۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
سایه احزاب پوپولیست بر پارلمان اروپا

احزاب پوپولیست «ضد اروپایی» در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در حال به دست آوردن دستاوردهای قابل توجهی هستند. آن‌ها در حال تغییر تعادل پارلمان به سوی سمت راست بوده و به این ترتیب می‌توانند ستون‌های کلیدی دستور کار اتحادیه اروپا را تغییر دهند. در موارد مهمی از جمله اقدامات لازم در حوزه تغییرات آب و هوایی.

فردای اقتصاد: نظرسنجی‌ها، نشان می‌دهد که از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، احزاب راست افراطی در ۹ کشور از جمله اتریش، فرانسه و لهستان در جایگاه اول اقبال عمومی قرار دارند. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که مقام دوم یا سوم در ۹ کشور دیگر، از جمله آلمان، اسپانیا، پرتغال و سوئد، برای اولین بار به دست ائتلاف با حضور راست افراطی بیفتد. سیمون هیکس و کوین کانینگهام، تحلیلگران سیاسی معتقدند معتقدند: این تجزیه و تحلیل باید «به عنوان یک زنگ هشدار برای سیاست گذاران اروپایی در مورد آنچه در معرض خطر است.» به حساب بیاید.

این دو بر این باورند که پیامدهای این رای‌گیری گسترده است و استدلال می‌کنند که پارلمان بعدی اروپایی‌ها می‌تواند قوانین مربوط به توافق سبز اروپا را مسدود کند. در عین حال که در سایر زمینه‌های حاکمیت اتحادیه اروپا از جمله مهاجرت و حمایت از اوکراین نیز کار سخت‌تر می‌شود. آن‌ها گفته‌اند که بحث‌های داخلی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و در کشورهایی مانند مجارستان، ایتالیا، اسلواکی، سوئد و همینطور احتمالا هلند، محور رو به رشد دولت‌هایی را که تلاش می‌کنند نفوذ اتحادیه اروپا را از درون محدود کنند، تقویت شود.

آن‌ها همچنین هشدار دادند که بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به ایالات متحده و همچنین ایجاد یک ائتلاف راست‌گرایانه و متمرکز در درون پارلمان اروپا می‌تواند منجر به رد وابستگی متقابل استراتژیک و رد مشارکت بین‌المللی در دفاع از منافع و ارزش‌های اروپا شود. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های سیاسی جریان اصلی پارلمان مانند حزب راست میانه مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌های چپ میانه و دموکرات‌ها (S&D) و سبزها (G/EFA) - همه نمایندگان پارلمان اروپا را از دست داده‌اند در حالی‌که برای اولین بار گروه‌های رادیکال‌تر و به‌ویژه راست پوپولیست، از جمله گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) و راست افراطی هویت و دموکراسی (ID)، با احتمال واقعی برای ورود به ائتلاف اکثریت، به‌عنوان پیروزمندان اصلی ظاهر خواهند شد.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است اگر چه به نظر می‌رسد که EPP (فراکسیون حزب مردم اروپا)، همچنان به عنوان بزرگترین گروه باقی بماند و همچنان قدرت تنظیم دستور کار خود را حفظ کند و انتخاب رئیس بعدی کمیسیون را تعیین کند اما می‌توان استدلال کرد که پوپولیست‌ها، به ویژه از جناح راست رادیکال، بیش از هر زمان دیگری حرفی برای گفتن داشته باشند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که صدای آنها در چندین کشور عضو بنیانگذار بیشترین وزن را خواهد داشت، به طوری که پیش‌بینی می‌کنند حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی تعداد نمایندگان پارلمان اروپا را به 27 برساند و رالی ملی مارین لوپن در مسیر کسب رکورد 25 کرسی باشد. پیش‌بینی می‌شود در اتریش، حزب راست افراطی آزادی (FPÖ) مجموع نمایندگان خود را دو برابر کند و به شش نماینده برساند، در حالی که در آلمان حزب راست افراطی Alternative für Deutschland (AfD) به نظر می‌رسد که تقریباً دو برابر نمایندگان فعلی خود در پارلمان کرسی کسب کند. احزاب پوپولیست یوروسپاس احتمالاً در اتریش، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسلواکی اول و در بلغارستان، استونی، فنلاند، آلمان، لتونی، پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد دوم یا سوم خواهند شد.

هیکس، متخصص سیاست تطبیقی در مؤسسه دانشگاه اروپایی در فلورانس، می‌گوید: «انتخابات ژوئن، برای کسانی که می‌خواهند اروپای جهانی‌تر را ببینند، باید جهت حفظ و ارتقای موقعیت اتحادیه اروپا صورت گیرد. در این راستا کمپین‌ها باید به شهروندان دلایلی برای خوش‌بینی ارایه دهند. آنها باید از مزایای چندجانبه‌گرایی صحبت کنند. همچنین آنها باید در مورد مسائل کلیدی مربوط به دموکراسی و حاکمیت قانون شفاف‌سازی کنند»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار