۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
سرنوشت تعطیلی دو روز آخر هفته

جبار کوچکی‌نژاد: اجماع کلی بر سر تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد. لایحه تا دو هفته دیگر در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد.

فردای اقتصاد: دقیقا یک‌ سال و یک‌ ماه از تقدیم لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس می‌گذرد. همان لایحه‌ای که قراراست با تصویبش درصحن علنی و پس از تایید شورای نگهبان ساعات کاری کارمندان را از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش دهد و تعطیلات آخرهفته هم سراسری و دو روزه شود.

در ادوار گذشته مجلس، هر بار که طرح‌ افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح می‌شد و به مراحل پایانی کار می‌رسید پیش از رای‌گیری نهایی؛ اصل طرح از مسیر منحرف می‌شد و مسکوت می‌ماند. مجلس یازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می‌برد و هنوزتکلیف این لایحه را تعیین نکرده است. 

 بهگفته جبار کوچکی‌نژاد یکی از طراحان «طرح افزایش تعطیلات آخر هفته» اجماع عمومی و کلی بر سر تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد. با این حال هنوز این طرح در دستور هفتگی مجلس قرار نگرفته است اما می‌توان با استناد به ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و با جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضاء اولویت این لایحه را در دستور کار مجلس ارتقاء داد. 

ایران و جیبوتی دو کشوری هستند که تعطیلات آخرهفته یک روزه دارند. سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم در سال ۲۰۰۸ در اجلاسی تصمیم گرفتند که به مدت ۵ سال تعطیلات خود را از پنج شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دهند. از آن سال تا کنون تعطیلات آن‌ها جمعه و شنبه است. افغانستان هم در سال۱۳۸۹ با تغییر  قانون دائمی خود تعطیلات آخر هفته را جمعه و شنبه تعیین کرد.  

فردای اقتصاد» در گفتگو با کوچکی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ سرنوشت تعطیلی دو روز آخر هفته را بررسی کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار