۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
خودروهای مونتاژی با دلار چندی قیمت‌گذاری می‌شوند؟

بازار خودروی کشور طی سنوات گذشته در خلا خودروهای وارداتی، تبدیل به یک بازار انحصاری برای تولیدکنندگان و مونتاژکاران شده است؛ تا جاییکه مونتاژی‌ها با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند.

سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود اما نکته‌ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند؛ نرخ‌هایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدا است.

خودروهای مونتاژی چقدر گرانتر فروخته می‌شود؟

این موضوع اخیراً مورد تأیید معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز رسیده است؛ منوچهر منطقی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژشده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.

همچنین با توجه به اینکه وزارت صمت مسئول نظارت بر این حوزه است، منطقی به این هم اشاره کرده بود که اخیراً سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وضعیت قیمت خودروهای مونتاژی ورود کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند.

البته هنوز مشخص نیست سازمان حمایت می‌خواهد با چه سیاستی و به چه شیوه‌ای وضعیت خودروهای مونتاژی را سروسامان دهد. از سویی دیگر نیز به صورت دقیق اعلام نشد که آیا فروش این خودروها در بازار بورس ایران راهی برای کاهش قیمت این محصولات بود یا خیر.

مونتاژکاران قیمت دلار را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند

نکته قابل توجه آنکه، برخی از فعالان این حوزه بالا بودن نرخ دلار را عامل گرانفروشی خودروهای مونتاژی اعلام می‌کنند، در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد حوالی ۳۰ هزار تومان و در سامانه نیما در حدود ۲۷ هزار تومان است اما به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی تولیدکننده خودروهای مونتاژی نرخ دلار را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند.

در این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران به مهر گفت: به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، خودروهای مونتاژ شده چینی جای خود را در بازار خودروی ایران باز کرده‌اند.

وی افزود: به دلیل عدم نظارت کافی در این حوزه، شاهد هستیم که این خودروها ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به صورت ۴ تا ۵ ماهه به فروش می‌رسند؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد اما ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود و متأسفانه کسی هم اعتراضی نمی‌کند.

موتمنی گفت: این وضعیت فروش در حالیست که شرکت‌های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به جای اینکه نرخ دلار را حتی همان ۳۰ هزار تومان در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدا می‌فروشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران تاکید کرد: علاوه بر اینکه باید دستگاه‌های نظارتی و البته وزارت صمت به این موضوع ورود کنند، لازم است تمهیدات واردات خودرو به کشور نیز هر چه سریع‌تر انجام شود تا این انحصاری به وجود آمده از بین برود.

وی گفت: بازار خودروی ایران درحال‌حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمت‌های دلبخواهی به فروش می‌رسند.

موتمنی تاکید کرد: از سویی دیگر اعلام شده که سقف واردات خودرو ۲۰ هزار یورو است، با این حال تعرفه مشخصی برای واردات تعیین نکرده‌اند، بنابراین مشخص نیست خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد و مشخص نیست که خودروهای وارداتی نیز به سرنوشت خودروهای مونتاژی گرفتار می‌شوند یا خیر.

نگاهی به بازار خودروهای مونتاژی در ایران نشان می‌دهد که قیمت برخی از این محصولات حتی مرز یک میلیارد تومان را هم رد کرده است.

در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای مونتاژی آمده است:

خودرو (۱۴۰۱) قیمت نمایندگی قیمت بازار
چری تیگو ۷ یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون تومان یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان
تیگو ۸ پرو‏، پرمیوم یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان
تیگو ۷ پرو‏، اکسلنت یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان
جک جی ۴ ۵۲۰ میلیون تومان ۵۰۲ میلیون تومان
جک S۵‏، ۱.۵ لیتر اتوماتیک ۹۸۵ میلیون تومان یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان
جک S۳‏، اتوماتیک ۶۷۵ میلیون تومان ۷۴۸ میلیون تومان
هایما S۷‏، ۱.۸ لیتر توربو پلاس ۸۴۳ میلیون تومان ۹۶۵ میلیون تومان
هایما S۵‏، ۶ سرعته اتوماتیک ۷۹۴ میلیون تومان ۸۰۳ میلیون تومان
ام وی ام X55 PRO‏، اکسلنت ۹۳۳ میلیون تومان ۹۶۰ میلیون تومان
چری آریزو ۵T‏، IE ۷۶۱ میلیون تومان ۷۹۰ میلیون تومان
دیگنیتی پرایم ۹۳۵ میلیون تومان یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان
فیدلیتی پرایم ۸۵۹ میلیون تومان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

منبع: مهر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها