پاسخ بایننس به تحریم ایرانیان  

ایرانیان خارج از ایران تحریم نیستند
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
پاسخ بایننس به تحریم ایرانیان  

بایننس می‌گوید با اجباری کردن احراز هویت، نزدیک به ۹۰ درصد از کاربران و میلیاردها دلار درآمد خود را از دست داده است

فردای اقتصاد: «بایننس» بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان اعلام کرد به واسطه اجباری شدن احراز هویت در این پلتفرم از تیرماه سال ۱۴۰۰ تا کنون نزدیک به ۹۰ درصد از کاربران و همچنین میلیاردها دلار درآمد خود را از دست داده است. همچنین این صرافی گفت ارایه خدمات به ایرانیان خارج از کشور غیر قانونی نبوده است. 
چندی قبل رویترز در مصاحبه با چند تن از فعالان حوزه کریپتوکارنسی ایرانی و بیان اینکه آنها با استفاده از یک ادرس ایمیل و فیلترشکن هویت واقعی خود را از صرافی بایننس پنهان می‌کنند، تلویحا این صرافی را به نقض قوانین تحریم وپولشویی متهم کرد.  
سه مدیر شرکت بایننس در مصاحبه با «کوین دسک» گفته‌اند این صرافی ارایه خدمات به مشتریان ایرانی که خارج از ایران قرار دارند ادامه می‌دهد زیرا انجام این کار نقض تحریم های ایالات متحده نیست. 
 بسیاری از کاربران ایرانی حتی در خارج از کشور طی ماه‌های اخیر از مسدود شدن حساب‌های خود در این صرافی ارز دیجیتال خبر داده‌اند.

استفاده از فیلترشکن برای دورزدن تحریم‌ها

بسیاری از کاربران ایرانی پس از سخت‌گیری بایننس در گفته مدیران بایننس با توجه استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن برای دور زدن تحریم‌ها و استفاده از آی پی های خارجی صورت گرفته است. در صورت استفاده از فیلترشکن شناسایی محل اقامت واقعی کاربران نامشخص است هرچند بایننس اخیرا اعلام کرده از یک سرویس پیشرفته برای پی بردن به آی پی واقعی کاربران استفاده می‌کند. 
مدیران بایننس در این مصاحبه گفته‌اند: تحریم ها، شهروندان ایرانی مقیم خارج را شامل نمی‌شود. در مورد کشورهایی مانند کره شمالی و یا سوریه که مشمول تحریم‌های سازمان ملل هستند، قوانین متفاوتی وجود دارد. تحریم‌ها علیه آنها در هر جایی که تحریم‌های سازمان ملل به رسمیت شناخته شوند قابل اجرا هستند. اما اگر تحریم‌ها از سمت ایالات متحده مطرح شده باشد، مانند ایران و کوبا، فقط بر اساس قوانین ایالات متحده قابل اعمال است و هرگز شامل اتباع ایرانی مقیم خارج نخواهند بود. 
با این حال به گفته بایننس بعد از اجباری شدن احراز هویت در این صرافی، میزان زیادی از نقل و انتقالات و همچنین سپرده‌های غیرقانونی در این صرافی کاهش یافت.

۹۰ درصد کاربران را از دست دادیم

به رغم اینکه بایننس با سیستم احراز هویت باعث خروج بسیاری از شهروندان کشورهای تحریم شده از این پلتفرم شده هنوز صرافی‌های زیادی وجود دارند که اجازه معامله به شهروندان کشورهای تحریم شده می‌دهند یا الزامی به احراز هویت را برای کاربرانشان قرار نمی‌دهند.

به عقیده یکی از مدیران بایننس، با توجه به حجم مبادلات، آنها در حدود ۹۰ درصد از کاربران خود را از دست داده‌اند که برای آنها میلیاردها دلار هزینه داشته است.
کارشناسان از دست دادن میلیاردها دلار هزینه به دلیل حذف کاربران احراز هویت نشده را اغراق این صرافی می‌دانند به خصوص ریزش ۸۷ درصدی کاربران طی هشت ماه و اینکه این تعداد کاربران همه از کشورهای تحریم شده درگیر فعالیت‌های غیر قانونی بوده‌اند نیز دور از ذهن به نظر می‌رسد. 
مدیران این شرکت در مصاحبه با سایت کوین‌دسک و دفاع در برابر ادعاهای رویترز ، این مسئله را مطرح کرده‌اند که آنها برای جلوگیری از پولشویی و همکاری با قانون، احراز هویت را جدی کرده و از میلیاردها دلار درآمد چشم‌پوشی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد بیشتر خود را در معرض اتهام قرار داده‌اند. 
بایننس در حال حاضر بیشترین موجودی بیت کوین را در بین تمامی صرافی‌ها داراست.

ارتباط بایننس با سرویس‌های پولشویی و غیرقانونی

رویترز اخیراً مجموعه‌ای از گزارش‌های تحقیقی درباره صرافی بایننس و ارتباط آن با فعالیت‌های غیرقانونی منتشر کرده است. این خبرگزاری ادعا کرد که بایننس به مرکزی برای فعالیت‌های مجرمانه تبدیل شده است و چندین پرچم قرمز پولشویی را نادیده گرفته است. رویترز همچنین ادعا کرد که سایت Hydra که برای فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیوندهای عمیق در پایگاه کاربران بایننس دارد و بیان کرد که این صرافی از سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۸۰ میلیون دلار نقل و انتقال مربوط به Hydra را تسهیل کرده است.
بایننس هرچند تمامی این ادعاها را بازی رسانه‌ای خوانده اما تایید کرد که علی‌رغم تلاش شدید و گسترده، فعالیت‌های زیرزمینی در این صنعت ریشه‌ دوانده و بسیاری از این وجوه غیرقانونی در این پلتفرم وجود دارد.
مدیران بایننس مطرح می‌گویند که آنها در مورد مبدا پول و آنچه وارد صرافی می‌شود کنترلی ندارند بلکه تنها نسبت به تراکنش‌ها و فعالیت‌های بعد از آن اشراف خواهند داشت.
با این حال به گفته آنها پول‌های غیر قانونی زاده صرافی‌ها نیستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار