۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
پیش ‌بینی بورس فردا ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز با کاهش ۰.۴۹ درصدی مواجه شد و قدم به قدم به حمایت مهم خود نزدیک می‌شود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز بار دیگر در حفظ و یا صعود خود ناکام ماند و فشار فروشندگان باعث عقب‌نشینی نماگرهای اصلی بازار همانند روزهای قبل شدند. شاخص کل بورس امروز با کاهش ۰.۴۹ درصدی به محدوده ۱.۳۶۷ میلیون واحدی رسید و قدم به قدم به حمایت مهم خود نزدیک می‌شود. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا مشابهی را تجربه کرد و با کاهش ۰.۵۸ درصدی رسید تا ریزش‌های بورس تهران همچنان ادامه داشته باشد. ارزش معاملات طی روز جاری نیز وضعیت مناسبی را دنبال نکرد و ثبت یک عدد ۲۴۴۹ میلیارد تومانی نشان از تعمیق رکود در معاملات بورس تهران دارد.

همانطور که در پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شد، همچنان دو موضوع سرنوشت‌ساز بورس تهران همان مباحث کلیشه‌ای احیای برجام و بازارهای جهانی هستند و هرچقدر هم که بخواهیم به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، روندهای لحظه‌ای ایجاد شده در معاملات از اهمیت بالای این دو محور خبر می‌دهند. این مباحث که مدتی‌ است برای ریزش بورس دست به دست یکدیگر داده‌اند، طی معاملات فردا به طور جدی مورد رصد قرار می‌گیرند و ممکن است روند ریزشی را فعلا متوقف کند. به طور کلی بازار سرمایه در روز آینده در انتظار اتفاقات مهمی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

کلید قفل برجام در نیویورک؟

روز گذشته رییس‌جمهور، تهران را برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به مقصد نیویورک ترک کردند. اگرچه طی گفته‌های رئیسی چندین بار بر عدم مذاکره با آمریکا تاکید شده بود، اما انتشار خبر همراهی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای با او، موجی از واکنش‌های توام با خوش‌بینی را برانگیخت.

روز گذشته گفته شد که در این نشست جهانی نمایندگان اصلی ایران، آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته‌ای، حضور خواهند داشت و همین موضوع فرضیه‌های مبنی بر احتمال ادامه گفتوگوها این بار در نیویورک را بیش از پیش افزایش داد. از سمت دیگر سخنگوی وزارت خارجه نیز در صحبت‌های خود به موضوع احتمال برگزاری برخی گفتوگوها بین طرفین مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد تا درصد بالاتری به احتمال وقوع این موضوع اختصاص داده شود. در همین بین خبری نیز منتشر شد که گویا آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای  قصد دارد که ۳ پرونده پادمانی ایران را مختومه کند که البته هنوز از قطعیت این موضوع خبری در دست نیست.

اما تمامی این موارد باعث می‌شود که بورس تهران طی روزهای آینده با نگاهی بسیار دقیق‌تر به تحولات و خبرهای منتشر شده از سمت نیویورک بنگرد که این موضوع می‌تواند در سمت مثبت یا منفی به روند معاملاتی بورس فردا جهت دهد.

روز موعود بازارهای جهانی فرا می‌رسد

مدت‌هاست که بازارهای جهانی در انتظار فرارسیدن ۲۱ سپتامبر است تا چشم‌انداز بهتری نسبت به آینده داشته باشد و نگرانی بابت این موضوع باعث شد که کامودیتی‌ها طی چند ماه اخیر با کاهش قیمت‌های سنگینی مواجه شوند. فردا بعدازظهر نشست بعدی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برگزار خواهد شد که می‌تواند بازارها را دست خوش تغییرات بسیاری کند.

پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست، تقریبا با قطعیت بالایی همه در انتظار یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر برای نرخ بهره بودند و احتمال افزایش ۰.۵ درصدی به دست فراموشی سپرده شد اما اکنون حتی صحبت از احتمال یک افزایش یک درصدی نیز در میان است که می‌تواند برای بازارهای سهامی و کالایی کابوسی سخت باشد.

از همین رو انتظار می‌رود که تا مشخص شدن این موضوع تغییر قابل توجهی در بازارهای جهانی ایجاد نشود و در همین جهت بورس فردا نیز به واسطه قیمت کامودیتی‌ها با تقاضای خاصی مواجه نخواهد بود. البته این موضوع بسیار فراتر از یک تاثیر روزانه، هفتگی و حتی ماهانه است و از آنجا که سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا برای مدتی طولانی پابرجا خواهد بود، نمی‌توان انتظار ایجاد تقاضای قابل توجهی از این سمت را در بورس تهران داشت.

جدالی تمام عیار با تکنیکالیست‌ها

با وجود تمامی نکات گفته شده که اغلب نشانی از احتمال برگشت و حمایت بازار نداشتند،‌ فردا در بخش تکنیکالی بورس تهران اتفاق مهمی رقم می‌خورد که می‌تواند جدال کاملی را بین فروشندگان و تکنیکالیست‌ها ایجاد کند.

شاخص کل بورس طی ریزش‌های خود در هفته جاری،‌ فاصله بسیار اندکی با محدوده حمایتی ۱.۳۶ میلیون واحدی دارد. از آنجا که این مرز،‌ نسبت ۶۱.۸ درصد فیبوناچی نیز محسوب می‌شود و از لحاظ زمانی نیز در محدوده مناسبی برحسب اندیکاتور ایچی‌موکو قرار دارد، حمایت بسیار مستحکمی را ایجاد کرده است که می‌تواند به برگشت بورس تهران حداقل در کوتاه‌مدت منجر شود.

در این موضوع هیچگونه قطعیتی وجود ندارد و اگر روند کاهشی نماگر اصلی بازار همچون روزهای گذشته ادامه داشته باشد،‌ با از دست دادن این حمایت باید در انتظار محدوده‌های پایین‌تری باشیم. به طور کلی انتظار می‌رود روند پرعرضه بورس فردا در ابتدای معاملات، به مرور با افزایش تقاضا مواجه شود و بتواند امید روزهای بهتری را در هفته آینده بدهد.

پیش ‌بینی بورس فردا ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    بسیارعالی بود تشکر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار