۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
پایان نشست شورای حکام بدون صدور قطعنامه علیه ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام نوشت که نشست شورای حکام آژانس بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.

فردای اقتصاد: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی نوشت که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.
آن‌طور که وی خبر داده، موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست جاری شورای حکام مطرح نشد.
سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مذاکره‌کننده اتمی این کشور در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین است، اضافه کرده است که این نشست بدون اتخاذ هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه و یا صدور قطعنامه علیه ایران، به پایان رسید.
همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حسین امیرعبداللهیان، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی گفت: «صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد.»
اولیانوف اضافه کرده که در این نشست، تنها «تبادل نظر» در زمینه فعالیت‌های ایران صورت گرفت.
شورای حکام در نشست قبلی خود در ماه ژوئن با صدور قطعنامه‌ای درباره میزان همکاری آژانس و ایران ابراز نگرانی کرده بود.
با توجه به ابراز نگرانی‌های اخیر مدیرکل آژانس و نیز اظهارنظر طرف‌های غربی درباره اشتیاق ناکافی جمهوری اسلامی برای همکاری در زمینه احیای برجام، احتمال صدور قطعنامه‌ای دیگر در شورای حکام علیه ایران دور از انتظار نبود.
پیش از این و به گزارش ایرنا، تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان آخرین تحولات مذاکره برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرفها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست.
امیرعبداللهیان با اشاره به نشست جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین افزود: «صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد.»
وزیر خارجه ایران در این گفتگو بار دیگر اراده و حسن نیت لازم  از سوی تهران برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تاکید قرار داد.
بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه‌گیری مثبت از ماه‌ها مذاکره، تاکید کرد.
پیشتر و به گزارش ایرنا، سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که واشنگتن، آماده بازگشت متقابل به برجام است اما ایران برای از سرگیری اجرای این توافق مشتاق نیست.
به گزارش ایرنا، لورا هول‌گیت، سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، ادعا کرد که به‌رغم گام‌های جبرانی ایران در برجام، «ما در تلاش‌های خود برای بازگشت به این توافق، که ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت قدم مانده‌ایم. ما آماده اجرای سریع توافق در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام هستیم. اما چیزی که کم داریم شریکی مشتاق در ایران است.»
به گزارش ایرنا، این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی کشورش در نابودی برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد: «اگر ایران بخواهد به ما بپیوندد، بازگشت متقابل به اجرای برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی و فرصت جدیدی برای اعتمادسازی به برنامه هسته‌ای ایران در آینده خواهد بود.»

هشدار اولیانوف

از سوی دیگر، میخاییل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه در وین، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه گذشته را نسنجیده خواند و افزود که این اقدام روند مذاکرات وین و راستی‌آزمایی برجام را پیچیده کرده است.
میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایراد سخنانی که فرازهایی از آن در حساب رسمی توئیتر دفتر نمایندگی این کشور منتشر شده است، گفت: «ما به وضوح به یاد داریم که به همکاران غربی خود در مورد عواقب اقدامات عجولانه آنها هشدار دادیم و خواستیم که از این طرح صرف نظر کنند.» وی افزود: «تصمیم ایران برای حذف دوربین ها و تجهیزات نظارتی آژانس واکنش مستقیم به قطعنامه بود.»
خرداد ماه گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره مسائل ادعایی پادمانی ارائه کردند که به تصویب اعضا رسید. البته روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند.

ادعای اتحادیه اروپا

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در ادامه تاکتیک مقصرنمایی طرف‌های غربی، ایران را عامل تعلل در حصول توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای دانست.
اشتفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت: «اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع خود و حمایت مستمر از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می‌کند و مصمم است که به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافقنامه که به لحاظ استراتژیک برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته‌ای حائز اهمیت است ادامه دهد. اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای آن در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»
او افزود: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده از طریق کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوزپ بورل) به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام با همه طرف‌های مرتبط برای دستیابی به بازگشت ایالات متحده به برجام و از سرگیری اجرای کامل همه تعهدات این توافق، توسط آمریکا و ایران حمایت می‌کند.
این مقام اروپایی اضافه کرد: «اجرای کامل و تایید شده تعهدات هسته ای ایران در این زمینه ضروری است.»
کلمنت تصریح کرد که اتحادیه اروپا تبعات ناشی از «خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها توسط آن را تصدیق می‌کند.» وی بر همین اساس با بیان اینکه رفع تحریم‌ها در کنار اجرای کامل و تایید شده تعهدات هسته ای ایران، بخشی ضروری از توافق است مدعی شد: «اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله رفع تحریم ها بر اساس برجام پایبند بوده است.»
وی به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اشاره و ادعا کرد: «یک بسته قابل اجرا توسط هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در ۸ آگوست ارائه شد تا امکان بازگشت ایران به تعهداتش در برجام و بازگشت آمریکا به توافق فراهم شود. کلمنت ادعا کرد که این سند، بهترین راه ممکن برای پاسخگویی کامل به نگرانی‌های همه طرف‌ها، به صورت متوازن است.»
این مقام اروپایی سپس مدعی شد: «ما متاسفیم که ایران از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نمی‌کند و از ایران می‌خواهیم که آن را بپذیرد تا برجام به طور کامل از سرگرفته شود.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار