۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
نفت تحت فشار سیاست‌های پولی آمریکا

نفت اولین روز کاری هفته در بازارهای جهانی را تحت تاثیر نگرانی‌ از سمت تقاضا با افت چشم‌گیری آغاز کرد.

فردای اقتصاد: نفت خام آمریکا معاملات آتی با ۳.۴ درصد کاهش به ۸۱.۸۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که برنت با ۳ درصد کاهش ۸۸.۵۹ دلار معامله شد. البته در ادامه معاملات قیمت‌‎ها قدری تعدیل شد و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) نفت خام آمریکا به محدود ۸۳ دلار و برنت به کانال ۸۹ دلار بازگشت.

کاهش امروز قیمت‌ها در حالی بود که هر دو نفت شاخص در سه هفته اخیر افت قیمت هفتگی را به ثبت رسانده‌اند. ادامه معامله نفت در مسیر کاهشی از آنجا ناشی می‌شود که معامله‌گران نگران هستند که سیاست‌های انقباض پولی تعدادی از بانک های مرکزی، به ویژه فدرال رزرو ایالات متحده، موجب کندی رشد اقتصادی شود.

هم بانک جهانی و هم صندوق بین المللی پول هفته گذشته درباره کاهش قریب الوقوع اقتصاد جهانی در اواخر سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هشدار دادند.

در آخر هفته، بانک سرمایه‌گذاری بانفوذ گلدمن ساکس نیز تخمین خود از رشد اقتصادی ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۳ کاهش داد و گفت که تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که ۰.۴ واحد درصد کمتر از برآورد قبلی این بانک بود. گلدمن ساکس این تعدیل را بر اساس تصور جدید از نرخ بهره در ایالات متحده انجام داد. نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو این هفته برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره آمریکا این هفته نیز ۰.۷۵ واحد درصد افزایش یابد و آمریکا سال ۲۰۲۲ را با نرخ بهره پایه ۴.۲۵ درصدی به پایان برساند.

وضعیت در اروپا حتی بدتر است و بوندس‌بانک روز دوشنبه اعلام کرد که نشانه‌هایی از رکود در بزرگترین اقتصاد اروپا آشکارتر می‌شود. بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ‌های بهره خود را به میزان قابل توجهی ۷۵ واحد افزایش داد و بانک مرکزی انگلیس، بانک ملی سوئیس و بانک نورگز قرار است تا حد زیادی از این روند با افزایش شدید نرخ بهره در این هفته پیروی کنند.

در این میان واردات منابع انرژی از روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی انرژی قاره سبز تا حد زیادی کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که با تداوم کاهش عرضه گاز در زمستان پیش‌ رو بسیاری از صنایع از تولید باز بمانند و این می‌تواند به شرایط رکودی اروپا دامن بزند.

بر این فشارها، قدرت دلار آمریکا هم افزوده شده است، به طوری که شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر است، نزدیک به سطوحی است که در ۲۰ سال گذشته مشاهده نشده بود. این امر باعث می شود نفت خام که بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود برای خریداران خارجی گران شود.

در این میان تنها عاملی که کمی از قیمت‌ها حمایت کرد، خبر کاهش محدودیت‌های COVID-۱۹ در چین بود، به طوری که شهر چنگدو، بزرگترین شهری که از اوایل سال جاری با قرنطینه مواجه شده است، شروع به کاهش قرنطینه کرد. این قرنطینه ها چشم انداز تقاضا را در دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان کاهش داده بود.

 

نفت تحت فشار سیاست‌های پولی آمریکا
قیمت نفت خام آمریکا در معاملات امروز

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار