۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
دیدار غیرمنتظره باقری و مورا

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار می‌کنند.

فردای اقتصاد: خبرگزاری تسنیم گزارش داد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار می‌کنند. این دیدار به طور ناگهانی و از پیش برنامه‌ریزی نشده انجام می‌شود. باقری کنی در همین زمینه گفت: «با توجه به پیام‌های دریافتی از آژانس بین المللی و گروسی، امروز، سه‌شنبه، در حاشیه‌های جلسات دیپلماتیک دیدار و گفتگویی با انریکه مورا خواهم داشت.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود که احتمال مذاکرات هسته‌ای در نیویورک را رد نمی‌کند.
یکشنبه شب نیز گزارش شد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به همراه ابراهیم رییسی به نیویورک سفر خواهد کرد.
کاخ الیزه هم امروز صبح از دیدار امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه با ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران  در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه گفت: «پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین اقدامی، فشار حداکثری اعمال می‌کنند.»
سخنان اسلامی در حالی مطرح می‌شود که صبح دوشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.
اسلامی روز دوشنبه به شبکه خبر گفت: «موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است درحالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.»
او تاکید کرد: «با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردیم و گفتیم شما سوالاتتان را به ما بدهید و ما جواب سوالات را به شرط اینکه پرونده را ببندید، می‌دهیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر تاکید کرد: « آژانس و مدیرکل باید از جایگاه حقوقی آژانس صیانت کنند. پیغام‌ها و پیام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.
او افزود: «موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن پرونده وجود داشته باشد، اراده سیاسی اکنون برای فشار است در ‌حالی‌ که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: «پیشنهاد قطعی و مشخص ما، طرح موضوع خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در مجمع عمومی آژانس بین المللی است.»
او گفت: «در نشست اخیر شورای حکام، بسیاری از کشورها برای صدور قطعنامه علیه ایران همکاری نکردند که این مسئله دارای پیام خوبی بود؛ فقط یک بیانیه در چهار بند منتشر شد که در بند چهارم آن مواضع اروپایی‌ها آمده بود.»
اسلامی افزود: «صهیونیست‌ها دنبال این هستند که با تغییراتی در NPT بتوانند جای پای خود را باز کنند که هنوز با سایر اعضا به اجماع نرسیده‌اند.»
ایران تاکید کرده‌است که بسته شدن پرونده‌ سه سایت ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از پیش‌شرط‌های اصلی تهران برای توافق احیای برجام است.
برخی از مقامات غربی اما ادعا می‌کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهادی مستقل و حرفه‌ایست که فارغ از مسایل سیاسی موظف به انجام وظایف حرفه‌ای خود است.
منتقدان این ایده اما تاکید می‌کنند که نهادهای بین‌المللی نمادی از سیاست قدرت در نظام بین‌الملل هستند و اگر قدرت‌های بزرگ برای حل و فصل موضوعی اراده سیاسی داشته باشند، نهادهای بین‌المللی چاره‌ای جز اطاعت ندارند.
آنان بسته شدن پرونده PMD در جریان مذاکرات احیای برجام را نمونه بارز این اتفاق می دانند.
تهران رفع تحریم‌ها، تضمین اعتماد آفرین و بسته شدن پرونده‌های پادمانی را سه پیش‌شرط خود برای احیای برجام توصیف کرده‌است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید: 
سیگنال برجامی آژانس به تهران
ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک؟
علی باقری کنی به نیویورک می‌رود
رییسی و مکرون امروز دیدار می‌کنند

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار