۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
خبر فوری: تیم مذاکره در راه وین

علی باقری کنی، انریکه مورا و رابرت مالی نماینده آمریکا با هدف احیای برجام به وین می‌روند.

فردای اقتصاد: نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیامی توییتری خبر داد که برای ازسرگیری این مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راهی وین شده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران هم از سفر از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده ایران به وین جهت به ریاست علی باقری کنی خبر داد. خبرگزاری رویترز نیز از سفر رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا به وین خبر داد. پایگاه خبری اکسیوس نیز گزارش داد که دور جدید مذاکرات از فردا پنجشنبه از سر گرفته می‌شود. 
به گزارش ایسنا، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: «در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات[جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.» دقایقی پس از توییت مورا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با اعلام سفر باقری کنی به وین گفت:«در این دور از گفتگوها که به روال قبل با مدیریت اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.» سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده تهران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.
امروز همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکا که نخواست نامش فاش شود بدون ارائه اطلاعات تکمیلی گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته برای احیای توافق هسته‌ای با ایران عازم وین خواهد شد. پایگاه خبری اکسیوس نیز خبر داد که مذاکرات از روز پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.

توییت باقری کنی

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دیروز در توییتی نوشت: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.»

موضع رابرت مالی

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم امروز در توییتی نوشت: «درحال آماده‌سازی برای سفر به وین برای گفت‌وگو براساس متن جوزپ بورل هستم. مراقب انتظارات‌مان هستیم اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده است تا تلاشی با حسن نیت برای حصول توافق انجام دهد. در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که آیا ایران نیز آمادگی دارد یا نه.»

توییت نماینده روسیه

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم در توییتی از آمادگی مذاکره‌کنندگان روسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام خبر داد.
میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: «خبر فوری! به نظر می‌رسد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام به زودی ازسرگرفته می‌شود. هیات‌ها قصد دارند تا پس از وقفه‌ای پنج ماهه به وین بازگردند. مذاکره‌کنندگان روسی آماده مذاکرات سازنده جهت نهایی‌سازی توافق هستند.»

تلاش‌های بورل

باقری کنی و «مورا» هشت روز پس از آن راهی وین، پایتخت اتریش می‌شوند که جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه «فایننشال تایمز» از ارائه پیش‌نویس جدید متن توافق احیای برجام به تهران و واشنگتن خبر داد. این دیپلمات اسپانیایی در این یادداشت از طرف‌های درگیر در مذاکرات وین خواست متن مصالحه و توافق مهیا شده را بپذیرند تا از پیشرفت شرایط به سمت یک وضعیت بحرانی و غیرقابل کنترل جلوگیری شود.
هماهنگ‌کننده برجام در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «این توافق کامل و تمام عیار نیست، اما بهترین توافق ممکن است که او به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، اجرایی شدن آن ‌را امکان‌پذیر می‌داند.»
سه‌شنبه گذشته و ساعاتی پیش از انتشار یادداشت بورل، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توییتی نوشت: «او ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات داده؛ ما هم ایده‌هایمان به لحاظ شکلی و محتوایی را ارائه خواهیم کرد.»
باقری کنی، یکشنبه شب نیز در توییتی نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی خود را، چه از نظر ماهیت و چه در شکل، به اشتراک گذاشتیم تا راه را برای نتیجه‌گیری سریع مذاکرات وین که هدف آن رفع آسیب‌ پیچیده ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده است، هموار کنیم.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده هم عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن، در واکنش به پیش‌نویس اخیر پیشنهاد شده از سوی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما در حال بررسی پیش‌نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوزپ بورل با ما، همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به‌صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.»
به گزارش ایرنا، پرایس ادامه داد: «ما در حال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد.»
این دیپلمات آمریکایی افزود: «امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.»

موضع وزیر امور خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم دوشنبه شب درباره  آخرین وضعیت مذاکرات برجام، گفت: «در 4 ماه گذشته تبادل پیام‌هایی را از طریق نماینده اتحادیه اروپا با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم ها داشته‌ایم و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات، پیش نویسی تهیه کرده و به عنوان پیشنهاد هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.»
امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفت: «چارچوب مذاکرات، خطوط قرمز و هدفی که در مذاکرات دنبال می‌کنیم، روشن است و بعد از اینکه دیدگاه‌ها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت، آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا در زمان تعیین شده، هیات‌های ایران، 1+4 و آمریکا به طور غیرمستقیم در وین بتوانند راجع به جزئیات بیشتر، گفت‌وگوهای خود را برای پیگیری نتایج هرگونه توافقی دنبال کنند.»
او ادامه داد: «وزارت خارجه به عنوان مسئول مذاکره با حساسیت و دقت‌نظر برای احقاق حقوق ملت ایران، مذاکرات را دنبال می‌کند و برای ما مهم است که خطوط قرمز ما در توافقی که پیش رو خواهد بود، به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.»
وزیر امور خارجه افزود: «مایلم تاکید کنم ما برای رسیدن به یک توافق قوی، خوب و پایدار، جدی هستیم و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیش رو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.»

تلاش میانجی‌ها

خبر «مورا» درباره از سرگیری مذاکرات در شرایطی اعلام می‌شود که میانجی‌ها در روزهای اخیر تلاش فشرده‌ای برای از سرگیری مذاکرات انجام دادند. عمان و قطر دو کشور حاشیه خلیج فارس بودند که پیگیرانه به دنبال ادامه مذاکرات هستند.
روز شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده درباره موضوع احیای برجام با سید بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. در همین روز و با محوریت همین موضوع، وزرای امور خارجه ایران و قطر نیز به گفت‌وگو پرداختند.
سخنگوی وزارت امورخارجه در بخشی از نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با تایید تلاش‌های عمان و قطر گفت: «برخی از کشورهای دوست در منطقه در ارتباط با این مذاکرات انگیزه‌های مثبتی داشته و دارند و در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند. قطر و عمان نیز از جمله کشورهایی هستند که ما با آنها روابط خوب و نزدیکی داریم و علاقه‌مند هستند که نقش مثبتی را در این مسائل ایفا کنند.»
کنعانی همچنین با اشاره به تلاش‌های فرانسه برای احیای برجام نیز گفت: «چند روز پیش شاهد گفت‌وگوی مفصل روسای جمهور ایران و فرانسه بودیم که بخشی از این گفت‌وگو ناظر به مذاکرات هسته‌ای بود.» او ادامه داد: «طرف فرانسوی تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف (ایران و آمریکا) انجام داده‌ است.»
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار