۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
رشد تراکنش‌ها هم‌اندازه نقدینگی، کمتر از قیمت‌ها

آخرین آمار تراکنش‌های خردی که در سامانه شاپرک ثبت شده، خبر از رشد سالانه ۲۵ درصدی ارزش معاملات تا پایان آذر می‌دهد.

فردای اقتصاد: آخرین آمار تراکنش‌های خردی که در سامانه شاپرک ثبت شده، خبر از رشد سالانه ۲۵ درصدی ارزش معاملات تا پایان آذر می‌دهد. رشدی که بسیار به رشد سالانه نقدینگی نزدیک شده اما با توجه به بالاماندن تورم در حدود چهل درصد (طبق برآورد مرکز آمار) عملاً رشد حقیقی (تورم‌دررفته) تراکنش‌ها منفی ۱۰ است. نمودار بالا روند رشد حقیقی را نشان می‌دهد. نمودار زیر هم رشد اسمی تراکنش‌ها را با تورم و رشد نقدینگی مقایسه می‌کند.

رشد تراکنش‌ها هم‌اندازه نقدینگی، کمتر از قیمت‌ها

این وضعیت از طرفی می‌تواند ناشی از کاهش قدرت خرید مردم باشد؛ یعنی درآمدها به اندازه قیمت‌ها افزایش نیافته و در نتیجه آن، معاملات خرد و خریدوفروش‌ها هم از قیمت‌ها عقب افتاده است.

از سوی دیگر، کاهش رشد تراکنش‌ها می‌تواند تا حدی به کاهش انتظارات تورمی هم برگردد. در واقع بخشی از تراکنش‌های خرد به خرید کالاهای بادوام و دارایی‌ها مربوط است که وابستگی زیادی به انتظارات تورمی دارند. باید توجه داشت تا پایان آذرماه، رشد سالانه ارز هم یک روند کاهشی را طی می‌کرد که نشان‌دهنده انتظارات تورم کاهش‌یافته بود. اما برای دی‌ماه، که باید منتظر داده‌های شاپرک این ماه ماند، ممکن است شرایط تغییر کرده باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار