۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
پاسخی اقتصادی به یک مجادله سیاسی؛ چرا افول اقتصاد ایران از سال ۸۶ آغاز شد؟

️اخیرا در یک مناظره تلویزیونی، آقایان جبرائیلی و لیلاز با استناد به یک نمودار تهیه و منتشر شده در فردای اقتصاد، در خصوص درآمد سرانه کشور به بحث بایکدیگر پرداختند.

فردای اقتصاد: بر اساس این نمودار که نشان‌دهنده روند مداوم فقیر شدن خانوار است، قدرت خرید خانوار از سال ۸۶ به بعد یک روند کاهشی داشته است.

پاسخی اقتصادی به یک مجادله سیاسی؛ چرا افول اقتصاد ایران از سال ۸۶ آغاز شد؟

اما بنظر می‌رسد که لیلاز و جبرائیلی در توضیح چرایی اینکه چرا از سال ۸۶ به بعد درآمد سرانه خانوارهای ایرانی کاهشی بوده، به علت اصلی توجهی نکرده‌اند.

نکته مهمی که در این برنامه و در توضیح نمودار فردای اقتصاد مغفول مانده این است که در سال ۸۶، اقتصاد ایران تحت تحریم ۴ کشور قرار می‌گیرد.

اسفند ماه سال گذشته محبوبه داودی، دبیر اقتصاد کلان فردای اقتصاد در گفت‌وگو با دکتر کوثر یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه شریف به این موضوع پرداخته‌اند.

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو کلیک کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    با تشکر از سرکار خانم ها ، در همان سالی که نام بردید بازاری های قدیمی یا کسب و کار را تعطیل و یا به حداقل رساندند ، شم و تجربه اقتصادی بسیار سریع تشخیص رکود را می دهد ، گواه نامه هایی که کاسبان به اداره دارایی نوشتند و تعطیل کسب خود را اعلام کردند.
  • حامد IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    و در ادامه تلاش شما در بیان علمی قابل تقدیر است ، اما شاید بتوان گفت تجربه چیز دیگری ست ، نمودارها ، فرمول ها به شکل علمی مسائل را بیان می کند ، تجربه می گوید اقتصاد حال خوشی ندارد و بیشتر این ناخوشی حاصل ناکارآمدی مدیران بی تجربه و ناآگاه به علوم روز است و باید در راهکارها تحولی صورت گیرد
  • بنده خدا IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    سلام، بحران رکود جهانی اقتصاد در سال 2008 را فراموش نکنید بحران تحریم شدید نفتی ایران از زمستان سال1389 اجرایی شد که دیگر برای نفت ایران به سختی مشتری یافت میشد ضمنا انتخابات سال 88 و بحران های پس از آن هم رکود اقتصاد داخلی در آن سال را تشدید نمود
  • Bhzad IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    سلام از دور دوم احمدی نژاد ما کارگران بدبخت بیچاره شدیم . سال ۸۲ با پایه حقوق ۸۵ هزار تومان در یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار شدم . که ان سال سکه تمام بهار ۵۶ هزار تومان بود . یعنی مزایا و اضافه کاری حساب نکنیم . ماهی یک سکه تمام + ۲۹ هزار تومن برایم میماند . الان کل حقوق و مزایا من با اضافه کاری ۱۵

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار