۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
کاهش جدی هزینه خرید وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن برای پنجمین روز متوالی با صف فروش مواجه شد و قیمت آن‌ها بعد از حدود ۵ ماه به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید.

فردای اقتصاد: قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن، به سرعت در حال کاهش است. به طوری که از ابتدای هفته گذشته تسه‌ها با صف فروش مواجه شده‌اند و امروز برای پنجمین روز کاری متوالی این صف فروش ادامه یافت. صف‌های سنگین برای فروش تسه‌ها باعث شده تا قیمت هر ورقه تسه به حدود ۹۴ هزار تومان برسد. این پایین‌ترین نرخ تسه‌ها از اواخر فروردین‌ماه، یعنی طی ۵ ماه گذشته، است.

هر چند نرخ سود وام مسکن ۱۷.۵ درصد اعلام می‌شود اما برای دریافت این وام نیاز به خرید اوراق تسه است. هر برگه تسه هم برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام کافی است. به این ترتیب برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین در تهران باید ۹۶۰ ورقه تسه به مجموع ارزش بیش از ۹۰ میلیون تومان خریداری کرد. اگر هزینه خرید تسه‌ها را هم در نظر بگیریم، نرخ سود واقعی وام بانک مسکن بیش از این حرف‌ها می‌شود. طبق آخرین برآوردها با رسیدن قیمت تسه‌ها به ۹۴ هزار تومان، نرخ سود واقعی وام خرید مسکن هم به ۲۳ درصد کاهش یافته است. پیش‌تر در هنگام التهاب بازار مسکن و داغ شدن تب خرید خانه، قیمت تسه‌ها به بیش از ۱۵۰ هزار تومان و نرخ سود واقعی تسه‌ها به بیش از ۲۷ درصد رسیده بود. حال با افت قیمت تسه‌ها به کانال ۹۴ هزار تومانی نرخ سود واقعی وام با کاهش ۴ درصدی از سقف تاریخی به ۲۳ درصد رسیده است.

کاهش جدی هزینه خرید وام مسکن

برای دریافت وام چقدر باید هزینه کرد؟

هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی خرید مسکن و جعاله برای زوجین تهرانی، به حدود ۹۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین مجردهای تهرانی برای دریافت وام ۲۸۰ میلیونی هم باید بیش از ۵۲ میلیون تومان هزینه کنند.

هزینه دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید و جعاله مسکن زوجین در سایر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها هم به حدود ۷۷ میلیون تومان رسیده است. هزینه دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مجردها هم در این شهرها به نزدیکی ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، زوجین حداکثر می‌توانند ۳۲۰ میلیون تومان وام خرید و جعاله مسکن دریافت کنند و سقف مبلغ این وام برای مجردهای چنین شهرستان‌هایی هم فقط ۲۰۰ میلیون تومان است. به این ترتیب هزینه دریافت وام در این شهرستان‌ها برای زوجین نزدیک به ۶۰ میلیون تومان و برای مجردها حدود ۳۸ میلیون تومان تمام می‌شود.

کاهش جدی هزینه خرید وام مسکن

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار