پول توسط سیاستمداران است. به این ترتیب، او قصد دارد بانک مرکزی را منحل کند. آزادی خواهی مایلی که خود را متعلق به آنارکو کاپیتالیسم می‌داند، برای آرژانتین تازگی داشت.  او به نفع کاهش قوانین کار در کشور صحبت کرده و چشم‌انداز دولت بسیار کوچکتر را برای تقویت رشد اقتصادی را ترسیم کرده است.  این امر مستلزم حذف نیمی از وزارتخانه‌های دولتی از جمله بهداشت و آموزش است.  

او به دنبال کاهش وسعت دولت به همراه پاکسازی «کاست سیاسی» از دولت آرژانتین است. همان‌طور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در اشاره به تشکیلات ریشه‌دار آمریکا از «خشک کردن باتلاق» صحبت می‌کرد.  مایلی اغلب با ترامپ مقایسه می‌شود، رهبری که آشکارا او را تحسین می‌کند. مایلی خود را نه تنها به عنوان یک سیاستمدار راست گرا، بلکه به عنوان یک جنگجوی فرهنگی با ماموریت تکان دادن جامعه آرژانتین می‌داند. برخی از مواضع مایلی به نظر می‌رسد که بازتاب جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در ایالات متحده باشد، در حالی که لفاظی‌های آتشین و مملو از ناسزاگویی او قبلاً او را در جنگ فرهنگی جهانی که گاه بر گفتمان سیاسی در ایالات متحده، برزیل و سایر جاها غالب می کند، به شهرت رسانده است.

مایلی با سیاست‌های فمینیستی و سقط جنین مخالف است، که آرژانتین در سال‌های اخیر آن‌ها را قانونی کرده است و همه‌پرسی را برای لغو این قانون پیشنهاد کرده است. او همچنین این تصور را که انسان ها در ایجاد تغییرات آب و هوایی نقش دارند را رد می کند. او در یک حضور تلویزیونی، پاپ فرانسیس که آرژانتینی است را به خاطر دفاع از عدالت اجتماعی محکوم کرد و رئیس کلیسای کاتولیک روم را «نماینده بدخواهی روی زمین» خواند. ​ مایلی در همان راستا که شعار ترامپ «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» گفته است که کشور را به دوره ای نامشخص از عظمت باز خواهد گرداند.  مایلی در رالی پیروزی خود گفت: "آرژانتین می خواهد جایگاهی را در جهان پس بگیرد که هرگز نباید از دست می داد. پیروان او این مقایسه را پذیرفته‌اند و اغلب کلاه‌هایی بر سر می‌گذارند که عبارت «آرژانتین را دوباره عالی بسازیم» بر سر می‌گذارند.

مایلی جوان‌تر مدتی فوتبالیست بود و به عنوان دروازه‌بان در بخش جوانان باشگاه فوتبال چاکاریتا خدمت می‌کرد. اما او تصمیم گرفت در دوره تورم شدید اواخر دهه ۱۹۸۰ فوتبال را کنار بگذارد تا در رشته اقتصاد تحصیل کند.  این روزها تنها عضوی از خانواده که با او رابطه نزدیکی دارد خواهرش کارینا مایلی است که کمپین او را اداره می‌کرد.  او خواهرش را «رئیس» می‌نامد و بارها او را به عنوان معمار به قدرت رسیدن خود توصیف کرده است. مایلی در طول حضورهای مکرر خود در تلویزیون، فقط درباره اقتصاد و سیاست صحبت نکرد.  مایلی در بیشتر دوران بزرگسالی خود شریک عاشقانه جدی نداشت و اینطور به نظر می‌رسد که او دوستانی هم نداشته باشد.  او همینطور به خاطر تقلیدش از معاون رئیس‌جمهوری کریستینا فرناندز دی کرشنر، که در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۵ رئیس‌جمهور بود، شناخته شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار