۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
دکترین امنیتی اسراییل چه حاصل کرد؟

 خاورمیانه درگیر هرج و مرج است. در حال حاضر در غزه دو میلیون غیرنظامی جنگ‌زده در معرض خطر قحطی هستند.  حمله حوثی‌ها به کشتی‌های باری در حال تهدید کردن تجارت جهانی است. پس از ترور یکی از رهبران حماس در بیروت در تاریخ دوم ژانویه مرزلبنان و اسراییل درگیر تنش است. جنگ ممکن است بین اسرائیل و حزب الله، شبه نظامیان در لبنان و اسراییل، در حال وقوع باشد. دو چیز روشن است. حملات ۷ اکتبر خاورمیانه را تغییر شکل می‌دهد و اسراییل تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، پراشتباه است.

پس از وقایع هفتم اکتبر توسط حماس، اسراییل مجبور شده در دکترین امنیتی دیرینه خود تجدید نظر کند. این دکترین دیرینه شامل کنار گذاشتن صلح با فلسطینیان، ساختن دیوار و استفاده از تکنولوژی برای دفع حملات موشکی و نفوذ آن‌ها بود. این روش جواب نداد،  فلسطینی‌ها رادیکالیزه شدند و دیوارها هم نتوانست از وقایع ۷ اکتبر جلوگیری کند. در حالی‌که دفاع هوایی اسرائیل هنوز هم ممکن است در مقابل زرادخانه پیچیده موشک‌هایی که توسط شبه‌نظامیان در لبنان، یمن و جاهای دیگر هدف قرار می‌گرد، از خود ضعف نشان دهد.

دکترین امنیتی جدید اسرائیل چگونه کار خواهد کرد؟  

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، حماس در سطح دنیا مخالفانی دارد. سال‌های حضور آن‌ها در غزه منجر به گسترش فقر در آن منطقه شده است. شرایطی که خود مانعی برای صلح است. از سوی دیگر اسراییل نیز مورد انتقاد قرار دارد چرا که مانع ارایه کمک به غیرنظامیان بوده و برنامه‌ای برای پس از جنگ ندارد. برنامه‌ای که می‌تواند مسیری را برای ایجاد یک کشور میانه‌روی فلسطینی هموار کند.  

تا کنون تاکتیک‌های بنیانین نتانیاهو در غزه نشان از بی‌توجهی بی‌مورد به جان غیرنظامیان داشته است. مقامات حماس در آنجا می‌گویند که ۲۲۰۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید ممکن است ۷۰۰۰ نفر دیگر زیر آوار بمانند. آب، غذا و دارو بسیار کم به غزه می‌رسد و هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو برنامه‌ای جز هرج و مرج یا اشغال پس از جنگ ندارد. او حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه را کنار گذاشته است. افراط‌گرایان در ائتلاف او به طرز فجیعی از آواره کردن دائمی فلسطینی‌ها از این منطقه سخن می‌گویند.

‌درست است که افکار عمومی اسرائیل همدردی کمی با فلسطینیان نشان می‌دهد. با این حال، باید ضعف بنیامین نتانیاهو در معرض توجه قرار گیرد. او که اکنون ناامید از ماندن در قدرت است، به افراط‌گرایان در ائتلاف خود کمک کرده است، در حالی که صبر آمریکا و کشورهای عربی را هم آزمایش می‌کند. این امر در غزه نتیجه معکوس خواهد داد و مانع از برخورد اسرائیل با نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تر خود خواهد شد. جبهه شمالی را در نظر بگیرید: تهدید حمله حزب الله یا حملات موشکی به این معنی است که نواری از شمال اسرائیل اکنون خالی از سکنه است. با این حال، گزینه‌های اسرائیل هم ترسناک است. حمله پیشگیرانه به لبنان می‌تواند منجر به باتلاق نظامی، فروپاشی کامل دولت لبنان و از بین رفتن روابط اسراییل با آمریکا شود. در حال حاضر محبوبیت نتانیاهو در خانه کاهش یافته است. دادگاه عالی اسرائیل به تازگی اصلاحات قضایی بحث برانگیز او را لغو کرده است. او باید برود. با توجه به وقایع۷ اکتبر، جانشین او در امنیت نرم قرار نخواهد داشت. اما یک رهبر عاقلتر ممکن است درک کند که قحطی در غزه، هرج و مرج یا اشغال نامحدود غزه، فرسایش حمایت امریکا را به همراه دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار