۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
چرا کیوی صادراتی به هند برگشت خورد؟

در دیدار رئیس اتاق بازرگانی تهران با سفیر جدید ایران در هند، عواملی که باعث کاهش روابط تجاری دو کشور و عودت کالاهای صادراتی شده، بررسی شد.

فردای اقتصاد: خلا آزمایشگاه‌های مرجع برای صدور استانداردهای قابل قبول بین‌المللی منجر به عودت برخی از کالاهای صادراتی ایران شده است. در دیدار ایرج الهی دهقی، سفیر جدید ایران در هند، و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، مسائل تجاری بین ایران و هندوستان، مشکلات موجود و راه‌های توسعه روابط دوجانبه بررسی شد.

به گزارش اتاق تهران، ایرج الهی با اشاره به مشکلاتی که تحریم برای تجارت خارجی کشور ایجاد کرده است، گفت: آمریکا روی جنبه ذهنی تحریم‌ها بسیار کار می‌کند؛ به طوریکه حتی یک اقدام کم‌اثر را بسیار بزرگ جلوه می‌دهد و ذهن دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به روابط دیرینه و خوب ایران و هند، عنوان کرد که تحریم باعث کاهش روابط تجاری دو کشور شده است، گفت: گاهی هم مسائلی مانند عدم رعایت دقیق استانداردهای مقصد برای یک کالا، باعث برگشت خوردن کالاهای صادراتی می‌شود، مانند مشکلی که برای صادرات کیوی از کشورمان به هند پیش آمد و امیدواریم که زودتر برطرف شود. ما در کشور نیاز به احداث و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع داریم که بتواند برای کالاهای صادراتی به مقاصد مختلف استاندارد قابل قبول بین‌المللی صادر کند و از تحمیل هزینه به صادرکنندگان و کل اقتصاد کشور جلوگیری کند.

سفیر جدید کشورمان در هندوستان با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از ابزار تهاتر در توسعه تجارت دوجانبه، افزود: تهاتر در دنیای امروز با آنچه در گذشته و به صورت سنتی انجام گرفته، تفاوت‌های زیادی دارد و اکنون با سازوکارهای جدید بانکی و تعامل بانک‌های مرکزی دو کشور می‌توان از این ابزار برای بهبود روابط تجاری دو کشور سود برد.

وی با اشاره به توانمندی بالای اقتصاد هند در تامین مواد اولیه مورد نیاز و بازار بزرگ این کشور برای کالاهای ایرانی، ابراز امیدواری کرد با کمک اتاق بازرگانی تهران به عنوان یک نهاد عملیاتی بخش خصوصی، بتوان راه‌های جدیدی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و هند ایجاد کرد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار عنوان کرد که هند به دلیل روابط نسبتا نزدیک با اروپا و آمریکا نسبت به اعمال تحریم‌ها نیز حساس است. وی گفت: از طرفی ساختار حکمرانی هند بوروکراسی پیچیده‌ای دارد که پیشبرد امور را تا حدودی سخت می‌کند با این حال، هند از شرکای نخست تجاری و از مقاصد هدف صادراتی است. اتاق تهران همواره در پی توسعه روابط بوده و بعد از فروکش کردن کرونا نیز ما میزبان نخستین هیات تجاری هند بودیم.

رئیس اتاق تهران هم‌چنین با اشاره به تجربه تهاتر در اقتصاد ایران گفت: در دوران جنگ تحمیلی مراودات ایران با کشورهای شرق اروپا اکثرا بر پایه تهاتر بود و این سازوکار در کشور تجربه‌شده و نتیجه هم داده است. امروز کاربرد آن سخت و پیچیده نیست و کاملا قابل انجام است اما منوط به همکاری دو دولت و بانک‌های مرکزی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار