۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
کدام خدمات در سال ۱۴۰۲ بیشتر گران شدند؟

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده را برای بخش خدمات و مربوط به ماه بهمن ۱۴۰۲ منتشر کرد

فردای اقتصاد: مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده را برای بخش خدمات و مربوط به ماه بهمن ۱۴۰۲ منتشر کرده است. پیش‌تر این نهاد آماری گزارش‌های قیمت تولیدکننده را به صورت فصلی منتشر می‌کرد اما ظاهراً پس از اقدام بانک مرکزی برای انتشار ماهانه شاخص قیمت تولیدکننده، مرکز آمار هم تصمیم به افزایش فرکانس انتشار این شاخص آماری کرده است.

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، خدمات مربوط به اقامت و غذا بالاترین تورم را میان خدمات داخل ایران داشته است. تورم بالای این دسته از خدمات به ویژه پس از افزایش تورم خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۱ مدام تکرار شده است، هر چند که تورم بالای اجاره مسکن هم احتمالاً از دلایل مهم رشد بالای قیمت خدمات در این حوزه است.

محصولاتی که عرضه‌کنندگان خدمات هنر، سرگرمی و تفریح هم تولید می‌کنند، تورم قابل توجه ۵۷٫۹ درصدی را طی سال گذشته تجربه کرده است. اما در سوی دیگر، تورم محصولات خدماتی داخلی در زمینه‌های ارتباطات و آب و فاضلاب بسیار پایین‌تر از سایر حوزه‌ها بوده است که ناشی از نقش بالای دولت در مدیریت، بنگاه‌داری و تعیین قیمت این بخش‌هاست.

به طور میانگین و بر اساس وزن هر کدام از فعالیت‌ها در کل ارزش افزوده ایجادشده در بخش خدمات، ۴۶٫۸ درصد تورم تولیدکننده در بخش خدمات تا بهمن‌ماه رخ داده که پایین‌تر از میانگین این نرخ در فصل‌های گذشته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار