۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
«هاوینگ» بیت کوین چیست و آیا باعث افزایش قیمت می‌شود؟

با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ این پرسش مطرح است که آیا این رخداد باعث افزایش قیمت بیتکوین می‌شود

فردای اقتصاد - بیت کوین به  نوسانات بالای قیمتی مشهور است ، این رمزارز مستعد افزایش ناگهانی و برگشت سریع قیمتی است که می تواند میلیون ها دلار از ارزش ‌بازاز را در چند دقیقه از بین ببرد. این تغییرات قیمتی اغلب برای ناظران بازار مرموز است، زیرا این ارز دیجیتال با اقتصاد واقعی ارتباط ندارد.

بیت‌کوین یک ویژگی عجیب و غریب دیگر نیز دارد، این ویژگی در کدی که آن را به وجود آورده است تعبیه شده به گونه‌ای که هر چند وقت یکبار، فرمولی که بر نرخ ایجاد توکن های جدید نظارت می کند، تغییر می کند. با نزدیک شدن به چنین رویداد - به نام هاوینگ-، ​​حامیان بیت‌کوین و مخالفان آن در حال بحث هستند که چه نوع تأثیری ممکن است بر ارزش این رمزارز داشته باشد. قیمت این کوین پس از هر دوره هاوینگ، با رکورد جدیدی روبرو شده است.

بیتکوین چند روز قبل با رسیدن به قیمت ۶۸هزار ۹۹۱ دلار توانست رکورد پیشین این رمزارز را بشکند اما پرسش این است که هاوینگ بعدی ( ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ) چه تغییری روی قیمت آن خواهد گذاشت؟

بیت کوین از کجا می آید؟

یکی از ویژگی‌هایی که باعث جذابیت بیت‌کوین شد، روشی است که خالق مستعار آن، ساتوشی ناکاموتو ایجاد کرد. او ایجاد کوین‌ها را به راهکارهای مورد نیاز برای جلوگیری از جعل کردن کوین‌ها گره زد. بیت‌کوین به واسطه ماینرهایی تولید می‌شود که رایانه‌هایشان محاسبات پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که تراکنش‌ها را در آنچه به نام بلاک چین، یک دفتر کل دیجیتال عمومی شناخته می‌شود، تأیید می‌کند. ماینرها برای به دست آوردن توکن های جدید با یکدیگر رقابت می کنند، چیزی که به عنوان پاداش بلاک شناخته می شوند.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ - که گاهی اوقات به آن نصف کردن نیز گفته می شود - کاهش برنامه ریزی شده در پاداش هایی است که استخراج کنندگان دریافت می کنند (این پاداش‌ها در کد بیت‌کوین ذکر شده است). هاوینگ حدودا هر چهار سال اتفاق می افتد؛ به طور دقیق تر، پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلوک بیت‌کوین. پس از ظهور بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، ماینرها ۵۰ بیت‌کوین پس از استخراج هر بلوک دریافت کردند، اما این پاداش در نیمه اول سال ۲۰۱۲ به ۲۵  بیت‌کوین، در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ و در سال ۲۰۲۰ به ۶.۲۵  کوین کاهش یافت و قرار است در سال ۲۰۲۴ به ۳.۱۲۵ کوین کاهش یابد.

نکته چیست؟

تولید بیت‌کوین از چند جهت محدود است. اول آنکه، طبق پروتکل تعریف شده آن، تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین در گردش خواهد بود. این برای بسیاری از کسانی که می‌ترسند که پول‌های فیات - که توسط دولت‌ها صادر می‌شود - در صورت چاپ بیش از حد، ارزش خود را در برابر تورم از دست بدهد، جذاب است. طرفداران بیت‌کوین استدلال می‌کنند که در مقابل، ارزش بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. هاوینگ نیز با اقدام برای کاهش دوره‌ای سرعت ایجاد بیت‌کوین، به طوری که از تقاضا پیشی نگیرد، از تورم جلوگیری می کند. برای ناظران دیگر، هاوینگ می تواند به عنوان یک سیگنال برای خرید باشد، زیرا نشان می دهد که رشد کندتر می تواند با افزایش قیمت همراه باشد.

هاوینگ بعدی کی اتفاق می افتد؟

به گفته تعدادی از تحلیلگران، رویداد چهارساله بعدی در ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳رخ خواهد داد، اگرچه به سختی می توان آن تاریخ را با قطعیت بیان کرد. این به این دلیل است که زمان تولید بلوک‌های جدید وابسته به عوامل متعددی می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. براساس اکثر تخمین‌ها، قبل از رسیدن به حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین در حدود سال ۲۱۴۰  هاوینگ بیت‌کوین همچنان وجود خواهد داشت که در آن نقطه هاوینگ متوقف می شود. زمانی که این اتفاق بیفتد، ماینرها دیگر جوایزی را دریافت نخواهند کرد و انتظار می‌رود که برای انجام تراکنش‌ها به دریافت کارمزد متکی باشند که مشابه با کارت‌های اعتباری خواهد بود.

آیا هاوینگ قیمت بیت کوین را افزایش می دهد؟

این یک بحث داغ است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۲، بیت‌کوین در ۱۲ ماه پس از کاهش پاداش -هاوینگ- حدود ۸ هزار درصد افزایش یافت و پس از کاهش در سال ۲۰۱۶ تقریباً هزار درصد افزایش یافت. آخرین هاوینگ، در ماه مه ۲۰۲۰، با یک روند صعودی همراه شد که در نوامبر ۲۰۲۱ با رکورد قیمت بیت‌کوین تقریباً ۶۹ هزاردلار خاتمه یافت، اگرچه آن دوره با افزایش سایر دارایی های پر ریسک همزمان بود. بر اساس گزارش بلومبرگ اینتلیجنس و ماتریکسپورت، هاوینگ بعدی پتانسیل ایجاد پیشرفت حداقل ۸۱ درصدی را دارد. از سوی دیگر، مخالفان کریپتو استدلال می‌کنند که نسبت دادن افزایش قیمت به هاوینگ ، در بهترین حالت امری واهی است.

همچنین یک سرکوب نظارتی بر کریپتو، در پی فروپاشی صرافی  اف تی ایکس (FTX) در نوامبر ۲۰۲۲ نیز چشم انداز بازار را تهدید می کند. انبوهی از وجوه قابل معامله در بورس بیت‌کوین طیف وسیع تری از سرمایه گذاران را به خود جذب کرده و در اوایل سال ۲۰۲۴ رشد پایداری را تجربه کرده است.

اگر بیت کوین داشته باشم، آیا بعد از هاوینگ چیزی برای من تغییر می کند؟

خیر، ضمن اینکه هر تغییر بعدی قیمت شما را ثروتمندتر یا فقیرتر می کند، اما دانستن اینکه چه مقدار از تغییر مستقیماً به دلیل هاوینگ است غیرممکن خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار