۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
نتایج انتخابات سه‌شنبه بزرگ آمریکا

نتایج انتخابات برگزار شده در ایالت‌های سه‌شنبه بزرگ آمریکا نشان می‌دهد که نه بایدن و نه ترامپ نامزدی احزاب مربوطه خود را تضمین نکرده‌اند، اما هر دو احتمالاً ظرف دو هفته آینده این کار را انجام خواهند داد.

فردای اقتصاد: بررسی نتایج سه شنبه بزرگ آمریکا نشان می‌دهد که نه بایدن و نه ترامپ تا اینجای کار نتوانسته‌اند نامزدی احزاب خود را تضمین کنند. اما هر دو احتمالاً ظرف دو هفته آینده این کار را انجام خواهند داد. آنگونه که گاردین گزارش داده است جو بایدن و دونالد ترامپ تا حد زیادی توانسته‌اند به پیروزی‌های آسان در سه‌شنبه بزرگ دست یابند. در نتایج اولیه، بایدن و ترامپ تا کنون در انتخابات مقدماتی مربوط به حزب خود در کالیفرنیا، ویرجینیا، کارولینای شمالی، مین، ماساچوست، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، آرکانزاس، آلاباما، کلرادو و مینه‌سوتا پیروز شدند. بایدن در آیووا و ورمونت نیز در حزب دموکرات پیروز شد، اما ساموآی آمریکایی را از دست داد، نیکی هیلی هم در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ورمونت پیروز شده است. این دومین پیروزی هیلی در سال 2024 است.

در شرایط حاضر نه رئیس‌جمهوری فعلی و نه رئیس‌جمهوری سابق نامزدی احزاب مربوطه خود را تضمین نکرده‌اند، اما هر دو احتمالاً ظرف دو هفته آینده این کار را انجام خواهند داد. هر دو نامزد در بیانیه ها و سخنرانی‌های عصر سه شنبه به یکدیگر حمله کردند. بایدن گفت که ترامپ بر انتقام و تلافی تمرکز کرده و مصمم به نابودی دموکراسی است. بایدن همچنین گفته است: نتایج امشب فرصت یک انتخاب روشن پیش روی مردم آمریکا می‌گذارد: آیا به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم یا به دونالد ترامپ اجازه می‌دهیم تا ما را به عقب و شرایط هرج‌ومرج، تفرقه و تاریکی که ویژگی‌های دوره ریاست‌جمهوری او بود بکشاند؟

ترامپ هم در جریان سخنرانی پیروزی خود در مارآلاگو، پیروزی‌های خود، اظهار داشت که «پیش‌تر هرگز شاهد چیزی نبوده‌ایم». ترامپ همچنین دوباره به مهاجران حمله کرد و به دروغ ادعا کرد که شهرهای ایالات متحده محل تاخت و تاز مهاجران شده‌اند. رئیس‌جمهوری سابق بارها مهاجران را مورد تمسخر قرار داده و با بیان اظهارات بی اساس و نژادپرستانه آن‌ها را خطرناک دانسته است.

آنگونه که واشنگتن پست گزارش داده دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در حداقل دوازده ایالت پیروزی‌های مقدماتی قدرتمندی به دست آورد و به کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر شد و به طور کامل‌تر در مسابقه مجدد با بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت.  ترامپ موفق شد آخرین رقیب خود در حزب جمهوری‌خواه یعنی نیکی هیلی، را با اختلاف قابل توجهی در اکثر 15 ایالتی که انتخابات مقدماتی در آن برگزار می‌شد پیروز شود.

هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، در ورمونت به پیروزی غافلگیرکننده‌ای دست یافت و تلاش کرد نشان دهد که بسیاری از رای‌دهندگان همچنان خواهان جایگزینی برای ترامپ هستند. او با تقریباً تمام آرای شمارش شده 4 درصد از ترامپ جلوتر بود. مسیرهیلی به سمت نامزدی حزب جمهوری‌خواه، تقریبا بسته شده است. اولیویا پرز-کوباس، سخنگوی کمپین انتخاباتی اواخر شب سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که بسیاری از رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواه همچنان نگرانی‌های عمیق خود را درباره دونالد ترامپ ابراز می‌کنند و پرداختن به این نگرانی‌ها باعث بهتر شدن حزب جمهوری‌خواه و آمریکا می‌شود.

گفتنی است ترامپ با ۲۷۳ نماینده وارد سه‌شنبه بزرگ شد و ۱۰۱۷ نماینده یه دست آورد. او برای کسب نامزدی در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به ۱۲۱۵ نماینده نیاز دارد. با نتایج سه شنبه بزرگ، اولین چیزی که می‌تواند ترامپ را به نامزدی حزب برساند در 19 مارس با ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، ایلینوی، کانزاس و اوهایو روشن می‌شود. بایدن برای تضمین نامزدی دموکرات‌ها به 1968 نماینده نیاز دارد.  او اکنون ۱۵۶۴ نماینده را از آن خود کرده است. با فرض اینکه بایدن همچنان در رقابت های مقدماتی پیشروی کند، اولین چیزی که می‌تواند نامزدی را در اولین رای گیری تضمین کند این است که در تاریخ 19 مارس با اعلام نتایج فلوریدا، ایلینوی، کانزاس و اوهایو آرا به نفع بایدن باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار