۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
سقوط تاریخی پوند

نگرانی از سیاست‌های جدید بریتانیا در خصوص کاهش مالیات، ارزش هر پوند در برابر دلار را به پایین‌ترین سطح تاریخی آن رساند.

فردای اقتصاد: پس از آنکه کواسی کوارتنگ، صدراعظم بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که آماده است مالیات‌ها را حتی بیشتر از کاهش ۴۵ میلیارد پوندی در بودجه کوچک خود کاهش دهد، ارزش هر پوند انگلستان بر برابر دلار در بازگشایی روز دوشنبه بازارهای جهانی، به پایین‌ترین سطح تاریخی خود سقوط کرد. افت ارزش پوند در سال جاری حدود ۲۱ درصد ارزیابی می‌شود. همزمان بازدهی ۱۰ ساله نیز برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به بالای ۴ درصد رسید.

سقوط ارزش پوند در پی شوک بودجه کاهش مالیات دولت در اواخر هفته گذشته رخ داد که به گفته کارشناسان باعث افزایش تورم و افزایش استقراض در زمان افزایش سریع نرخ بهره خواهد شد. بحرانی که می‌تواند دولت چند روزه لیز تراس را تهدید کند.  کاهش مالیات در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود بریتانیا ۱۵۰ میلیارد پوند برای یارانه هزینه‌های انرژی برای مصرف کنندگان و مشاغل هزینه کند. بخش بزرگی از این استقراض باید از طریق اوراق قرضه تامین شود. گفته می‌شود بر خلاف کاهش‌های مالیاتی بزرگ در دهه ۱۹۸۰، کواسی کوارتنگ 10ها میلیارد پوند برای تامین مالی برنامه‌های خود وام می‌گیرد و به این ترتیب در زمانی که بانک انگلستان نرخ‌ها را افزایش می‌دهد تا تورم را کنترل کند، به تقاضا می‌افزاید.

در این میان معامله‌گران پیش از جلسه بعدی بانک مرکزی انگلیس در ماه نوامبر، بر افزایش نرخ بهره اضطراری برای تثبیت پوند شرط‌بندی کرده‌اند. بازارهای مشتقه با افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی در مدت یک هفته و افزایش بیش از ۱.۵ واحد درصدی تا جلسه نوامبر، قیمت‌گذاری می‌کنند. انتظار می‌رود نرخ‌ها تا ماه می به ۶ درصد افزایش یابد که با توجه به سطح کنونی ۲.۲۵ درصدی انتظار برای افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

سقوط تاریخی پوند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار