۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
تا سال ۱۴۰۶ دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

بر اساس گزارش «مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت»، درحال حاضر اصلی‌ترین ابزار تامین مالی نقدی و غیرنقدی دولت، به ترتیب اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی می‌باشد.

فردای اقتصاد: بر اساس گزارش «مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت»، از سال ۹۹ جهش قابل توجهی در انتشار اوراق صورت گرفته و در سال ۱۴۰۱، ۲.۱۸۵.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق منتشر شده که بیشترین میزان از سال ۱۳۹۴ است. در سال جاری نیز (از ابتدای سال تا اواخر دی ماه ۱۴۰۲)، ۱.۸۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق منتشر شده است.

تا سال 1406 دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

یکی دیگر از نکات این گزارش بررسی عملکرد انتشار سالانه اوراق به تفکیک نوع اوراق است. درحال حاضر، اصلی‌ترین ابزار تامین مالی نقدی و غیرنقدی دولت، به ترتیب اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی می‌باشد. در سال ۱۴۰۱، میزان انتشار اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی به ترتیب ۱.۲۷۵.۰۰۰ میلیارد ریال و ۹۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. تا اواخر دی ماه سال جاری نیز میزان انتشار اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی به ترتیب ۱.۲۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال و ۵۷۰.۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

تا سال 1406 دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

بر اساس این گزارش، اوراق مرابحه عام به‌عنوان چابکترین ابزار تامین مالی نقدی دولت اولین بار در سال ۱۳۹۸ معرفی و در سال ۱۳۹۹ نقش بسزایی در پوشش غیرتورمی کسری بودجه ایفا نموده است.

تا سال 1406 دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

همانطور که در شکل فوق مشاهده می‌کنید از ابتدای امسال تا اواخر دی ماه ۱.۸۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق منتشر شده که ۱.۲۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال آن بصورت نقدی و ۵۷۰.۰۰۰ میلیارد ریال آن بصورت غیرنقدی است.

از سوی دیگر، بررسی عملکرد تسویه نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ دولت درمجموع ۴.۳۸۸.۳۳۱ میلیارد ریال تسویه کرده است که ۳.۲۰۱.۴۲۸ میلیارد ریال مربوط به تسویه اصل اوراق بوده و ۱.۱۸۶.۹۰۳ میلیارد ریال مربوط به سود اوراق بوده است.

نمودار زیر نشان‌دهنده عملکرد تسویه اوراق بهادار دولتی در سنوات گذشته به تفکیک اصل و سود است.

تا سال 1406 دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

همچنین نمودار نیز وضعیت تعهدات آتی درخصوص تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات آتی را نشان می‌دهد.

تا سال 1406 دولت چقدر باید برای بازپرداخت اوراق بپردازد؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار