۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

در دنیای فوتبال ابتلا به سرطان به معنای پایان دوران ورزشی نیست و اغلب بازیکنان توانسته اند دوباره به میادین برگردند.

دو هفته پیش باشگاه دورتموند اعلام کرد سباستین آلر به سرطان مبتلا شده است. مهاجم سابق آژاکس که پس از درخشش در فصل گذشته در تابستان به تیم آلمانی پیوست در تمرینات پیش فصل درد شدیدی را احساس کرد و پس از تست های پزشکی مشخص شد در بیضه اش تومور دارد. در جدیدترین بیانیه باشگاه ستاره ساحل عاجی باید تحت شیمی درمانی قرار بگیرد. این نوع سرطان در میان فوتبالیست ها شایع است اما اغلب بهبود پیدا می کنند و می توانند دوباره به میادین بازگردد. در ادامه به بازیکنانی که توانستند بر سرطان غلبه کنند و دوباره پا به توپ شوند اشاره می شود. 

آرین روبن

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند


هافبک هلندی تنها ۲۰ سال داشت و به تازگی با چلسی قرارداد بسته بود که متوجه شد به سرطان بیضه مبتلا است. با وجود این روبن پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد تا در یورو ۲۰۰۴ پرتغال رقابت کند. او در زمان درمان دچار افسردگی نیز شد اما توانست بر هر دو بیماری اش غلبه کند. هافبک هلندی در مصاحبه با مجله آبی ها گفت: "ترس زیادی داشتم. زندگی بدون فوتبال که برایم مهمترین چیز بود خیلی سخت بود. انتظار وحشتناک بود. نمی دانستم قرار است چه چیزی بر سرم بیاید." روبن نخستین بازی اش را برای چلسی بیست و سوم اکتبر برابر بلکبرن انجام داد. آن دیدار شروع دوران موفقش بود. او در استمفورد بریج درخشید و سپس برای رئال مادرید بازی کرد و ۱۰ سال با پیراهن بایرن به میدان رفت و با باواریایی ها قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۰۱۳ را به دست آورد. ستاره هلندی نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را نیز تجربه کرد و در ۳۶ سالگی (۲۰۲۱) از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 

خرمن "مونو" بورگوس


اوایل سال ۲۰۰۳ مشخص شد دروازه‌بان اتلتیکومادرید به سرطان کلیه مبتلا شده است. بورگوس سه ماه از میادین دور بود و یک سال بعد با پیراهن روخی بلانکو بازنشسته شد. او چند سال به عنوان دستیار در تیم مادریدی حضور داشت و اکنون هدایت نیوولز اولدبویز آرژانتین را بر عهده دارد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

خوسه فرانسیسکو مولینا


دروازه‌بان ۳۲ ساله چهاردهم اکتبر ۲۰۰۲ اعلام کرد به طور موقت دپورتیوو لاکرونیا را ترک می کند تا با سرطان (بیضه) مبارزه کند. او پس از سه ماه دوباره درون دروازه‌ تیم اسپانیایی قرار گرفت و سه فصل دیگر برای آن بازی کرد. مولینا در ترکیب اصلی قرار داشت و در آخرین سال پیراهن لوانته را بر تن کرد. او اکنون مدیر فدراسیون فوتبال اسپانیا است. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

هایکو هرلیش


بهترین گلزن بوندسلیگا (۹۵-۱۹۹۴) در سال ۲۰۰۰ مجبور شد فوتبال را برای مدتی ترک کند. هرلیش که برای دورتموند بازی می کرد تومور مغزی داشت‌. او یک سال بعد دوباره به میادین برگشت اما نتوانست به سطح گذشته خود بازگردد و بارها مصدوم شد. در نهایت در سال ۲۰۰۴ کفش هایش را آویخت. هرلیش اکنون به عنوان سرمربی در دنیای فوتبال حضور دارد و آخرین تیمش آگزبورگ بود. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

اریک آبیدال


باشگاه بارسلونا پانزدهم مارس ۲۰۱۱ اعلام کرد مدافع فرانسوی در کبد خود تومور دارد. با این حال آبیدال بیست و هشتم می توانست با بارسلونا فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود و ۹۰ دقیقه بازی کند. او در ماه مارس ۲۰۱۲ کبد اهدایی از یکی از اقوام خود دریافت کرد که این موضوع مورد تحقیق پلیس هم قرار گرفت. بازیکن فرانسوی در سال ۲۰۱۳ بارسلونا را ترک کرد و پس از پوشیدن  پیراهن موناکو و المپیاکوس در سال ۲۰۱۴ کفش هایش را آویخت. او به بارسلونا برگشت و مدیر ورزشی تیم کاتالانی شد. آبیدال در آگوست ۲۰۲۱ از سمتش استعفا کرد.

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

لوباسلوف "لوبو" پنف


مهاجم بلغاری که برای تیم هایی همچون والنسیا، اتلتیکومادرید و سلتاویگو بازی کرد در سال ۱۹۹۴ به سرطان بیضه مبتلا شد. پنف تنها ۲۸ سال داشت و دوران درمانش ۱۰ ماه طول کشید. او پس از یک سال با پیراهن روخی بلانکو به میادین بازگشت. بازیکن بلغار جزو نخستین ورزشکارانی بود که بر این سرطان غلبه کرده بود. پنف در فصل ۹۶-۱۹۹۵ با اتلتیکو فاتح لالیگا شد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

یرای آلوارس


مدافع باسکی دسامبر ۲۰۱۶ متوجه شد به سرطان بیضه مبتلا شده است. او به تازگی به تیم نخست اتلتیک بیلبائو راه یافته بود. آلوارس چهارم فوریه ۲۰۱۷ در روز مبارزه علیه سرطان به میادین بازگشت و در نوکمپ برابر بارسلونا بازی کرد. با این حال دوازدهم ژوئن دوباره بیماری اش عود کرد. آلوارس چهارم فوریه ۲۰۱۸ به میادین بازگشت و پس از آن به یکی از اعضای اصلی خط دفاعی اتلتیک تبدیل شد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

خوسه لوییس سیکستوس


مدافع مکزیکی نیز از سرطان بیضه رنج می برد. او زمانی که برای تیم پوئبلا بازی می کرد (۲۰۰۱) متوجه شد تومور بدخیم دارد. خوسه به طور موقت دنیای فوتبال را ترک کرد و به شکل خصوصی به درمان پرداخت. او علاوه بر عمل، شیمی درمانی نیز کرد. او در سال ۲۰۰۳ دوباره برای پوئبلا به میدان رفت اما کمی بعد از فوتبال خداحافظی کرد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

دیگو گاما


بیست و نهم آوریل ۲۰۲۱ مهاجم مکزیکی اعلام کرد به سرطان بیضه مبتلا شده است. گاما بلافاصله جراحی شد  و سپس تا آگوست شیمی درمانی کرد. او با تیم دسته دومی کافتالروس قرارداد یک ساله امضا کرد و به این شکل اعلام کرد سرطان را شکست داده است. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

یوناس گیترس


بازیکن آرژانتینی پس از برخورد با باکاری سانیا در اکتبر ۲۰۱۳ متوجه درد خود شد. او تنها ۳۰ سال داشت که به سرطان بیضه مبتلا شد. "گالگو" برای درمان به آرژانتین رفت و ماه نوامبر به انگلیس برگشت. با این حال باشگاه نیوکاسل به او گفت که به دنبال تیم جدید باشد. گیترس پیش از بیماری بازیکن اصلی این تیم بود. گالگو اظهار کرد: "زمانی که به من گفتند به سرطان مبتلا شده ام با گریه به خانه رفتم." بازیکن آرژانتینی به صورت قرضی برای نوریچ بازی کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ دوباره پیراهن نیوکاسل را پوشید و در آخرین بازی اش با این تیم گلزنی کرد و مانع از سقوطشان شد. گیترس سپس به کشورش بازگشت و برای دفنسا و خوستیسیاس بازی کرد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

کارلوس روآ


دروازه‌بان آرژانتینی که در سال ۱۹۹۹ با مایورکا درخشید و برنده جایزه سامورا (بهترین دروازه‌بان فصل لالیگا) شد در سال ۲۰۰۴ به سرطان بیضه مبتلا شد. روآ ۳۴ ساله پیش از آن در اردوی تیم ملی کشورش به مالاریا مبتلا شده بود. دروازه‌بان آلباسته از مدیران باشگاه انتقاد کرد چون از او حمایت نکردند. او یک سال بعد به میادین برگشت و برای کلوب اولیمپو آرژانتین بازی کرد. در آن تیم هم بازنشسته شد. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

ماریو گونسالس


هافبک کلمبیایی در سال ۲۰۱۳ یک روز قبل از ۳۰ سالگی متوجه شد به سرطان خون مبتلا شده است. گونسالس در جریان تمرینات میوناریوس سرگیجه و حالت تهوع داشت. او با پای خود به بیمارستان رفت و پس از تست های پزشکی بیماری اش مشخص شد. یک سال بعد پیوند مغز استخوان شد و در نوامبر ۲۰۱۵ توانست به میادین بازگردد. او پس از غلبه به سرطان گفت: "خدا را شاکرم که به من این فرصت را داد." 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

ویرجینیا تورسیا


بازیکن تیم فوتبال زنان اتلتیکومادرید در سال ۲۰۲۰ به سرطان مبتلا شد. تورسیا تومور مغزی داشت و در ماه می جراحی شد. او تا مارس تحت شیمی درمانی قرار گرفت. پس از اتمام درمان به خاطر سیستم دفاعی پایین چند روز در بیمارستان بستری شد اما در آوریل ۲۰۲۱ توانست به تمرینات تیمش برگردد. بازیکن اسپانیایی اعلام کرد که پاک است و هیچ اثری از تومور باقی نمانده است. 

فوتبالیست‌هایی که سرطان را شکست دادند

منبع: جی پلاس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار