۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
زمستان سخت استخراج کنندگان بیت کوین

درآمد شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال ۷۰ درصد کاهش یافته است همچنین ارزش سهام آنها نیز بیش از ۵۵ درصد سقوط کرده‌ است.

فردای اقتصاد:‌ سال ۲۰۲۱ برای اهالی کریپتوکارنسی و همچنین استخراج‌کنندگان سال خوبی بود. اما از اواخر سال ۲۰۲۱ روند نزولی قیمت بیت کوین و سایر رمزارها آغاز شد و این بازار شاهد ضربه‌های سختی از هر طرف بود به طوری که بیش از ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داد. این موضوع برای استخراج‌کنندگان مهم‌تر و سخت‌تر است چرا که روند قیمت برق افزایشی بوده و به هزینه‌های آنها افزوده است و از طرف دیگر کاهش قیمت رمزارزها نیز از میزان سودآوری آنها کاسته است.

در سال ۲۰۲۱ زمانی که قیمت رمزارزها در روند صعودی قرار داشت، بسیاری از شرکت‌های استخراج‌کننده اقدام به خرید بیشتر دستگاه‌های ماینر کردند و به این دلیل زیر بدهی سنگینی قرار گرفتند. اما در امسال کریپتو در روند نزولی قرار گرفت و بسیاری از شرکت‌ها ورشکست شده و از بین رفتند. میزان معاملات و تراکنش‌های کریپتو به شدت کاهش داشته و در مجموع سود استخراج‌کنندگان تا ۷۰ درصد افت داشته است. این موضوع بسیاری از مزارع استخراج را به سمت فروش دستگاه‌های ماین سوق داده است.

در همین حال، قیمت برق مورد نیاز برای راه‌اندازی رایانه‌های قدرتمند مورد استفاده در استخراج در حال افزایش است. جنگ روسیه با اوکراین به منابع انرژی جهان آسیب رسانده است، همچنین موج گرمای شدید میزان استفاده از دستگاه‌های خنک کننده، مانند کولرها، و در نتیجه افزایش مصرف برق را، افزایش داده است.

سهام شرکت استخراج ارز دیجیتال Marathon Digital Holdings، Riot Blockchain و Core Scientific بیش از ۵۵ درصد در امسال سقوط کرده‌اند.

افت قیمت تجهیزات استخراج رمزارز

ماینرهای بیت کوین در واقع کامپیوترهای قدرتمندی هستند که تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می‌کنند. این کامپیوترها اعداد تصادفی را به امید یافتن ترکیب مناسبی که فرمول خاصی را حل می‌کند، انتخاب می‌کنند. اگر فردی این کار را قبل از دیگران انجام دهد، به عنوان پاداش بیت کوینی که پس از این فرآیند ضرب شده است، دریافت می‌کند.

زمانی که قیمت بیت کوین در حال افزایش بود، ماینینگ بسیار سودآور بود. طبق داده‌های Blockchain.com، در زمان اوج بیت کوین در سال ۲۰۲۱، استخراج‌کنندگان روزانه بیش از ۶۰ میلیون دلار درآمد داشتند. اکنون این رقم در حدود ۱۹ میلیون دلار در روز است. سال گذشته ارزش بیت کوین به حدود ۷۰ هزار دلار افزایش یافت. در این سال، فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران را از دارایی‌هایی مانند ارزهای دیجیتال ترساند. هفته گذشته بیت کوین حدود ۱۹۰۰۰ دلار معامله شد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های قوی وام‌دهنده کریپتویی، منحل شده‌اند و شرکت‌های ماینینگ را با منابع مالی کمتری مواجه کرده‌اند. علاقه‌مندان به کریپتو در گذشته بیت کوین را با یک کامپیوتر در خانه استخراج می‌کردند. اکنون، شرکت‌های استخراج از باتری‌های کامپیوترهای پر سر و صدا و پر انرژی برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند.

زمانی که ارزش بیت کوین در سال گذشته افزایش یافت، دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت کوین بسیار محبوب و کالایی داغ بودند. اندی لانگ، مدیرعامل شرکت معدنی White Rock Management، گفت: عجله برای خرید تجهیزات ماینینگ در آن زمان شبیه به "خرید یک بیل در بحبوحه استخراج طلا بود." به گفته شرکت Luxor Technology Corp، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج بیت‌کوین، قیمت کارآمدترین دستگاه‌های استخراج، امروز حدود یک سوم قیمت در ماه دسامبر است. این کاهش شدید عواقب جدی برای استخراج‌کنندگانی که سال گذشته برای تامین مالی خرید تجهیزات وام گرفتند، داشته است. زمانی که قیمت بیت کوین به شدت کاهش یافت، این ماینرها مجبور شدند برخی از دکل‌های استخراج و دارایی بیت کوین خود را بفروشند تا با مشکلات عدم نقدینگی مواجه نشوند، اما خریدار کمی برای دستگاه‌ها در بازار ثانویه وجود دارد و همین امر باعث کاهش بیشتر قیمت دستگاه‌های ماینینگ شده است.

قیمت برق در حال افزایش است

برخی از تحلیلگران نگران هستند که فروش اجباری بیت کوین در آینده وجود داشته باشد، به خصوص که استخراج‌کنندگان نیز با افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس داده‌های دولت، میانگین قیمت انرژی برای بزرگترین کاربران در تگزاس در ژوئن به ۷.۵۲ سنت در هر کیلووات ساعت افزایش یافت که ۴۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در آلمان این عدد در حدود ۵۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بوده که نسبت به دسامبر گذشته تقریباً ۱۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش هفته گذشته کاخ سفید هشدار داد که استخراج‌کنندگان کریپتو ممکن است شبکه برق تگزاس را مختل کنند.

دو تأسیسات در گرجستان که توسط شرکت استخراج ارزهای دیجیتال Compass Mining استفاده می‌شود، اخیراً پس از افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها توسط ارائه‌دهندگان برق در این منطقه، مجبور به تعطیلی شدند. Northern Data، یک شرکت ماینینگ مستقر در فرانکفورت، و سایر شرکت‌های استخراج بیت کوین می‌گویند که تنها در ساعاتی که تقاضا در شبکه برق کاهش می‌یابد، دکل‌های استخراج بیت کوین فعال هستند. طبق تحقیقات Arcane، شرکت‌های استخراج عمومی مجبور شدند حدود ۲۴۰ هزار بیت کوین را با قیمت پایین در ماه‌های می‌و ژوئن به فروش برسانند.

برای استخراج‌کنندگان اتر، انتظار می‌رود زمستان حتی از زمستان همتایان بیت‌کوین‌شان تلخ‌تر باشد. تا چند روز قبل پلتفرم ارز دیجیتال اتریوم از مدلی مشابه بیت کوین استفاده می‌کرد و اتریوم استخراج شده در اختیار سریع‌ترین ماینر قرار ‌داده می‌شده است به‌روزرسانی نرم‌افزاری که به نام «ادغام» شناخته می‌شود، این مدل استخراج را تغییر داد. پس از به‌روزرسانی، شبکه اتریوم دیگر نیازی به ماینرها یا دستگاه‌های ماینینگ آنها ندارد. درحال‌حاضر، پول کمتری برای به‌دست آوردن وجود دارد. استخراج‌کنندگان اتریوم می‌توانند به پلتفرم‌هایی مهاجرت کنند که هنوز به استخراج نیاز دارند، اگرچه ممکن است سود کمتری داشته باشند.

کایل واترز، تحلیلگر تحقیقاتی در CoinMetrics گفت: ماینرها تصمیم می‌گیرند که استخراج را به طور کلی متوقف کنند، آنها همچنان می‌توانند دکل‌های خود را به شرکت‌های machin learningیا بازی بفروشند. او گفت که بیشتر دستگاه‌های استخراج اتر دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توان از آنها دوباره استفاده کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار