۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
رییسی و مکرون امروز دیدار می‌کنند
امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه

کاخ الیزه اعلام کرد که قرار است امانوئل مکرون امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراهیم رئیسی دیدار کند.

فردای اقتصاد: کاخ الیزه اعلام کرد که قرار است امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراهیم رئیسی دیدار کند.
همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد انتظار ندارد مذاکرات احیای برجام در حاشیه این رویداد بین‌المللی پیشرفتی داشته باشد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، ۲۸ شهریور، در نیویورک به خبرنگاران گفت: «پیشنهادی که توسط هماهنگ‌کنندگان [متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق احتمالی احیای برجام] ارائه شده، روی میز است و در آنجا باقی خواهد ماند.»
او تاکید کرد: «من راه‌حل بهتری نمی‌بینم و آن منسوخ نخواهد شد.»
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران در واکنش به اظهارات بورل گفت این اظهارات نشان می‌دهد مذاکرات به بن‌بست رسیده است.
این مقام ارشد روس با این حال، با اشاره به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا انگشت اتهام را متوجه واشینگتن کرد و افزود: «سرزنش کردن ایران منصفانه نیست. مذاکرات بیش از حد به برنامه سیاسی یک شرکت‌کننده دیگر وابسته است.»
مذاکرات احیای برجام با اعلام آماده بودن یک متن پیشنهادی برای توافق احتمالی به مرحله پایانی خود نزدیک شد، اما آمریکا مدعی شده‌است که آخرین پاسخ ایران به این متن، مذاکرات را دست‌کم یک گام به عقب برده است.
در همین حال کاخ الیزه اعلام کرده که قرار است امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراهیم رئیسی دیدار کند.
مکرون روز دوشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد و قرار است روز چهارشنبه نیز با جو بایدن همتای آمریکایی خود دیدار دوجانبه داشته باشد.
رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر بارها با رئیسی درباره پرونده هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرده و به تازگی نیز در این زمینه مدعی شده‌است که «توپ در زمین ایران است.»
کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران مدعی شد که نتیجه مذاکرات هسته‌ به تهران بستگی دارد و این ایران است که باید تصمیم بگیرد، زیرا دریچه یافتن راه‌حل در حال بسته شدن است.
روز دوشنبه، ابراهیم رئیسی، پیش از ترک تهران برای چندمین بار تکرار کرد که در سفر به نیویورک، هیچ‌گونه دیداری با مقام‌های آمریکایی انجام نخواهد داد.
در حالی که مذاکرات برای احیای برجام به دلیل درخواست‌های ایران به ویژه برای ارائه تضمین از سوی آمریکا و همچنین بسته شدن پرونده مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گره خورده، رئیسی بار دیگر خواستار «ضمانت» از آمریکا برای عدم خروج دوباره از توافق احتمالی هسته‌ای شد.
او در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا افزود که با یک «توافق خوب» و «توافق عادلانه» موافق است، اما این توافق باید «دوام» داشته باشد.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم روز دوشنبه گفت که پیام‌های آژانس به تهران «نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند».
اسلامی افزود: «امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.»
هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اظهارات واکنشی نشان نداده، اما پیشتر اعلام کرده که پرونده تحقیقاتش درباره فعالیت‌های اتمی ایران ربطی به احیای برجام ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار