۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
وضعیت شاخص‌های اقتصادی هند در سال ۲۰۲۳

مترجم: سارا اخلاق، دانشجوی دکتری مطالعات هند

امسال با رویدادهای جهانی مهمی مانند افزایش سقف بدهی ایالات متحده در ژانویه، ورشکستگی‌های بزرگ بانکی مانند فروپاشی بانک سیلیکون ولی در ماه مارس و ادامه جنگ اسرائیل و حماس همراه شد. در بخش داخلی هند، داستان‌هایی در مورد افزایش قیمت گوجه فرنگی و شش انتخابات مجلس وجود داشت. این انتخابات و انتخابات آتی لوک‌سبها در سال ۲۰۲۴ توسط سرمایه‌گذاران برای تغییر در سیاست‌های اقتصادی و اصلاحات دولت دنبال خواهد شد. با درنظرگرفتن این رویدادها، اقتصاد هند در سال ۲۰۲۳ چگونه بوده است؟

رشد تولید ناخالص داخلی هند

چشم‌انداز رشد اقتصادی هند باید در میان‌مدت قوی باقی بماند، با رشد سالانه ۶ تا ۷.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال‌های مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۶، طبق گزارش S&P Global. تولید ناخالص داخلی واقعی هند در سه ماهه اول (از آوریل تا ژوئن) ۷.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. آنچه باعث برجسته شدن این موضوع شد این بود که بر اساس برآوردهای اولیه اداره ملی آمار، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ به بالاتر از حد انتظار ۷.۶ درصد رشد کرد.

اگرچه رشد ۷.۶ درصدی سه ماهه دوم کمتر از رشد ۷.۸ درصدی سه ماهه اول بود، اما همچنان نسبت به پیش بینی ۶.۵ درصدی بانک مرکزی بسیار بالاتر بود. به طور کلی، تولید ناخالص داخلی هند با سرعت قابل توجهی رشد کرده است و هند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پس از ژاپن و بالاتر از بریتانیا است.

نرخ تورم خرده‌فروشی هند

پس از کاهش نرخ تورم در اکتبر ۲۰۲۳ به ۴.۸۷ درصد به پایین‌ترین حد چهار ماهه، قیمت‌های مصرف‌کننده ۵.۵۵ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ افزایش یافت. در سال ۲۰۲۳، نرخ تورم در ژوئیه با ۷.۴۴ درصد، دومین نرخ تورم از نوامبر ۲۰۲۱ بود. درحالی که در آوریل ۲۰۲۲، نرخ تورم ۷.۷۹ درصد ثبت شده است.

قیمت‌های مصرف‌کننده مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در نوامبر ۲۰۲۳ پس از کاهش ۶.۲۴ درصدی به پایین‌ترین سطح چهار ماهه خود در ماه اکتبر، ۸.۰۲ درصد افزایش یافت. در میان این اقلام، کالاهای اصلی شامل غلات، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و ادویه‌ها بودند - همه آنها بیش از ۱۰درصد افزایش یافتند و دو مورد آخر از مرز ۲۰درصد نیز فراتر رفتند. در میان غذاها و نوشیدنی‌ها، روغن‌ها و چربی‌ها تنها جزءی بودند که حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت را ثبت کردند.

قیمت‌ پوشاک، مسکن و سوخت همگی کمترین نرخ تورم سال ۲۰۲۳ را در نوامبر تجربه کردند. در حالی که پوشاک و کفش در نوامبر ۲۰۲۳ نرخ تورم ۳.۹ درصدی را در مقایسه با نرخ تورم ۹.۱ درصدی در ژانویه ۲۰۲۳ ثبت کرد، نرخ تورم مسکن به ۳.۵۵ درصد کاهش یافت و قیمت سوخت و سبک به کاهش ۰.۷۷ درصدی نسبت به قیمت‌های سال گذشته ادامه داد. به این ترتیب درصدها روند خود را از سپتامبر و اکتبر ادامه می‌دهد.

انتظار می‌رود برای دوره ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، تورم به طور متوسط ​​۵.۲درصد باشد.

PMI سازندگی هند

شاخص مدیران خرید استاندارد اند پورز (PMI) میانگین وزنی شاخص‌هایی است که سفارشات جدید، خروجی، اشتغال، زمان تحویل تامین کنندگان و موجودی خرید را تشکیل می‌دهد. این نشان‌دهنده سلامت کلی اقتصاد و محرک‌های اقتصادی کلیدی آن مانند صادرات، استفاده از ظرفیت، اشتغال و موجودی، از جمله موارد دیگر است.

در طول سال ۲۰۲۳، PMI تولیدی هند بالای ۵۰ باقی ماند که نشان‌دهنده افزایش تولید بود و PMI در نوامبر به ۵۶ رسید. با این حال، در ماه اکتبر، با افزایش سفارشات جدید که به پایین‌ترین حد یک ساله خود رسید، رشد به پایین‌ترین سرعت از فوریه کاهش یافت، زیرا PMI تولیدی جهانی هند از ۵۷.۶ در سپتامبر به ۵۵.۵ کاهش یافت.

روپیه هند

روپیه از اول ژانویه تا اواسط دسامبر سال جاری ۰.۲۹ درصد از حدود ۸۲.۷ در یک ژانویه به حدود ۸۳.۰۱ در ۱۵ دسامبر کاهش یافت که کمتر از کاهش بیش از ۱۱ درصدی سال گذشته بود. وقتی ارزش یک ارز در برابر دلار کاهش می‌یابد، به این معنی است که ارزش یک دلار بیشتر از ارز است.

افزایش نرخ بهره فدرال ایالات متحده مانع از رشد روپیه در برابر دلار شده است. در ماه مارس امسال این نرخ ها ۲۵ واحد افزایش یافت. چنین افزایشی باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آمریکایی ریسک کمتری داشته باشد و سرمایه‌گذاران را به سمت دلار از روپیه سوق دهد. با این حال، بانک مرکزی هند کنترل محکمی برای محدود کردن نوسانات در نظر گرفته است. بانک‌های مرکزی نقش مهمی در خرید و فروش ذخایر خارجی برای کنترل ارزش پول داخلی در برابر دلار دارند.

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری درصدی از جمعیتی است که به دنبال کار هستند، اما قادر به یافتن شغل نیستند. بر اساس گزارش مرکز نظارت بر اقتصاد هند (CMIE)، نرخ بیکاری در اکتبر امسال به ۱۰.۱ درصد به اوج خود رسید.

بر اساس ارقام حاصل از بررسی ادواری نیروی کار، بیکاری شهری از ۷.۲ درصد در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۶.۶ درصد در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است. نسبت جمعیت کارگر، درصد افراد شاغل در جمعیت، در مناطق شهری از ۴۴.۵ درصد در جولای تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

در جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ برای افراد ۱۵ سال و بالاتر. بر اساس آخرین گزارش، درصد افرادی است که کار می‌کنند یا به طور فعال به دنبال کار هستند در مناطق شهری از ۴۷.۹ درصد در جولای تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۴۹.۳ درصد در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ برای افراد بالای ۱۵ سال افزایش یافته است.

نرخ بازپرداخت بهره

نرخ رپو نرخ بهره‌ای است که بانک مرکزی  به بانک‌های تجاری وام می‌دهد. افزایش نرخ رپو به معنای گران شدن وام برای مردم است. نرخ رپو از فوریه امسال بدون تغییر در ۶.۵ درصد باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود این روند تا آگوست سال آینده ادامه داشته باشد.

پنج نفر از شش عضو کمیته سیاست پولی (MPC) موافقت کردند که تمرکز بر کاهش عرضه پول در سیستم است تا اطمینان حاصل شود که تورم در محدوده هدف ۴ درصد باقی می‌ماند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار