۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
چرا برآورد بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران افزایش یافت؟

بانک جهانی چشم‌اندازش از اقتصاد جهان را به‌روز کرد

فردای اقتصاد: آخرین پیش‌بینی بانک جهانی خبر از کاهش رشد اقتصادی جهان طی سال آینده می‌دهد. درباره ایران، هر چند برآورد رشد امسال افزایش یافته اما باز هم برای سال ۲۰۲۴، افت رشد اقتصادی پیش‌بینی شده است.

دهه‌ای که برای اقتصاد جهان پیش‌بینی نمی‌شد

با نزدیک شدن به نقطه میانی دهه‌ای که قرار بود دهه تحول‌آفرین برای توسعه باشد، اقتصاد جهانی تا پایان سال ۲۰۲۴ رکورد بدیمنی را به نام خود ثبت می‌کند؛ طبق آخرین گزارش بانک جهانی از چشم انداز اقتصاد جهانی، کندترین رشد تولید ناخالص داخلی در نیم دهه طی ۳۰ سال اخیر در حال رقم خوردن است.

طبق این گزارش، با یک معیار، اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به یک سال گذشته قرار دارد: خطر رکود جهانی کاهش یافته است، عمدتاً به دلیل قدرت اقتصاد ایالات متحده. اما افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند خطرات کوتاه‌مدت جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کند. در همین حال، چشم‌انداز میان‌مدت برای بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه در بحبوحه کاهش رشد در اکثر اقتصادهای بزرگ، کندی تجارت جهانی و سخت‌ترین شرایط مالی در چند دهه اخیر، تیره شده است. انتظار می‌رود رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ تنها نصف میانگین دهه قبل از همه‌گیری باشد. در همین حال، هزینه‌های استقراض برای اقتصادهای در حال توسعه - به‌ویژه آن‌هایی که رتبه‌بندی اعتباری ضعیفی دارند - احتمالاً با نرخ‌های بهره جهانی که در بالاترین حد چهار دهه اخیر در شرایط تعدیل‌شده تورم گیر کرده‌اند، همچنان بالا خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها راجع به رشد اقتصادی ایران

برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی امسال ایران دو واحد درصد زیاد شده است. طبق پیش‌بینی قبلی، بانک جهانی رشد اقتصادی سال جاری ایران را ۲٫۲ درصد ثبت کرده بود اما حالا عدد ۴٫۲ درصد اعلام شده است. علت این موضوع افزایش درآمدهای نفتی ایران بیش از مقادیر پیش‌بینی‌شده بیان شده است. همچنین برای سال آینده رشد تولید ناخالص داخلی ایران ۳٫۷ درصد پیش‌بینی شده است. گزارش چشم‌انداز بانک جهانی می‌گوید به علت این که در سال آینده احتمالاً درآمد نفتی کشورهای نفتی کاهش می‌یابد، رشد اقتصادی ایران هم کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار