۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
«سپاه» موضوع اصلی مذاکرات نیست

رییس سازمان انرژی اتمی دیروز گفت موضوع حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی موضوع اصلی مذاکرات نیست.

فردای اقتصاد: محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز تاکید کرد که حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی آمریکا موضوع اصلی مذاکرات نیست. اسلامی همچنین تاکید کرد تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود برگردند و موارد کذب اتهامی را کنار نگذارند، دوربین‌های فراپادمانی که براساس توافق برجام که اخیرا برچیده شدند، دوباره نصب نخواهند شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: «برای لغو تحریم‌ها از هیچ‌گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است، کوتاه نخواهیم آمد.»
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «موضع آمریکا در سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به اینکه از این سیاست نتیجه‌ای حاصل‌شان شود، ندارند اما رفتار دوگانه یا چندگانه آنها را شاهد هستیم. اتهامات واهی را ۲۰ سال است که به کشور نسبت می‌دهند و با مواردی که رژیم صهیونیستی و ضدانقلاب ادعا می‌کنند، فشارها را بر ملت و جمهوری اسلامی تشدید می‌کنند.»
او افزود: «اگر در مذاکرات به معنای واقعی کلمه حسن نیت داشتند، این همه سال که مذاکره کردند، برجام مولود برون‌رفت از این وضعیت بوده است. ما مذاکره‌ای صورت دادیم که این اتهامات کنار گذاشته شود و اعتمادسازی شود و ایران از همین جهت محدودیت و نظارت تشدید شده را پذیرفته است.»
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «متاسفانه آنها به تعهدات خود عمل نکردند و علاوه بر آن هر روز اقدام جدیدی را مرتکب می‌شوند و اتهامات را دوباره به صورت تشدید شده تکرار می‌کنند. جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای مطابق NPT و پادمان است.»
اسلامی افزود: «در اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در پاسخ به این تحریم‌ها گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا نشان دهیم که اراده ما اراده مستحکمی است، برای لغو تحریم‌ها از هیچ‌گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است، کوتاه نخواهیم آمد.»
او در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: «انتظار داریم آقای گروسی مطابق ضوابط آژانس گفت‌وگو و اظهار نظر کند و اظهاراتش در چارچوب قوانین و مقررات باشد و از رفتار سیاسی که متأثر از فشار صهیونیستی است دست بردارد. برای ایشان متأسفم زیرا آژانس در تمام فرایندهای ما طبق پادمان حضور و نظارت دارد و عملیات اجرایی ما در حوزه سازمان انرژی اتمی در بخش‌های گوناگونی که به مواد هسته‌ای مرتبط می‌شود تحت نظارت آژانس بوده، هست و خواهد بود.»
رافائل گروسی، روز سه شنبه بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات واشنگتن ذیل توافق هسته‌ای سال 2015 در سخنانی مدعی شد: «سخنان خوب» مقامات ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع نمی‌کند و امیدوارم تهران در مورد برنامه هسته‌ای خود که با شتاب در حال پیشرفت است، شفاف‌سازی کند.»
او در ادامه ادعاهایش افزود: «ایران برنامه هسته‌ای بلندپروازانه‌ای دارد که باید «با روش مناسبی» تایید شود، این برنامه بسیار بسیار سریع در همه جهات توسعه می‌یابد؛ هم از نظر جاه‌طلبی و هم ظرفیت.»
گروسی خطاب به مقامات ایران گفت کاری که باید انجام دهید این است که شفاف و سازگار باشید و با ما همکاری کنید.

 

تحریم‌های جدید آمریکا و پاسخ ایران
 

بسیاری از کارشناسان سخنان این دیپلمات آرژانتینی را غیر بی‌طرفانه و متاثر از موضع مقامات رژیم اسراییلی و آمریکایی ارزیابی می‌کنند.
اظهارات گروسی پس از آن بیان شد که روز دوشنبه، ایالات‌متحده تحریم‌هایی جدید علیه کشتیرانی ایران وضع کرد. این اقدام آمریکا بی‌پاسخ نماند. روز سه‌شنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اعلام کرد که در پاسخ به تحریم‌های شب گذشته واشنگتن، نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کردیم. آمریکایی ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند.»

 

تحریم سپاه
 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارت جان کربی مبنی براینکه آمریکا برنامه‌ای برای حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها ندارد، گفت: این موضوع اصلی در مذاکرات نیست. حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، موضوع اصلی نبوده و سخنگو مرتب این امر را اعلام کرده است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا فروردین ماه سال 1398، و حدود یک سال پس از خروج از برجام، نام سپاه پاسداران را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرد.

 

مساله دوربین‌ها

اسلامی تاکید کرد: «دوربین‌هایی که ما جمع کردیم، دوربین‌های برجامی یا فراپادمانی بوده است. اینها با توافق جمهوری اسلامی ایران برای برجام نصب شده است در جهت اینکه محدودیت فعالیت، ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ما را اندازه‌گیری کنند. وقتی طرف مقابل در برجام حضور ندارد و به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دلیلی ندارد ما یک‌طرفه به یک تعهد شبه منسوخ ادامه دهیم. تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود بازنگردد دوربینی نصب نخواهد شد.

رونمایی از دستاوردهای جدید
 

محمد اسلامی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا از رونمایی سامانه های شتاب دهنده و پرتودهنده گاما در روزهای آینده خبر داد.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «خیلی دور از تصور بود که ساخت این سامانه‌ها کمتر از یک سال به نتیجه برسد. این‌ها از دستاوردهای بزرگی است که تاکنون سابقه نداشته است.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار