۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
اختلاف نظرها درباره سپرده ۳۰ درصدی

مزایا و معایب گواهی سپرده ۳۰ درصدی به عنوان ابزار سیاستی بانک مرکزی چیست؟

فردای اقتصاد: بانک مرکزی برای اولین بار از ابزار سیاست پولی گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد، با هدف کنترل التهابات در بازار ارز استفاده کرد. در حالی که وزیر اقتصاد از موقت بودن استفاده از این ابزار صحبت می‌کرد، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای بر اختیارات خود در این زمینه تاکید کرد و ابراز داشت که هر زمانی که لازم بداند از این ابزار استفاده خواهد کرد. در این میان دو رئیس سابق بانک مرکزی نیز در این زمینه اختلاف نظر داشتند.

حال این سوالات مطرح است که آیا حتی به فرض اثرگذاری این ابزار برای مقابله با التهابات ارزی در دور اول، در ادامه نیز چنین اثراتی خواهد داشت؟ اساسا مزایا و معایب این ابزار سیاستی چیست و تحت چه فضایی میتواند اثر مطلوبی داشته باشد؟
آیا وزارت اقتصاد می‌تواند اعلام نظر قطعی در زمینه ابزار سیاست پولی داشته باشد؟ و همچنین دلیل اختلاف نظر روسای سابق بانک مرکزی چیست؟

محبوبه داودی، دبیر اقتصاد کلان فردای اقتصاد، به این سوالات پاسخ می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    آیا مشکل تولید کشور ما فقط نقدینگی است؟ یعنی گیریم این 280 همت هم با واسطه گری مالی بانک به دست تولید کننده برسد ایا تولیدی شکل میگیرد؟ آیا مسائلی چون تکنولوژی قدیمی تولید؛ بهره وری پایین؛ انباشت نیروی انسانی ناکارامد ؛ بسته بودن تجارت خارجی و قیمت گذاری دستوری موانع مهمتری در مقابل تولید نیستند؟؟؟
  • حامد IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    ضمن ابراز خوشحالی از ادامه و ابقای وب سایت ، مثل همیشه عالی و مفید
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    اثر ضد تورمی آن در مراحل بعدی به مراتب بیشتر خواهد بود. در مرحله اول درصد بسیار بالایی از پولی که وارد این سپرده شده از منبع سپرده های دیگر بود اما در مراحل بعدی دست مردم خالی خواهد بود و باید طلا و دلار و حتی اتومبیل اضافه خود را به پول تبدیل کنند.
  • منصور IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    تا زمانی که سود و بهره بانکی در کشور رایج و روز بروز بر سود بانکی اضافه می‌شود،  تورم افسارگسیخته اقتصاد کشور را بشدت آزار میدهد پس تنها ره رهایی از تورم افسارگسیخته  ، به صفر رساندن سود و بهره بانکی است،  چون در این زمان پولی از بانک‌ها خارج نمی‌شود، فقط از این بانک به آن بانک واریز می‌گردد،  و ربا

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار