۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
شاخ و شانه نظامی پکن-واشنگتن

دیدار نانسی پلوسی با «تسای» رییس‌جمهور تایوان، خشم شدید پکن و تهدیدات نظامی طرفین را به دنبال داشت.

فردای اقتصاد: سفر نانسی پلوسی، رییس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، واکنش شدید چین را به همراه داشت. وزارت خارجه چین در اعتراض به این سفر، سفیر واشنگتن در پکن را احضار کرد. وزیر امور خارجه چین هم در بیانیه‌ای این رفتار را یک «اقدام سیاسی آشکارا تحریک‌آمیز» خواند و اضافه کرد که این سفر «به طور جدی اصل چین واحد را نقض می‌کند و به حاکمیت چین آسیب می‌زند.» ارتش چین هم روز سه‌شنبه تاکید کرد که در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، با «اقدامات نظامی هدفمند» واکنش خواهد داد.  در مقابل، جان کربی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به هشدارهای نظامی چین تاکید کرد که ایالات‌متحده، آماده مقابله با هر رویکردی است که چین در پیش خواهد گرفت.
در واکنش به تهدیدات نظامی چین، آمریکا چهار ناو جنگی خود را در آب‌های شرقی تایوان مستقر کرد. یکی از مقامات نیروی دریایی آمریکا هم با تایید عبور ناو "یواس‌اس رونالد ریگان" از دریای چین جنوبی و استقرار آن در دریای فیلیپین، شرق تایوان‌، فیلیپین و جنوب ژاپن اعلام کرد که این ناوها برای هرگونه پاسخ به عملیات نظامی آماده‌اند.
نانسی پلوسی مجلس نمایندگان آمریکا امروز، چهارشنبه، با تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان دیدار کرد. پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده‌است. به گفته پلوسی هیأت او آمده بود تا «به صراحت» بگوید آمریکا این جزیره را «رها» نخواهد کرد. پلوسی این سفر را تأکیدی مجدد بر احترام به آزادی‌های تایوان - و همه دمکراسی‌ها توصیف‌ کرده‌است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ارتش چین روز سه‌شنبه متعهد شد که در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، با «اقدامات نظامی هدفمند» واکنش نشان می‌دهد.
به گزارش بی‌.‌بی‌.‌سی، چین پیشتر هشدار داده‌بود که آمریکا «بهای» سفر پلوسی را پرداخت خواهد کرد.
تایوان یک جزیره خودمختار است اما چین درباره این کشور ادعای مالکیت دارد.
 پلوسی با اشاره به قانون روابط تایوان گفت «چهل و سه سال پیش، آمریکا قول داد که همیشه در کنار تایوان باشد... امروز هیأت ما به تایوان آمد تا به صراحت اعلام کند که تعهد خود به تایوان را رها نخواهیم کرد.»
در سال‌های اخیر، مسئله تایوان در کشاکش‌ سیاسی و مجادلات لفظی میان واشنگتن و پکن به نقطه عطف تبدیل شده است.
آمریکا به سیاست «چین واحد» پکن که طی آن تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود پایبند است اما همزمان تاکید دارد که ساختار سیاسی و دموکراتیک تایوان و نحوه حکومت‌داری این جزیره خودمختار نباید از سوی پکن تهدید و مورد مداخله قرار گیرد.
دولت آمریکا بر اساس سیاست «چین واحد»، تنها یک کشور یعنی چین را به رسمیت می‌شناسد که تایوان بخشی از این کشور واحد محسوب می‌شود اما حاکمیت چین بر تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و مخالف هرگونه تهدید علیه تایوان است و طبق قوانین مصوب کنگره، دولت ایالات متحده موظف است همه امکانات لازم از جمله تسلیحات را برای دفاع در اختیار تایوان قرار دهد.
در عین حال آمریکا روابط دیپلماتیک رسمی خود را از مجرای چین پیش می‌برد اما روابطش با تایوان را «قوی و غیر رسمی» توصیف می‌کند.
این روابط تا حدی است که آمریکا با استدلال توانمندسازی تایوان برای دفاع از خود به این جزیره سلاح می‌فروشد. سفر پلوسی به پکن نشانه دیگری از پشتیبانی آمریکا از تایوان به شمار می‌آید. پلوسی در دیدار خود با «تسای» که در دفتر ریاست جمهوری تایوان برگزار شد، این جزیره خود مختار را «الهام‌بخش همه مردم آزادیخواه» خواند و گفت جهان با انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی مواجه است.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز در دیدار با رییس‌جمهور تایوان تاکید کرد این کشور نمونه‌ای است که به روشنی نشان می‌دهد که می‌توان با عزم و مقاومت آینده‌ای روشن و سرشار از رفاه را رقم زد.
نانسی پلوسی با اشاره به این که نبرد کنونی در جهان بین دموکراسی و دیکتاتوری است، بر عزم آمریکا برای حفظ و دفاع از دموکراسی در تایوان تاکید کرد..
 در مقابل تسای در دیدار با با پلوسی به او گفت که تایوان «شریکی» قابل اعتماد برای آمریکا باقی مانده است. او اضافه کرد تایوان با تهدیدهای فزاینده نظامی مواجه است اما تاکید کرد که این جزیره خودمختار از موضع خود عقب نخواهد نشست.
طبق برنامه از پیش اعلام شده، پلوسی اواخر امروز چهارشنبه با گروهی از فعالان حقوق بشر دیدار کند. او پیش از این با تسای چی چانگ معاون رئیس پارلمان تایوان دیدار کرده بود.
او همچنین در این روز و در دیدار با نمایندگان پارلمان تایوان گفت که می‌خواهد تبادلات پارلمانی بین ایالات متحده و تایوان را افزایش دهد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین تایوان را «یکی از آزادترین کشورهای جهان» توصیف کرد.
سخنرانی نانسی پلوسی در صحن پارلمان برگزار نشد، بلکه او در دیدار با نمایندگان پارلمان از احزاب مختلف تایوان صحبت کرد. گفته می‌شود به دلیل این که نمایندگان پارلمان تایوان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند ، همه نمایندگان در این دیدار حضور نداشتند.
سه‌شنبه شب همزمان با فرود هواپیمای پلوسی، رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که جت‌های نظامی این کشور در حال عبور از تنگه تایوان هستند. تایوان در آن زمان این گزارش‌ها را رد کرد، اما بعدتر گفت که بیش از ۲۰ هواپیمای نظامی چین روز سه شنبه وارد منطقه دفاع هوایی این جزیره شده‌اند. ظرف یک ساعت بعد از فرود هواپیمای نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایوان، چین اعلام کرد ارتش این کشور اواخر این هفته چندین مانور نظامی در آسمان و دریای پیرامون تایوان انجام می‌دهد و هشدار داد که هیچ هواپیما یا کشتی نباید در مدت برگزاری رزمایش وارد محدوده اعلام‌شده شود.
سفر پلوسی به تایوان برای روزها محل حدس و گمانه رسانه‌ها بود و تا آخرین لحظه به طور قطعی اعلام نشده بود. سفر پلوسی به طور رسمی تنها به مقصد این کشورها اعلام شده بود: «سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن.»

مخالفت جو بایدن با سفر پلوسی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته پیش به خبرنگاران گفت که از نظر «مقام‌های ارتش آمریکا، انجام چنین سفری ایده خوبی نیست». در عین حال کاخ‌سفید به واکنش تند پکن هم پاسخ داد و آن را «آشکارا غیرسودمند و غیرضروری» خواند.
وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که نانسی پلوسی هیچ برنامه سفری را به این وزارتخانه اعلام نکرده و سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییری نکرده است.
با این حال، پس از ورود پلوسی به تایوان، جان کربی از سخنگویان کاخ سفید به شبکه خبری سی.‌ان.‌ان گفت که این سفر مشابه سفرهای قبلی دیگر مقامات بود و اضافه کرد که «آمریکا مرعوب تهدیدها نخواهد شد.»
این هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سه‌شنبه در واکنش به انتقادات چین به سفر پلوسی گفت که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حق خود برای سفر به تایوان استفاده کرده‌است. او تاکید کرد که سفر پلوسی نقض سیاست «چین واحد» آمریکا نیست.
جان کربی در ادامه در واکنش به هشدارهای نظامی چین در آستانه سفر نانسی پلوسی تاکید کرد که آمریکا آماده مقابله با هر رویکردی است که چین در پیش خواهد گرفت.
دو حزب سیاسی غالب در آمریکا، دموکرات و جمهوری‌خواه، بر سر مساله تایوان وحدت و اتفاق‌نظر جدی دارند.
به طور خاص، نانسی پلوسی در طی ۳۵ سال حضور در کنگره آمریکا، همیشه یکی از مخالفان سرسخت دولت چین بوده‌است. او بارها با مخالفان دولت چین و فعالان حقوق بشری این کشور همراه و هم صدا شده و حتی در سال ۱۹۸۹ با سفر به میدان تیان آنمن، در مراسم بزرگداشت قربانیان قیام این میدان پکن، همراه شد.
رییس مجلس نمایندگان آمریکا ابتدا قرار بود در ماه آوریل گذشته به تایوان سفر کند اما به علت ابتلا به کرونا آن برنامه لغو شد.
پلوسی پس از دیدارهایش در تایوان این جزیره را ترک کرد.

بیانیه وزارت خارجه چین

امروز، چهارشنبه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای بر مخالفت چین با سفر پلوسی تاکید کرد.
وانگ این رفتار را یک «اقدام سیاسی آشکارا تحریک‌آمیز» خواند و اضافه کرد که این سفر «به طور جدی اصل چین واحد را نقض می کند و به حاکمیت چین آسیب می‌زند.»

احضار سفیر چین

پکن در اقدامی دیگر، ساعاتی پس از ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان در روز سه‌شنبه، وزارت خارجه چین اعلام کرد سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است.
وزارت خارجه چین همچنین مراتب اعتراض خود را نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان به ایالت متحده ابلاغ کرده است و به آمریکا هشدار داد که تاوان اشتباهش را خواهد پرداخت.
شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان گفتگوی تلفنی چند روز پیش خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به این کشور در خصوص "بازی با آتش" هشدار داده و اعلام کرده بود: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، در آن از بین خواهند رفت.» جین‌پینگ در ادامه خواستار این شده بود که ایالات متحده درباره موضوع تایوان "با چشمانی کاملا باز عمل کند."

استقرار چهار ناو جنگی آمریکا در آب‌های شرقی تایوان

همزمان واشنگتن چهار ناو جنگی، از جمله یک ناو هواپیمابر در آب‌های شرقی تایوان مستقر کرده است. آمریکا اعزام این ناوها در آب‌های منطقه را عادی و بر اساس برنامه قبلی توصیف کرده است.
در عین حال، یکی از مقامات نیروی دریایی آمریکا، با تایید عبور ناو "یواس‌اس رونالد ریگان" از دریای چین جنوبی و استقرار آن در دریای فیلیپین، شرق تایوان‌ و فیلیپین و جنوب ژاپن اعلام کرد که این ناوها برای هرگونه پاسخ به عملیات نظامی آماده‌اند.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار