۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
افزایش دوباره خرید مسکن در ترکیه

بعد از افت ناگهانی خرید مسکن در ترکیه طی تیرماه، در ماه گذشته دوباره بازار املاک ترکیه داغ شده است.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ترکیه گزارش تعداد املاک فروخته شده به خارجی‌ها در ماه میلادی گذشته (آگوست-مرداد) منتشر کرد. طبق این گزارش بعد از سقوط آزاد سنگینی که خرید ملک در ترکیه طی تیرماه داشت، خریداران دوباره در سمت خرید فعال‌تر شده‌اند.

به طوری که با رسیدن تعداد معاملات خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه به ۵۳۴۰ واحد، شاهد رشد ۳۵ درصدی تعداد معاملات نسبت به تیر هستیم. البته در تیرماه شاهد کاهش سنگین ۵۵ درصدی تعداد معاملات خارجی‌ها نسبت به خرداد بودیم. علت این افت عجیب معاملات در گزارشی با عنوان «پایان جذابیت مسکن ترکیه» بررسی شد. اما اگر بخواهیم به‌طور خلاصه توضیح دهیم، به‌نظر می‌رسد علت اصلی این اتفاق در تیرماه، رسیدن قیمت مسکن در ترکیه به سقف ۸۰۰ دلاری بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی حداقل ۱۲ سال اخیر هیچ‌گاه متوسط قیمت مسکن در ترکیه از متر مربعی ۸۰۰ دلار فراتر نرفته است. حال به نظر می‌رسد با رسیدن قیمت مسکن به سقف ۸۰۰ دلاری و همچنین سرکوب دلار در ترکیه برای جلوگیری از گذر از مرز ۱۸ لیری، در ماه جولای (تیر) ناگهان حجم معاملات مسکن در ترکیه کاهش یافت. به‌طوری که تعداد معاملات خارجی‌ها ۵۵ درصد و تعداد معاملات ترک‌ها هم نزدیک به ۴۰ درصد کم شد. اتفاقی که تا حدی در ماه گذشته جبران شد و دوباره شاهد قرار گرفتن حجم معاملات املاک ترکیه در مسیر صعودی بودیم.

به نظر می‌رسد علت این صعود مجدد معاملات ملکی در ترکیه، کاهش دوباره نرخ بهره توسط دولت اردوغان باشد. در ماه پیش با وجود افزایش تورم به بیش از ۸۰ درصد، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را یک واحد درصد دیگر کاهش داد و به ۱۳ درصد رساند. این اتفاق باعث شد قیمت دلار به لیر از مرز ۱۸ لیری هم عبور کند و به سطوح تاریخی جدیدی برسد. هر چند هنوز داده‌های قیمتی ملک در ترکیه طی ماه گذشته منتشر نشده است ولی به نظر می‌رسد افزایش مجدد تلاطمات اقتصادی و رشد نرخ ارز که می‌تواند قیمت دلاری ملک را کاهش دهد، باعث شده تا ملک‌بازی در ترکیه دوباره داغ شود. پیش‌تر در گزارشی با عنوان «حلقه تورم‌خواران اردوغان» در خصوص این که اردوغان در سیاست‌های اقتصادی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که حلقه ۵ نفره‌ای از اطرافیان او که بزرگ‌ترین ملاکان ترک هستند منتفع شوند توضیح داده شد.

روسیه و ایران همچنان در صدر خریداران

در این میان ایرانیان معاملات خود را در ماه گذشته ۴۷ درصد افزایش دادند و به ۶۳۳ واحد رسید و دومین مشتریان خارجی املاک ترکی بودند. جهش حدود ۵۰ درصدی خرید ایرانیان در بازار مسکن ترکیه در مرداد، در شرایطی بود که به علت افزایش جدی انتظار برای احیای برجام، بازار مسکن داخل کشور رکودی شده بود. تعداد معاملات در تهران طی مردادماه به کمتر از نصف معاملات در بازار داغ خرداد رسید. به‌طور معمول با افزایش تلاطمات بازار ملک داخل کشور داغ می‌شود و با ایجاد امید به احیای برجام و کاهش التهاب اقتصادی معاملات ملکی از تب‌وتاب می‌افتد. همچنین به‌طور معمول هم تعداد معاملات املاک ایرانیان در ترکیه و تهران از همبستگی بالایی برخوردار است، اما این بار با وجود کاهش معاملات در بازار داخل، شاهد افزایش خریدها در ترکیه بوده‌ایم.

روس‌ها هم که بعد از جنگ اوکراین به شدت در بازار خرید مسکن در ترکیه فعال شده‌اند، در ماه گذشته میلادی هم اصلی‌ترین مشتریان خارجی بودند. روس‌ها در ماه آگوست با خرید ۱۲۳۸ ملک در ترکیه، مشتری حدود یک چهارم املاک فروخته شده به خارجی‌ها بودند. تعداد معاملات روس‌ها در بازار مسکن ترکیه در ماه گذشته با رشد ۲۰ درصدی همراه شد. بعد از روسیه و ایران هم، کشورهای عراق، آلمان و قزاقستان بزرگ‌ترین مشتریان خارجی بازار مسکن ترکیه بودند.بزارک تصویرابزارک تصویرابزارک تصویر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس پور IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    مردم با چه زبونی به شما بگن از وضعیت راضی نیستن چون نمیتونن بیان کنن مجبورن برن.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    اگر می‌خواهید بیچاره بشید برید ترکیه سرمایه گذاری کنید من که پشیمون شده و با کلی ضرر فروختم و برگشتم اگر باور ندارید امتحان کنید بعدا می‌فهمید کسانی که تجربه داشتند چرا گوشزد کردند فقط بدانید ترکیه سراب است سراب
  • Ys IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    واقعا خارجی ها خیلی تو مسکن ترکیه سرمایه گذاری میکنن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار