۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
پیش بینی بورس فردا ۴ مهر ۱۴۰۱

بورس تهران در اولین روز کاری پاییز، دومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۱ را رقم زد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز گذشته در اولین روز کاری خود در فصل پاییز، یکی از سخت‌ترین روزهای سال جاری را پشت‌ سر گذاشت و دومین ریزش سنگین خود را در سال ۱۴۰۱ به ثبت رساند. رنگ یکدست سرخ نقشه بازار و کاهش ۹۲ درصد از سهم‌ها باعث شد که شاخص کل بورس با کاهش ۲ درصدی مواجه شود که بیشترین میزان ریزش طی ۵ ماه گذشته و دومین افت سنگین این نماگر در سال جاری بود و شاخص هم‌وزن نیز با افت ۲.۳۲ درصدی بالاترین ریزش از ۲۸ دی ماه سال گذشته را رقم زد. روز شنبه ۶۳۸ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات خارج شد که ۲۴ درصد از ارزش معاملات بازار را شامل می‌شد.
روزهای رکودی بورس تهران همچنان ادامه دارد و شاخص‌ها و قیمت‌ها همچنان درحال کاهش‌های روزانه هستند. عدم نتیجه مشخص از مذاکرات هسته‌ای، ریزش‌های بیشتر بازارهای جهانی، نامشخص بود آینده پارامترهای اقتصادی و عدم اقدامات پیشگیرانه در شرایط کنونی همگی دست به دست هم داده‌اند تا بازار سرمایه بار دیگر شاهد روزهای پرالتهابی باشد. در این بین حتی حمایت‌های تکنیکالی نیز تا حد زیادی قدرت خود را از دست داده‌اند و شاهد هیچگونه افزایش تقاضایی در سطوح مختلف تکنیکالی نیستیم. در این بین اما همچنان امید است که گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه بتوانند طی روزهای آینده تا حدی مسیر آتی بورس تهران را مشخص کنند.


رکود جهانی تا چه حد جدی است؟

فردا بازارهای جهانی پس از هفته پرنوسانی که سپری کردند، بار دیگر بازگشایی می‌شوند و روند قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند تا حدی بر جهت حرکتی بازار سهام تاثیرگذار باشد. پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، بازارهای جهانی با نوسانات زیادی همراه شدند و در نهایت در آخرین روز کاری این بازار شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها بودیم که دلیل اصلی آن تداوم سیاست‌های انقباضی شدید و همچنین چشم‌انداز رکود برای اقتصاد جهانی است.
افزایش دوباره ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره چیزی بود که بازارها در انتظار آن بودند و حتی خبر آن تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها نگذاشت اما دو نکته مهم باعث شد تا کامودیتی‌ها با سقوط آزاد طی یک روز مواجه شوند. فدرال رزرو در بیانیه خود در رابطه با اهداف اقداماتش، تصمیم نرخ بهره سال آینده را که تا قبل از آن ۳.۵ درصد بود، به ۴.۵ درصد افزایش داد که نشان از ثبات قدم آن‌ برای کنترل تورم توسط ابزار نرخ بهره دارد. از سمت دیگر سخنان جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در ارتباط با احتمال بالای افزایش نرخ بیکاری در آینده نزدیک و همچنین حرکت اقتصاد به سمت یک دوره رکودی، نگاه‌ها به تقاضای کامودیتی در آینده را بسیار تحت تاثیر قرار داد و همین موضوع فشار مضاعفی را بر قیمت آن‌ها وارد کرد. از سمت دیگر انتشار PMI حوزه یورو و عملکرد ضعیف‌تر از انتظار این اتفاق را بیش از پیش تشدید کرد.
حال فردا بار دیگر کالاهای پایه معاملات خود را در بازارهای جهانی از سر می‌گیرند اما این بار شاید امیدها به برگشت کمتر از قبل باشد و در صورت تغییر جهت نیز انتظار صعود چشمگیری تا مدت‌ها وجود ندارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس تهران نیز به دلیل تاثیر زیادی که از این موضوع می‌پذیرد، طی معاملات فردا نیز روندی نزولی به خود بگیرد.


آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام

مدتی است که بحث مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام بسیار کمرنگ‌تر از قبل شده است و صحبت‌های ضد و نقیضی که به گوش می‌رسد دیگر توانایی ایجاد نوسان در بازارها را ندارد. از همین رو صنایع موسوم به برجامی همچون گروه خودرویی، بانکی، حمل و نقل و... دیگر آن تب و تاب گذشته را برای صعود ندارند و اغلب به جز اندک نوسانات مقطعی، شاهد کاهش قیمت آن‌ها هستیم. این موضوع نیز که تا چندی پیش عامل مهمی برای حرکت رو به بالای شاخص‌های بازار سهام شده بود، اکنون ساز ناکوکی را می‌نوازد و دلیل برای ریزش‌ها شده است.
طبق آخرین اظهار نظرهای انجام شده از سمت ماکرون ریاست جمهوری فرانسه، همچنان احتمال احیای برجام وجود دارد اما این آخرین فرصت خواهد بود. با این وجود اما همچنان شاهد هیچگونه پیشرفتی در این روند نیستیم و مشخص نیست که آیا طرفین مذاکرات نیز از به نتیجه رسیدن آن ناامید شده‌اند یا در سکوت خبری اتفاقاتی درحال رخ دادن است. به هرحال این موضوع نیز به دلیل نامشخص بودن آینده آن بر بازارها سایه افکنده و بورس تهران نیز مستثنی نیست. انتظار می‌رود که فعلا تردید سهم بیشتری را در معاملات روزهای آینده داشته باشد.


انتظار واکنش‌های مثبت به گزارش‌های ۶ ماهه

اکنون ۳ روز از مهرماه می‌گذرد و گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها به مرور در حال انتشار در سامانه کدال هستند. اگرچه به دلیل فصل گرما و شرایط سخت تولید برای برخی شرکت‌ها و همچنین کاهش قیمت محصولات به دلیل ریزش بازارهای جهانی، پیش‌بینی‌ها از عملکرد ضعیف‌تر برخی شرکت‌ها در فصل تابستان نسبت به بهار خبر می‌دهند، اما انتظار می‌رود که برخی شرکت‌ها نیز گزارش‌های خوبی را از عملکرد خود منتشر کنند. این موضوع می‌تواند با روشن شدن وضعیت بنیادی و چشم‌انداز آینده، تا حدی به بهبود معاملات بازار کمک کنند و پیش‌بینی می‌شود که شاهد اندک نوسانات مثبتی حداقل در کوتاه مدت برای برخی نمادها باشیم.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز همچنان به روند معاملاتی کم‌رمق و رکودی خود ادامه دهد اما احتمالا برخی نمادها با توجه به گزارش‌هایی که منتشر کرده‌اند، بتوانند با افزایش تقاضا همراه شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار