۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
پوتین رییس‌جمهور روسیه باقی ماند

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه (CEC)، ولادیمیر پوتین با کسب بیش از ۸۷ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز می‌شود.

فردای اقتصاد: آنگونه که کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گزارش داده است، بیش از ۹۹.۵ درصد آرا تا ساعت ۷ صبح به وقت مسکو شمارش شده و پوتین با ۸۷.۳۲ درصد پیشتاز رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.

رقبای وی نیکولای خاریتونوف، از حزب کمونیست ۴.۳ درصد، ولادیسلاو داوانکوف از حزب مردم جدید (۳.۸ درصد) و لئونید اسلوتسکی از لیبرال دموکرات ها (۳.۲ درصد) آرا را کسب کردند.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، میزان مشارکت در این انتخابات بیش از ۷۰ درصد بوده است. در این دوره از انتخابات، یکصد و دوازده میلیون و سیصدو ده هزار نفر در داخل روسیه و یک میلیون و هشتصد نود هزار نفر از شهروندان این کشور در ۱۴۴ کشور جهان، واجد شرایط رای‌ دادن بوده‌اند.

 ولادیمیر پوتین در انتخابات روسیه در روز یکشنبه رکورد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به دست آورد و پیروز شد. به گفته پوتین 《نتیجه انتخابات نشان داد مسکو حق داشته است در مقابل غرب بایستد.》

سرهنگ سابق KGB برای اولین بار در سال 1999 به قدرت رسیده است و حالا نتیجه انتخابات به این معناست که پوتین 71 ساله قرار است یک دوره شش ساله جدید را آغاز کند که در صورت تکمیل آن، از جوزف استالین سبقت می‌گیرد و طولانی‌ترین رهبر روسیه برای بیش از 200 سال خواهد بود.

بر اساس یک نظرسنجی توسط بنیاد افکار عمومی (FOM)، پوتین 87.8 درصد آرا را به دست آورد که بالاترین نتیجه در تاریخ روسیه پس از شوروی است. مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VCIOM) هم پوتین را صاحب 87 درصد آرا اعلام کرد. اولین نتایج رسمی نشان داده که نظرسنجی‌ها دقیق بوده‌اند. ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و سایر کشورها گفته‌اند که رأی‌گیری به دلیل زندانی شدن مخالفان سیاسی و سانسور، نه آزاد و نه عادلانه بوده است. 

پوتین در سخنرانی پیروزی خود در مسکو به حامیان خود گفت که حل و فصل وظایف مرتبط با آنچه او 《عملیات نظامی ویژه》روسیه در اوکراین نامید را در اولویت قرار خواهد داد و ارتش روسیه را تقویت خواهد کرد.

پوتین گفت: ما وظایف زیادی به عهده داریم. زمانی که ما  متحد شدیم - مهم نیست که چه کسی می‌خواهد ما را بترساند یا ما را سرکوب کند، هیچ‌کس در تاریخ‌ موفق نشده است. آن‌ها اکنون هم موفق نشده‌اند و هرگز در آینده نیز موفق نخواهند شد.

پوتین گفت: ما برنامه توسعه عظیمی داریم و مردم آن را در دل خود احساس کردند و آمدند تا شرایطی را برای توسعه و تقویت سرزمین مادری خود ایجاد کنند ... نتایج انتخابات تضمینی برای انجام این وظایف و رسیدن به اهداف است.

به گفته پوتین نتایج انتخابات اعتماد شهروندان کشور و امید آنها را نشان می‌دهد و ما باید همه چیز را طبق برنامه انجام دهیم. مردم برای ایجاد شرایط و برای تحکیم سیاسی داخلی در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کردند.

او در مورد احتمال رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه هم گفت که هر چیزی در دنیای مدرن ممکن است و هشدار داد که یک قدم تا یک جنگ جهانی سوم فاصله است.

وی با تاکید بر اینکه مسکو به خوبی از فشار بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده برای استقرار نیروها در اوکراین آگاه است، افزود: «فکر نمی‌کنم کسی به آن علاقه‌مند باشد». پوتین تاکید کرد که سربازان داوطلب از کشورهای ناتو با چشم اندازهای بسیار بدی روبرو هستند، گفت: این هیچ چیز خوبی ندارد، اول از همه برای آنها، زیرا آنها در آنجا و تعداد زیادی می میرند.

حامیان وی هنگامی که او روی صحنه ظاهر شد، با فریاد پوتین، پوتین، پوتین او را تشویق کردند و پس از ایراد سخنرانی او  با سر دادن روسیه، روسیه، روسیه او را تشویق کردند. با این حال عده‌ای دیگر هم بودند که با الهام از الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان، که ماه گذشته در یکی  زندان‌های قطب شمال درگذشت، در مراکز رای‌گیری در داخل و خارج از روسیه علیه پوتین تظاهرات کردند. پوتین به خبرنگاران گفت که انتخابات روسیه را دموکراتیک می‌داند و گفت که اعتراض ناوالنی علیه او تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

او همچنین در اولین اظهارات خود درباره مرگ ناوالنی گفت که درگذشت ناوالنی یک رویداد غم انگیز بوده است و تأیید کرد که او آماده مبادله زندانیان بوده است.

هنگامی که شبکه تلویزیونی آمریکایی NBC از پوتین پرسید که آیا انتخاب مجدد او دموکراتیک بود یا خیر، پوتین از سیستم های سیاسی و قضایی ایالات متحده انتقاد کرد. او گفت: «تمام جهان به آنچه (در ایالات متحده) اتفاق می‌افتد می‌خندد، این فقط یک فاجعه است، نه یک دموکراسی.

پوتین گفت: دولت ایالات متحده از تمام قدرت و منابع خود برای حمله به یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری فعلی استفاده می‌کند. (ظاهراً اشاره او به رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ است.)

انتخابات روسیه کمی بیش از دو سال از زمانی برگزار می‌شود که پوتین با دستور حمله به اوکراین، مرگبارترین درگیری اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم را به راه انداخت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار