۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
رکورد تاریخی تورم اجاره

در حالی تورم ملکی در سال گذشته در کل کشور حدود ۲۵ درصد بود که اجاره‌بها جهش بی‌سابقه ۶۰ درصدی را به ثبت رساند.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ایران گزارش وضعیت بازار مسکن کشور در زمستان سال گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش، در حالی تورم ملکی در سال گذشته در کل کشور حدود ۲۵ درصد بود که اجاره‌بها جهش بی‌سابقه ۶۰ درصدی را تجربه کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط قیمت یک متر مربع ملک مسکونی در زمستان سال گذشته با رشد ۸.۸ درصدی به حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. در بازه یک ساله هم تورم ملکی در کل کشور به ۲۵ درصد رسیده است.

در بازار زمین و کلنگی هم اوضاع به نسبت آرام بوده است. به طوری که تورم فصلی به ۶.۸ درصد محدود شده و تورم سالانه هم حدود ۲۵ درصد بوده است. متوسط قیمت یک متر زمین مسکونی یا ملک کلنگی در زمستان سال گذشته به ۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان رسیده است.

رکورد تاریخی تورم اجاره

فشار بی‌سابقه بر اجاره‌نشینان

در همین حال در بازار اجاره‌بها اما شتاب تورم تندتر بود و در زمستان سال گذشته جهش فصلی ۱۶.۳ درصدی را تجربه کرده است. طبق این گزارش متوسط قیمت اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه یک متر مربع ملک مسکونی به حدود ۳۷ هزار تومان رسیده است. در حالی تورم سالانه قیمت ملک ۲۵ درصد بوده که تورم سالانه اجاره‌بها در سال گذشته به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و یک رکورد تاریخی به ثبت رسانده است.

در حالی در سال گذشته تورم اجاره به بیش از ۶۰ درصد رسیده است که تورم عمومی در سال گذشته حدود ۳۵ درصد بود که البته بخش زیادی از همین تورم هم تحت تاثیر جهش اجاره مسکن بود. به این ترتیب در سال گذشته نرخ حقیقی اجاره‌بها (تورم در رفته) بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است که این هم به نوع خود رکوردی بی‌سابقه است.

رکورد تاریخی تورم اجاره

چه خانه‌هایی بیشتر معامله شد؟

خریداران مسکن در سال گذشته متوسط متراژ خانه‌ای که خریدند حدود ۱۰۷ متر بوده است که بیش از ۲۰ متر بزرگ‌تر از این میانگین در تهران است. همچنین متوسط عمر بنای این ملک‌ها حدود ۱۳ سال بوده است.

همچنین در بازار اجاره‌بها هم متوسط متراژ خانه‌ها ۱۰۴ متر مربع بوده است و میانگین عمر بنا حدود ۱۵ سال. به این ترتیب در بازار اجاره‌بها، هم خانه‌های به نسبت کوچک‌تر و هم قدیمی‌تر پرطرفدارتر از بازار خرید ملک است.

رکورد تاریخی تورم اجاره

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار