۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
هیلی چقدر شانس کنار زدن ترامپ را دارد؟

حزب جمهوری‌خواه نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ درماه جولای تایید خواهد کرد. نتیجه تقریباً قطعی به نظر می‌رسد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و آتش‌باز پوپولیست، تسلط محکمی بر حزب دارد و در نظرسنجی‌ها بسیار جلوتر است. البته هنوز ممکن است شرایط تغییر کند

فردای اقتصاد: هرچند احتمال اینکه مدعی دیگری تاج او را بدزدد ضعیف است، در این مدت البته بسیاری تلاش کرده‌اند (بعضی‌ها شاید به امید دریافت موقعیت در دولت دوم ترامپ).  با این حال اکنون فقط یک نفر مقابل ترامپ باقی مانده و او نیکی هیلی است. در حال حاضر آقای ترامپ با چندین پرونده مجرمانه روبرو است. با این حال به نظر نمی رسد که آنها مانعی برای آقای ترامپ داشته باشند. در حال حاضر رئیس‌جمهوری سابق با چشم‌انداز چهار محاکمه مواجه است که با فصل انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و مبارزات انتخاباتی عمومی همپوشانی خواهد داشت.  البته احتمالاً هیچ‌کدام قبل از پایان انتخابات مقدماتی به نتیجه نخواهند رسید، و حتی اگر او محکوم شود، بعید است که قبل از انتخابات زندانی شده یا از شرکت در انتخابات منع شود، اگرچه برخی از چالش‌های قانونی  برای وی ادامه خواهد داشت. اما جلسات منظم دادگاه در برنامه مبارزات انتخاباتی او نقش خواهد داشت و محاکمه‌ها ممکن است رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را در مورد او مردد کند. (اگرچه شواهد نشان می‌دهد که در موارد قبلی حضور او در دادگاه تنها پایگاه رای او را افزایش داده است). 

نیکی‌هیلی آینده حزب جمهوری‌خواه است یا گذشته آن؟

در حالی‌که دونالد ترامپ همچنان به تجدید نظر در جمهوری‌خواهی ادامه می‌دهد، نیکی هیلی می‌خواهد حزب را به اصول قبل از ترامپ بازگرداند، به زمانی که حداقل تظاهر به کاهش بدهی، کاهش برنامه‌های رفاهی و مهار روسیه می‌کرد. اگرچه ممکن است آقای ترامپ شعار کمپین انتخاباتی رونالد ریگان «بیایید دوباره عظمت را به آمریکا برگردانیم» را دزدیده باشد، اما احترام کمی به ارزش‌هایی که ریگان تعیین کرده است نشان داده است.  نشانه‌ای از اینکه چگونه آقای ترامپ حزب را به هم ریخته این است که وی به دلیل نگرانی دائمی درباره خانم هیلی، در نیوهمپشایر تبلیغاتی پخش می‌کند که درآن تبلیغ می‌کند نیکی هیلی می‌خواهد امنیت اجتماعی را کاهش دهد. این به طور سنتی همان موضوعی است که دموکرات‌ها می‌گویند جمهوری‌خواهان انجام می‌دهند.

اکونومیست اخیرا مصاحبه‌ای با کریس سونونو، فرماندار نیوهمپشایر داشته که وی تحلیلی درباره آینده انتخابات در آمریکا ارایه می‌کند.او معتقد است که اگر نیکی هیلی، که او ماه گذشته از او حمایت کرد، ترامپ را در نیوهمپشایر و سپس در ایالت کارولینای جنوبی شکست دهد، همه چیز تغییر می‌کند. آقای سونونو که ۴۹ سال سن دارد، در ایالتی که دو سناتور و دو نماینده آن همگی دموکرات هستند، برای چهار دوره دو ساله متوالی انتخاب شده است. او در حزب خود نسبت به مسائل اجتماعی، از جمله حقوق سقط جنین، نسبتاً میانه‌رو است و با این استدلال که آقای ترامپ اساساً حزب جمهوری خواه را تغییر داده است، به او انتقاد دارد.

سونونو فکر می‌کند که خشم آمریکایی‌ها از شکست‌های «نخبه‌گرایان در واشنگتن» به جای اعمال هرگونه سیاستی، باعث شد که در سال ۲۰۱۶ از ترامپ به عنوان یک اخلالگر و اکنون به عنوان قربانی حمایت کنند. آقای سونونو می‌گوید: «او هیچ رهبری، هیچ راهنمایی، هیچ مبنایی در مبانی جمهوری‌خواهان مبنی بر محافظه‌کار بودن یا دولت محدود از نظر مالی یا هیچ‌کدام از اینها ارائه نمی‌کند .» مهارت منحصر به فرد ترامپ در این است که باعث می‌شود مردم احساس کنند که او می‌تواند مشکلات آن‌ها را به اشتراک بگذارد. این در حالی است که ترامپ از خشم آنها برای منافع شخصی خود استفاده می‌کند. در واقع ترامپ به هیچ وجه به آنها کمک نمی‌کند. سونونو می‌ترسد در صورت انتخاب مجدد آقای ترامپ، جمهوری‌خواهان در سطوح دیگر حکومت از بین بروند. سونونو پیش‌بینی می‌کند که اگر ترامپ صحنه را ترک کند، پس از پیروزی هیلی، یا در ادامه مسیر، پویایی‌های قدیمی در حزب مجدداً تثبیت خواهد شود.

ریاست‌جمهوری هیلی به واقعیت نزدیک است؟

به قدرت رسیدن نیکی هیلی ممکن است آرزو یا حتی توهم به نظر برسد، به ویژه با توجه به نمایش آقای ترامپ در آیووا. اما تصویر پیچیده‌تر از این است. کمتر از ۱۵ درصد از جمهوری‌خواهان ثبت نام شده در انتخابات شرکت کردند و تقریبا نیمی از آن‌ها نامزدی متفاوت از آقای ترامپ را ترجیح داده‌اند. به طور گسترده‌تر، فرمانداران جمهوری‌خواه - نه فقط در نیوهمپشایر، بلکه در ایالت‌هایی مانند جورجیا، اوهایو و حتی آیووا - نه به‌عنوان شرکای ترامپ، بلکه با سیاست‌های محافظه‌کارتر و عمل‌گرایانه‌تر جمهوری‌خواهان موفق هستند. جمهوری‌خواهان کنگره، به‌ویژه در مجلس، پشت سر ترامپ قرار گرفته‌اند، اما آقای سونونو اصرار دارد که این تنها به این دلیل است که به او برای جمع‌آوری پول کمپین انتخاباتی نیاز دارند. با وجود تمام انتقاداتی که سونونو درباره ترامپ مطرح می‌کند، او یکی از مخالفان سرسخت بایدن بوده و گفته است که اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان شود، حتی اگر در دادگاه محکوم هم بشود، از او در برابر بایدن حمایت خواهد کرد.

هیلی چقدر شانس کنار زدن ترامپ را دارد؟
نمودار اقبال رای‌دهندگان به دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار