۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
توافق خوب چگونه امکان‌پذیر است؟

اگر «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادمانی به صورت قطعی» محقق شود، توافق خوب امکان‌پذیر است.

فردای اقتصاد: ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک با هدف شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل با شبکه آمریکایی سی.بی.اس گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در این گفت‌وگو با بیان اینکه نشان داده‌ایم در مذاکرات صادق هستیم، گفت: اگر آنچه که جمهوری اسلامی بر آن تأکید دارد یعنی «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادمانی به صورت قطعی» محقق شود یک توافق خوب امکان‌پذیر است.
به گزارش ایرنا، ابراهیم رییسی تاکید کرد پیوند زدن مساله زندانیان با برجام کار درستی نیست. او درباره احتمال دیدار با جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هم گفت: «برنامه‌ای برای ملاقات ندارم. فکر نمی‌کنم که چنین ملاقاتی پیش بیاید. من هیچ گونه برنامه‌ای برای ملاقات با ایشان ندارم و همچنان که در قبل هم اشاره کردم نه ملاقات و نه مذاکره را مفید فایده نمی‌بینم.»
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا انجام داد.
رئیس جمهور در این مصاحبه تاکید کرد که تهران در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی است. رییسی ادامه داد که «ما به دلیل رفتاری که از آمریکایی‌ها تاکنون دیده‌ایم نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و لذا اگر تضمین وجود نداشته باشد به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست کما اینکه بارها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند.»
ابراهیم رییسی ادامه داد: «اگر ما بتوانیم از این توافق منافع اقتصادی‌مان را تامین کنیم و آنچه که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد یعنی «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادمانی به صورت قطعی» محقق شود یک توافق خوب کاملا امکانپذیر است.»
رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره زندانیان آمریکایی در ایران نیز گفت: «اصولا ما با حبس و زندانی کردن هیچ‌کس موافق نیستیم. اما اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد طبیعتا باید دستگاه قضایی به این جرم رسیدگی کند. افرادی که در زندان هستند با حکم قاضی در زندان بسر می‌برند. این افراد دارای تابعیت ایرانی هستند. ما تابعیت مضاعف را در قانون اساسی خود به رسمیت نمی‌شناسیم. یعنی اگر کسی تابعیت ایرانی داشت مرتکب جرمی شد یا تابعیت آمریکایی داشت و در ایران مرتکب جرمی شد طبیعتا قابل پیگیری است.»
رییس‌جمهور تاکید کرد: «پیوند زدن مسئله زندانیان به برجام یا توافق کارِ درستی نیست. بارها به آمریکایی‌ها اعلام شده که این موضوعات می‌تواند با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد گفتگو قرار بگیرد اما آمریکایی‌ها باز هم با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و آزادی زندانیان را به برجام پیوند می‌زنند، درحالی که این موضوع می‌تواند به عنوان یک مسئله مستقل انسان‌دوستانه بین دو کشور حل شود. چه زندانیان بیگناهی تنها بدلیل تلاش برای دور زدن تحریم‌ها که در زندان‌های آمریکا بسر می‌برند. اگر آمریکایی‌هایی در ایران مرتکب جرمی شده باشند قابل بررسی است اما این مساله را به برجام پیوند می‌زنند. در هر صورت بنده مایل نیستیم کسی در زندان بماند و این موضوعات قابل بررسی و گفتگو است.»
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی دیگری درباره امکان مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا هم گفت: « تاکنون از مذاکره با آمریکاها هیچ نفعی نصیب ملت ایران نشده‌است. یعنی آمریکایی‌ها در مذاکرات و انجام تعهدات خود نسبت به ملت ایران پایبندی نشان ندادند و این سوال وجود دارد که چرا آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات خود پایبند نیستند؟»
رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند افزود: «ما حتما به دنبال رفع مشکل تحریم هستیم ولی اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را برندارند ما هرگز متوقف نخواهیم شد. ما دو چیز را دنبال می‌کنیم یک؛ «خنثی کردن تحریم‌ها»، دو «رفع تحریم‌ها» و دولت ما در هر دو جهت حرکت می‌کند لذا میز مذاکره را ترک نکردیم و الان توپ در زمین آمریکایی‌هاست.»
رییس‌جمهور درباره رابطه با عربستان نیز گفت:«ما گفتگوهای منطقه‌ای را همواره در دستور کار قرار داده‌ایم. بنده اعلام کرده‌ام روابط ما بر اساس سیاست همسایگی است. ما می‌خواهیم با همسایگان خود ارتباط داشته و روابط‌مان حسنه باشد. با عربستان سعودی پنج دور مذاکره در کشور عراق و در بغداد انجام شده است. دور بعدی مذاکره هم ممکن است انجام شود. مسائلی وجود دارد که با گفتگو و مذاکره میان ما و عربستان سعودی قابل حل است.»
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار