۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
بعد از ۵ ماه، تورم به بالای ۴۰ درصد بازگشت

مرکز آمار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده را برای آذرماه منتشر کرد

فردای اقتصاد: گزارش تورم آذر خبر از بازگشت نرخ تورم (نقطه‌ای) به بالای چهل درصد و تورم ماهانه ۲٫۹ درصدی می‌دهد که غیر از فروردین، بالاترین تورم ماهانه امسال است. تورم ماهانه‌ای که در شرایط افت نسبی و احتمالی انتظارات تورمی -که در افت تورم ماهانه کالاهای بادوام مشخص است- تحت اثر رشد ۴٫۱ درصدی قیمت خوراکی‌ها طی یک ماه، افزایشی شده است. نمودار بالا این وضعیت را به نمایش درآورده است. در کنار تورم خوراکی‌ها، تورم اجاره مسکن هم نقش پررنگی داشته، به طوری که نزدیک به ۱٫۱ واحد درصد از ۲٫۹ درصد تورم ماهانه را ایجاد کرده است.

تورم دوباره افزایشی می‌شود؟

 بر اساس گزارش مرکز آمار که با ۶ روز تاخیر منتشر شد، در آذر ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۴۰.۲ درصد بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه ۱۴۰۲ در بالاترین نقطه امسال و ۵۵.۵ درصد بوده، اما به تدریج در طی ماه‌های پس از آن کاهش و در تیر ماه به زیر ۴۰ درصد رسیده و برای پنج ماه در محدوده ۳۹ درصد باقی مانده است. اما پس از ۵ ماه و در آذرماه دوباره نرخ تورم نقطه‌ای به بالای ۴۰ درصد رسیده است. این روند را می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

بعد از ۵ ماه، تورم به بالای ۴۰ درصد بازگشت

نرخ تورم نقطه‌ای «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در آذرماه ۴۱.۳ درصد بوده که از این بین، گوشت قرمز و گوشت ماکیان دارای بالاترین نرخ تورم ۹۶.۷ درصد بوده است. تورم نقطه‌ای اجاره ۴۰.۳ درصد بوده است.

همچنین از میان استان‌های کشور، یزد تنها استانی است که نرخ تورم نقطه‌ای آن به بالای ۵۰ درصد رسیده و سیستان و بلوچستان با ۳۱.۲ درصد پایین‌ترین تورم نقطه‌ای را دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    نمودار،،عالی بیان می کند.،،کمترین نرخ تورم ،فروزدین ۹۹ ،حدود تقریبا ۱۸/بوده،،
  • حامد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    نشنیدید که می گویند:« کار هر بز نیست خرمن کوفتن ، گاو نر میخواهد و مرد کهن»

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار