۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
اوکراین تنهاتر، روسیه مجهزتر

سالهاست که آمریکا به خود به عنوان یک زرادخانه دموکراسی در جهان می‌بالد. با این حال اکنون این زرادخانه بزرگ در حال انجماد است. شرایطی که می‌توان آن را در عدم توان تصمیم‌گیری کنگره در خصوص کمک به اوکراین مشاهده کرد.

فردای اقتصاد: با وجود هشدارها مبنی بر اتمام بودجه اوکراین تا پایان سال، جمهوری‌خواهان در سنا در تاریخ ۶ دسامبر لایحه‌ تأمین هزینه‌های اضطراری برای حمایت از اوکراین، اسرائیل، تایوان و دیگر اولویت‌های امنیت ملی امریکا را مسدود کردند.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده، در واقع آنچه باید یک لایحه دو حزبی باشد، گروگان یک موضوع جناحی شده است. حتی جمهوری‌خواهان طرفدار اوکراین هم اصرار دارند که در ازای تصویب بسته ۱۱۱ میلیارد دلاری، دموکراتها باید با محدودیت‌های سخت مهاجرت از سراسر مرز جنوبی آمریکا موافقت کنند. با این حال جو بایدن اذعان می‌کند که سیستم مرزی کار نمی‌کند و خواسته‌های جمهوری‌خواهان را رد می‌کند. به نظر می‌رسد که این مذاکرات در روزهای آتی هم ادامه داشته باشد. با این حال، همانطور که برخی در کنگره  مطرح کرده و درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند، اگر به سال ۲۰۲۴ وارد شویم، دستیابی به توافق در یک فصل انتخاباتی بسیار دشوارتر خواهد بود.

بسته‌های تسلیحاتی آمریکا برای حفظ نبرد اوکراین به سرعت در حال کاهش است. ابزار اصلی، مکانیزم معروف PDA (اختیارات برداشتی ریاست‌جمهوری) است که به پنتاگون اجازه می‌دهد تا برای متحدان خود از ذخایر موجود سلاح بفرستند، این ذخایر بعدا جایگزین می‌شوند.

در تئوری حدود ۵ میلیارد دلار در حساب PDA باقی مانده است، اما کمتر از ۱ میلیارد دلار آن احتمالا قابل تخصیص باشد. چرا که افسران ارشد ممکن است تمایلی به بخشش بیشتر از آنچه مجاز به بازخرید هستند نداشته باشند. گفتنی است که ۲۵ میلیارد دلار از ۴۴ میلیارد دلار کمک نظامی ارائه شده توسط آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ توسط PDA تامین شده است. در ژانویه، زمانی که آمریکا در حال مسلح کردن اوکراین برای یک ضد حمله تابستانی بود، کمک‌ها به صورت چشمگیری کاهش یافته و به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده بود. اکنون هم میانگین سه ماهه از فوریه ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

مایکل کوفمن از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌گوید در طول تابستان، نیروهای اوکراینی حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار گلوله کالیبر بزرگتر (۱۵۲ و ۱۵۵ میلی‌متری) را هر ماه شلیک کردند، اما این میزان به زودی به ۸۰ تا ۹۰ هزار کاهش خواهد یافت. حمایت آمریکا از اوکراین در حال کاهش است همانطور که کشورهای اروپایی در این زمینه از آمریکا پیشی گرفته‌اند. 

بر اساس محاسبات موسسه آلمانی کیل، تا کنون کل تعهدات اروپا به اوکراین - از طرف دولت‌ها و نهادهای اروپایی معادل ۱۴۸ میلیارد یورو (۱۶۰ میلیارد دلار ) بوده که بیش از دو برابر تعهدات آمریکا به مبلغ ۷۱ میلیارد یورو از آغاز جنگ تا ۳۱ اکتبر برآورد می‌شود.

امروز شک و تردیدهای فزاینده‌ای درباره‌ توانایی اروپا و آمریکا درباره تحقق وعده‌هایشان در ارتباط با جنگ اوکراین وجود دارد. در همین حال، روسیه با مهمات کره شمالی تقویت شده است. درحالی‌که ارتش اوکراین در تدارک برای دفاع است. این که آیا اکنون اوکراین می‌تواند خطوط خود را حفظ کند، بستگی به سیاست غرب دارد. اگر کنگره آمریکا به اجماعی برای ادامه کمک دست نیابد، حمایت اروپا نیز ممکن است از بین برود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار