۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
همکاری طالبان و آمریکا برای ترور الظواهری؟

زلمای خلیلزاد از احتمال همکاری طالبان و آمریکا در کشتن ایمن الظواهری سخن گفته‌است.

رهبر القاعده روز یکشنبه (۹مرداد/اسد) در حمله پهپادی آمریکا در افغانستان کشته شد. این عملیات بزرگترین ضربه به این گروه پس از کشته شدن اسامه بن لادن، بنیانگذار آن در سال ۲۰۱۱ بود.

خلیلزاد در مصاحبه اخیر خود با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)  همچنین گفت که حتا ممکن است بین برخی از رهبران طالبان عدم توافق و خشم نسبت به «نقض توافقنامه دوحه» با حضور ظواهری در افغانستان وجود داشته است.

او افزود:«... نگران بودند از اینکه این اقدام حقانی‌ها ممکن است باعث شود که بقیه دستاوردهایی که آنها به‌دست آورده بودند و نظر به درس‌هایی که از حمایت القاعده در دوره قبلی آموخته بودند، هزینه زیادی برای آنها داشته باشد.»

نماینده پیشین آمریکا گفته است که به این دلیل تعجب نخواهد کرد که  که برخی از عناصر طالبان به آمریکا در قسمت مکان اسکان ظواهری کمک و راهنمایی کرده باشند.

پس از کشتن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده از سوی آمریکا، وزیر خارجه این کشور طالبان را به نقض شدید توافق دوحه متهم کرد.

خلیلزاد که امضاکننده این توافق با طالبان از سوی آمریکا بود هم با تایید این حرف وزیر امور خارجه آمریکا گفت در آن توافق طالبان تعهد کرده‌اند که اجازه نمی دهد که خاک افغانستان توسط گروه ها یا افراد به ویژه القاعده مورد استفاده قرار گیرد تا آمریکا و متحدان آن را تهدید کند.

آقای خلیلزاد همچنین می‌گوید که آمریکا هرگز به رهبران طالبان اعتماد نداشته است و آن‌ها را در قبال توافقی که انجام دادند، پاسخگو می‌داند.

خاموشی طالبان نسبت به خبر مرگ ظواهری

طالبان روز دوشنبه (دهم مرداد/اسد) حمله آمریکا در کابل را محکوم کرد و آن را نقض توافقنامه دوحه و قوانین بین‌المللی خواند. اما پس از اعلام کشته شدن ظواهری در کابل در این حمله تاکنون واکنش رسمی از طالبان منتشر نشده است.

رویترز به نقل از سه منبع در این گروه گزارش داده که رهبران ارشد طالبان روز چهارشنبه (دوازدهم مرداد/اسد) در مورد چگونگی واکنش به این حمله باهم در حال گفتگو هستند.

 یکی از رهبران طالبان که سمت مهمی در کابل دارد، به رویترز گفته است: «جلساتی در سطح بسیار بالایی در مورد اینکه آیا آنها باید به حمله پهپادی واکنش نشان دهند یا خیر، وجود دارد و اگر آنها قرار جوابی بدهند، راه مناسب آن چه خواهد بود.»

واکنش طالبان می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد، زیرا این گروه به دنبال مشروعیت بین‌المللی و دسترسی به میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده افغانستان است.

اخیرا سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان در مصاحبه‌ای با یک رسانه هندی گفته بود «القاعده هیچ‌گونه حضوری در افغانستان ندارد و تهدیدی از افغانستان متوجه جهان نیست». پس از انتشار خبر کشته شدن رهبر القاعده در کابل، چند نهاد ضد طالبان خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه این گروه شده‌اند.

منبع: NPR

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha